سایت WH Smith از دسترس خارج شد

سایت WH Smith از دسترس خارج شد
  • 1395/8/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فروشگاه زنجیره ای دبلیو. اچ اسمیت برای توقف فروش کتابچه های راهنمای ساخت بمب، سایت خود را ساعت ها از دسترس خارج کرد.

گویا آی تی – بنا به گزارش یک منبع آمریکایی یکی از کتابچه های تروریستی توسط توماس مایر -قاتل جو کاکس (عضو سابق پارلمان بریتانیا)- خریداری شده است.

نسخه های کتابچه ممنوعه خودآموز ساخت بمب، در وب سایت کتاب فروشی های آنلاین معتبر بریتانیا مانند دبلیو اچ اسمیت، آمازون و واتراستونز پیدا شده است. بر اساس گزارش ها، دبلیو اچ اسمیت پس از اطلاع از موضوع انتشار کتابچه های ترور، که توسط یک ناشر ثالث در سایت آنها عرضه شده بود، بلافاصله به صورت داوطلبانه وبسایت خود را برای چند ساعت از دسترس خارج کرد. کتابچه های ترور نامی است که برای اشاره به کتابهای «راهنمای جنگ افزارهای بهسازی شده»، «تله های انفجاری»، «مواد قابل انفجار» و «تخریب ها» برگزیده شده است.

سایت دبلیو اچ اسمیت برای «تعمیرات» اضطراری به مدت بیش از چهار ساعت تعطیل بود. برنامه نویسان آنها به صفحات غیر ضروری با عناوین مختلف هجوم بردند و می خواستند مطمئن شوند که کتاب های ممنوعه به صورت ناخواسته و توسط ورودی های خودکار به صورت آنلاین ظاهر نخواهند شد. این ورودی های خودکار می توانند از طریق کاتالوگ های کتابها که توسط عمده فروشان تهیه شده اند وارد شوند. این شرکت تایید کرد که این کتاب ها اکنون در معرض فروش نیستند؛ و افزود که این کتاب ها و انتشاراتی آنها و همچنین شرح و توضیح این کتاب ها «از طریق شبکه توزیع» به شرکت ارائه شده است.

یک سخنگو گفت: « دبلیو اچ اسمیت در مورد کتاب هایی که می فروشد دستورالعمل های دقیقی دارد. ما اقدامی فوری برای حذف آنها انجام دادیم». با این حال، او انکار نکرد که پیش از قرار گیری این کتاب ها در وبسایت، عناوین آنها بررسی نشده است. او اضافه کرد «ما برای جلوگیری از وقوع مسائل اینچنینی، نظارت های خود را مورد بازبینی قرار خواهیم داد».

طبق گفته دادستانی سلطنتی بریتانیا، «این کتابچه راهنما در اصل برای کارشناسان آمریکایی نوشته شده بود و شامل جداول و نمودارها و همچنین دستور العمل بمب هایی است که محتوی محصولات و مواد شیمیایی معمولی مانند کود هستند». این کتاب ها دستورالعمل های دقیق برای ساخت بمب و تله های انفجاری را آموزش می دهند.

یکی از این کتابچه ها توسط قاتل مظنون جو کاکس خریداری شده است.

یکی از کتابچه های راهنمای ترور راهنمای جنگ افزارهای بهسازی شده نام دارد، که طبق گزارش یک منبع آمریکای، توسط توماس مایر، قاتل مظنون به قتل جو کاکس خریداری شده است. مایر به سلاخی و تیراندازی به کاکس در هفته منتهی به همه پرسی بریگزیت [خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا] متهم شده است. او در حال حاضر با اتهام قتل روبرو است و دادگاه جنایی او هفته آینده برگزار خواهد شد. پرونده مایر قرار است تحت پروتکل های تروریسم بررسی شود که در آن رویه های قضایی تسریع شده و اقدامات امنیتی مضاعف در دادگاه فراهم می شود.

با توجه به آنچه در معرفی نامه کتابچه خریداری شده توسط مایر آمده است، این کتاب «روش ساخت سلاح هایی را نشان می دهد که بسیار موثر هستند».

معرفی نامه این کتابچه همچنین ادعا می کند که این کتاب «فوق العاده مخاطب پسند و ساده است؛ این کتاب اطلاعات روشنگرانه و دستورالعمل گام به گام در مورد چگونگی ساخت سلاح و مواد منفجره از مواد رایج و در دسترس را عرضه می کند. بیش از ۶۰۰ تصویر ضمیمه، توضیحات دقیق در مورد چگونگی بهسازی هر تعداد از مهمات را از منابعی می دهد که به راحتی در دسترس هستند».

بر اساس گزارش ها این کتاب شامل دستور العمل دقیق چگونگی ساخت مواد منفجره دست ساز، از جمله «کودهای انفجاری»، کوکتل مولوتف و نارنجک های دست ساز است.

در زمان نگارش این مقاله، کتاب های راهنمای جنگ افزارهای بهسازی شده و تله های انفجاری در سایت های آمازون بریتانیا و واتراستونز هنوز هم در معرض فروش بودند. با این حال، مواد قابل انفجار و تخریب ها تنها در سایت آمازون بریتانیا در دسترس بودند.

واتراستونز و آمازون هنوز درباره این موضوع نظری نداده اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *