۸ راه ساده برای افزایش سرعت تلفن‌‌های هوشمند

۸ راه ساده برای افزایش سرعت تلفن‌‌های هوشمند
  • 1395/10/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تلفن‌های هوشمند هم مثل کامپیوترها بعد از مدتی مثلا چند ماه یا چند سال، با مشکل کاهش سرعت و کندی غیرقابل تحمل مواجه می‌شوند. هر چند تا زمان خرید مدلی به‌روزتر، روش‌های مختلفی برای سر حال نگه‌داشتن ابزارهای اندرویدی و آی‌او‌اسی وجود دارد. در ادامه ۸ راه ساده برای افزایش سرعت تلفن‌های هوشمند را بررسی خواهیم کرد.

گویا آی تی– تلفن‌های هوشمند هم مثل کامپیوترها بعد از مدتی مثلا چند ماه یا چند سال، با مشکل کاهش سرعت و کندی غیرقابل تحمل مواجه می‌شوند. هر چند تا زمان خرید مدلی به‌روزتر، روش‌های مختلفی برای سر حال نگه‌داشتن ابزارهای اندرویدی و آی‌او‌اسی وجود دارد. در ادامه ۸ راه ساده برای افزایش سرعت تلفن‌های هوشمند را بررسی خواهیم کرد.

۱- سیستم‌عامل را به روز کنید.
شاید یکی از دلایل افت سرعت تلفن‌هوشمندتان، به روز نبودن سیستم‌عامل باشد. حصول اطمینان از نصب بودن جدیدترین نگارش اندروید و آی‌او‌اس، بهترین راه برای بهره‌برداری از تلفن‌هوشمند با نهایت سرعت است. قبل از به روز رسانی بهتر است از فایل‌های روی آن نسخه پشتیبان تهیه نمایید؛ بعد از اتصال به شبکه‌ی وای-فای پر سرعت، توانایی ابزار برای اجرای جدیدترین نگارش سیستم‌عامل را بررسی کرده و سپس دانلود آن را شروع نمایید. گاهی اوقات نگارش‌های جدید سیستم‌عامل روی ابزارهای قدیمی و نمونه‌های ارزان‌ قیمت به درستی اجرا نمی‌شوند.

آیفون: ابتدا به قسمت تنظیمات (Settings) رفته، گزینه عمومی (General) را انتخاب کرده و سپس Software Update را بزنید.
اندروید: بعد از باز کردن تنظیمات گزینه ”درباره تلفن“ یا About Phone را بزنید. بعد از این System Updates یا Software Updates که در قسمت بالایی صفحه نمایش تعبیه شده‌اند را زده و وجود نگارش جدید سیستم‌عامل را بررسی کنید.

۲- جلوه‌های حرکتی و انیمیشن را غیرفعال کنید.
جلوه‌های انیمیشنی هنگام حرکت بین پنجره اپلیکیشن‌ها زیبایی خاصی به رابط کاربری می‌بخشند اما از آن جایی که استفاده زیادی از منابع سیستم می‌کنند، سرعت تلفن را کاهش می‌دهند. شاید غیرفعال کردن جلوه‌های انیمیشنی در ابزارهای اندرویدی و محصولات اپل تا حدودی دشوار باشد اما به خاطر افزایش سرعت، ارزش دارد که زحمت آن را متحمل شوید.
آیفون: تنظیمات را باز کرده و بعد از زدن General، گزینه‌ی Accessibility را بزنید. با استفاده از گزینه‌های این قسمت می‌توان تمام جلوه‌های انیمیشنی را غیرفعال کرد.
اندروید: برای غیرفعال کردن تمام جلوه‌های انیمیشنی باید تلفن هوشمند را روی حالت توسعه دهنده یا Developer قرار دهید. بعد از باز کردن تنظیمات به قسمت “درباره تلفن“ یا About Phone بروید؛ گزینه Build Number را پیدا کرده و چندین بار روی آن ضربه بزنید تا حالت Developer Mode فعال شود. مجددا به قسمت تنظیمات برگشته و به قسمت Developer Options رفته و گزینه‌‌های Window Animation Scale، Transition Animation Scale و Animator Duration Scale را پیدا کرده و همه را غیرفعال نمایید (همه را روی حالت Off قرار دهید). بعد از این احتمالا نیازمند خاموش و روشن کردن مجدد تلفن‌ خواهید بود. (احتمالا این کار موجب بروز اشکالاتی هم شود، پس بهتر است مواظب باشید.)

۳- از شر ویجت‌ها خلاص شوید.
اگر از کاربران اندروید هستید، توصیه می‌کنیم استفاده از ویجت‌ها روی صفحات اصلی را متوقف کنید. اگر چه ویجت‌ها اطلاعات مفیدی را به سرعت در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما از سوی دیگر منابع بسیار زیادی هم مصرف می‌کنند. بسیاری از ویجت‌ها به‌منظور پیدا کردن اطلاعات و به‌روزرسانی‌ها جدید در پشت صحنه مرتبا خود به روز می‌کنند، از این رو توصیه می‌کنیم اگر ویجت‌ها را لازم ندارید بهتر است آنها را پاک نمایید.

۴- والپیپرهای زنده را غیرفعال کنید.
کاغذ دیواری‌های زنده شاید ویژگی جذابی برای نشان دادن زیبایی و قدرت تلفن‌هوشمند جدیدتان باشد اما متاسفانه همانند ویجت‌ها منابع قابل توجهی از حافظه و عمر باتری را مصرف می‌کنند. کاغذ دیواری زنده رفته‌رفته سرعت تلفن‌ را کاهش داده و بهره‌وری آن را کاهش خواهد داد. اگر از تلفن‌هوشمند اندرویدی بسیار پیشرفته با صفحه‌نمایش AMOLED استفاده کرده و قصد دارید سرعت تلفن‌ را افزایش داده و ضمنا عمر باتری را هم حفظ کنید، بهتر است از یک کاغذ دیواری ثابت استفاده کنید. حتی توصیه می‌شود از تصویر زمینه‌هایی با رنگ غالب سیاه استفاده نمایید تا فعالیت پیکسل‌ها کمتر شده و از هدر رفت سایر منابع هم جلوگیری شود.

۵- پاک‌سازی خودکار پیام‌ها بعد از ۳۰ روز
یکی از مکان‌هایی که افراد پاک‌سازی آن را فراموش می‌کنند قسمت iMessage در محصولات اپل و برنامه‌های مشابه مدیریت پیامک در ابزارهای اندرویدی است. اگر بیش از یک گیگابایت پیام متنی روی تلفن دارید که موجب کندی آن شده، وقت آن رسیده که برای افزایش سرعت، آنها را پاک نمایید. خوشبختانه کاربران آیفون این امکان را دارند که برنامه‌ی iMessages را طوری تنظیم نمایند که پیام‌های قدیمی هر ۳۰ روز به طور خودکار حذف شوند. البته اگر احتمال می‌دهید که بعدها به این پیام‌ها محتاج خواهید شد بهتر است قبل از پاکسازی، روی سرویس iCloud از آنها پشتیبان تهیه نمایید.
بعد از باز کردن تنظیمات و رفتن به قسمت Messages، عبارت Keep Messages را پیدا کرده و گزینه‌ی حذف خودکار بعد از ۳۰ روز را انتخاب نمایید.
متاسفانه چنین گزینه‌ای در ابزارهای اندرویدی وجود نداشته و کاربران مجبورند پیام‌های متنی را به صورت گروهی و دستی حذف نمایند (اگر چه در قسمت تنظیمات گزینه‌ای برای پاک کردن پیام‌های قدیمی در زمان پر شدن فضای ذخیره‌سازی وجود دارد).

۶- فعال کردن Wi-Fi Assist
اگر سیگنال‌های وای‌-فای فاقد کیفیت لازم بوده و با افت و خیز زیادی مواجه باشند کاربران آیفون می‌توانند با فعال کردن ویژگی Wi-Fi Assist بدون کند شدن سرعت، تجربه‌ی مناسبی داشته باشند. Wi-Fi Assist یکی از ویژگی‌های درونی iOS 9 (و نسخه‌های بالاتر) است و در زمان عدم وجود اتصال مناسب، به یاری کاربر خواهد آمد. این ویژگی عملکرد و عمر باتری آیفون را هم بهبود بخشیده و از جستجوی پیوسته‌ی آن برای پیدا کردن سیگنال قدرتمند وای-فای جلوگیری خواهد کرد.
برای فعال کردن این ویژگی بعد از باز کردن قسمت تنظیمات به بخش Cellular رفته و Wi-Fi Assisit را فعال کنید. بهتر است برای دریافت فایل‌های سنگین این ویژگی را فعال نکنید و ضمنا همیشه مصرف داده‌ها را هم زیر نظر داشته باشید زیرا بعضی از کاربران به خاطر استفاده‌ی بیش از حد این ویژگی از اتصال سلولی شبکه، متحمل هزینه‌های اضافی شده بودند.

۷- تنظیم میزان تازه‌سازی برنامه‌های فعال در پشت صحنه
بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت ایمیل، گزارش هوا، مکان‌یابی و … حتی زمانی که عملا از آنها استفاده نکنید در پشت صحنه فعال بوده و به صورت پیوسته و خودکار، داده‌های خود را به‌روز می‌کنند. هر چند امکان دستکاری تنظیمات تمام برنامه‌ها وجود داشته و می‌توان کاری کرد که تنها در زمان مشخص شده از سوی شما اقدام به به‌روزرسانی اطلاعات نمایند.
آیفون: ابتدا بهتر است ویژگی Find My iPhone را غیر فعال کنید. بعد از باز کردن تنظیمات و رفتن به قسمت iCloud، گزینه Find My iPhone را غیرفعال کنید. مجددا به قسمت General تنظیمات رفته و قسمت Background App Refresh را باز کرده و از آن جا هر اپلیکیشنی که دوست دارید به‌روز نشود را غیرفعال کنید.
اندروید: به قسمت تنظیمات رفته و Data Usage را باز کنید. روی آیکون منو ضربه زده و گزینه‌ی Restrict Backgrond Data را پیدا و فعال کنید. از این پس ابزار اندرویدی‌تان تنها در زمانی که شما فکر می‌کند ضرورت دارد، اقدام به نوسازی اطلاعات برنامه‌های پشت‌صحنه خواهد کرد.

۸- Full Reset یا Factory Reset را فراموش نکنید.
اگر همه‌ی این راهکارها جواب نداد و شاهد افزایش سرعت تلفن‌هوشمندتان نبودید وقت آن رسیده که دستگاه را ریست کامل کرده یا نهایتا آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. با این کار تلفن‌همراه دقیقا به وضعیت اولین روزی که آن را تهیه کرده‌اید باز خواهد گشت. سیستم‌عاملی کاملا دست نخورده اما دارای جدیدترین به‌روزرسانی انجام شده روی فیرمویر آن. اما مراقب باشید: بازگردانی به تنظیمات کارخانه تمام تصاویر، فایل‌های موسیقی، پیام‌های متنی، برنامه‌ها و هر فایل مهم دیگری که روی ابزار داشته باشید را پاک خواهد کرد. البته هر آشغال اضافه‌ی دیگری هم که روی تلفن جا خوش کرده باشد هم حذف خواهد شد. با این کار مجبورید همه چیز را از نو نصب کنید و تنظیمات دلخواه را مجددا انجام دهید. اکیدا توصیه می‌شود قبل از برگرداندن تنظیمات کارخانه، از تمام داده‌ها پشتیبان تهیه نمایید.
آیفون: تنظیمات را باز کرده، General را انتخاب کرده و Reset را بزنید. گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کرده و با وارد کردن رمزعبوری که از قبل تعریف کرده‌اید، موافقت نهایی‌تان را اعلام کنید. البته بعد از اتصال آیفون به کامپیوتر، با استفاده از برگه‌ی Restore Phone در نرم‌افزار iTunes هم می‌توان ابزار را به تنظیمات کارخانه بازیابی کرد.
اندروید: بعد از باز کردن تنظیمات و رفتن به بخش Backup and Reset گزینه‌ی Factory Data Reset را بزنید. حال Reset Phone را لمس کرده و با وارد کردن رمز عبور، تائید نهایی را صادر کنید. در آخر گزینه Erase Everything را بزنید. ابزاری اندرویدی‌تان از نو راه‌‌اندازی شده و درست مثل روز اول سرحال خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *