آیا اشعه فرابنفش عنصر تشکیل دهنده حیات است؟

آیا اشعه فرابنفش عنصر تشکیل دهنده حیات است؟
  • 1395/7/28
  • زهرا معبودی
  • 0

داده های رصد خانه هرشل ESA دال بر این دارد که ممکن است اشعه فرابنش چیزی باشد که عناصر لازم برای حیات را می سازد.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نور فرابنش ساطع شده از ستارگان نقش مهمی در تولید مولکول های لازم برای حیات  دارد، حتی بیشتر از آن چیزی که تا کنون تصور می کردیم.

این فرضیه بر این اساس است که هیدروکربن ها از طریق وارد شدن شوک و هر فعالیت سهمگین نجومی که اغتشاش زیادی تولید می کند  و اتم ها را به یون تبدیل می کند، بوجود می آیند.

داده های بدست آمده توسط آژانس فضایی اروپایی یعنی رصد خانه هرشل این فرضیه را نقض می کند. دانشمندان این رصدخانه اجزای فضایی در منظومه Orion Nebula را مورد بررسی قرار دادند و مقدار، دما و جنبش مولکول های کربن هیدروژن (CH)، کربن هیدروژن یک بار مثبت (CH+) و مولکول سازنده آن ها را یعنی یون کربن (C+) را ثبت کردند.

ultraviolet-light-creates-hydrocarbon

آن ها متوجه شدند که در منظومه Orion، CH+ به جای جذب نور آن را ساطع می کند، که بدین معناست که دمای این مولکول از گاز زمینه ای گرم تر است. این مسئله برای دانشمندان بسیار تعجب بر انگیز بود زیرا مولکول CH+ بسیار واکنش پذیر و برای تشکیل شدن، نیازمند مقدار زیادی انرژی هستند، از این رو وقتی با هیدروژن موجود در فضا واکنش دهد به سرعت از بین می رود.

داده ها نشان بر این دارد که ممکن است مولکول های CH+ توسط تابش فرابنفش ستاره های جوان در منظومه Orion Nebula به وجود آمده باشند. هنگامی که یک مولکول هیدروژن فوتون نوری دریافت می کند دچار لرزش یا دوران می شود اما وقتی فوتون فرابنش به آن برخورد کند دچار هردو حالت می شود.

Orion Nebula گاز هیدروژن بسیار زیادی دارد، از این رو هنگامی که اشعه فرابنش، مولکول های هیدروژن موجود در فضا را گرم می کند، گرمای این اشعه شرایط کاملا مناسبی برای تشکیل هیدروکربن ها  را محیا می کند. وقتی که هیدروژن بین ستاره ای گرم تر شود، یون های کربن شروع به واکنش دادن با مولکول های هیدروژن می کنند و CH+ را تشکیل می دهند که نهایتا یک الکترون دریافت می کند و به حالت خنثی بر می گردد.

جان پیرسون، محققی در آزمایشگاه پیشرانه های جت در NASA و کمک نویسنده این تحقیقات در نشست مطبوعاتی گفته است “نحوه تشکیل برخی از مولکول ها در هسته ی کهشکان ها هنوز هم برایمان یک معماست، تحقیقات ما مدرکی بر این حقیقت است که ممکن است نور فرابنش ساطع شده از ستارگان عظیم عامل تشکیل مولکول های موجود در آن جا نیز باشد.”

به هر حال این تحقیقات در دست بررسی است و به محض تکمیل تر شدن، نتایج آن از طریق همین رسانه به اطلاع شما خواهد رسید. نظر شما در مورد این واقعیت یا فرضیه چیست؟ آیا جهان پیچیده تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب بر روی شبکه های اجتماعی به دیگر کاربران اطلاع دهید که در دنیای اطرافشان چه چیزهایی در حال رخ دادن است.

منبع: astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *