ابداع کاربرد جدیدی از هیپنوتیزم بر روی انسان

ابداع کاربرد جدیدی از هیپنوتیزم بر روی انسان
  • 1396/9/24
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

 

در دنیا افرادی وجود دارند که هنگام شنیدن کلمات آن ها را مزه می کنند و یا هنگام دیدن نور آن را می شوند. در واقع این افراد بر خلاف افراد در این کارها چندین حس را با یکدیگر تجربه می کنند. توانایی مزه کردن کلمات یا شنیدن نور که سینستتز نام دارد که به عنوان یک بیماری شناخته می شود. اما اخیرا سینستزیا به جای اینکه یک به عنوان یک بیماری شناخته شود، به نوعی یک توانایی است که افراد کمی از آن برخوردار هستند.

گویا آی تی – دانشمندان اخیرا توانسته اند راهی پیدا کنند که با استفاده از آن افراد تجربه سینستزیا را بوسیله هیپنوتیزم درک کنند. در این روش، فرد با استفاده از هیپنوتیزم دچار نوعی توهمات بصری می شود و رفتارهایی مشابه به آنچه افراد دارای توانایی سینستتز دارند را  تجربه می کند.

گروه کوچکی از محققان دو دانشگاه اکوده در سوئد و تورکو در فنلاند در حال تحقیق برای یافتن پاسخ به این سوال که آیا درک تجربه سینتستی برای همه افراد امکان پذیر است یا خیر، هستند.

تجربه سینتستی در انواع گوناگون برای افراد مبتلا رخ می دهند. در برخی موارد فرد رنگ ها را همراه با صدا می بیند و می شوند و یا در برخی از موارد وقتی فرد دیگری چیزی را لمس می کند، فرد مبتلا می تواند چیزی را که فرد دیگر لمس می کند را احساس نماید. چیزی که در همه این انواع بروز سینتستی مشترک است درک چیزی است که محرک آن چیزی متفاوت با آن محرکی است که باعث ایجاد آن تجربه شده است. مثلا شنیدن صدا در هنگام مشاهده رنگی خاص.

هنوز مشخص نیست که علت بروز سینتستی در افراد چیست و آیا می توان آن را برای ایجاد چنین تجربه ای در افراد عادی ایجاد کرد یا خیر. در حال حاضر با توجه به تحقیقات صورت گرفتهف دانشمندان احتمال زیادی می دهند که اختلالات نرولوژیکی باعث بروز چنین تجاربی در افراد مبتلا می شود.

برخی از دانشمندان معتقدند با استفاده از یکسری فعل و انفعالات شیمیایی می توان تجربه سینتستی را تجربه کرد. اما مطالعات گذشته نشان می دهد که اثرات مشابه با تجربه سینتستی را می توان با استفاده از پُستیپنوتیک ایجاد نمود.

محققان برای بررسی روش های مبتنی بر هیپنوتیزم برای ایجاد تجربه سینتستی از ۶۱ ئاوطلب که قبلا در دوره آزمایش در کلاس های روانشناسی شرکت می کنند، استفاده کرده اند. بعد از انجام مراحل غربالگری، ۸ داوطلب تحت آزمایش های معمول که به Stroop مشهور است قرار گرفتند. نیمی از بقیه افراد تحت جلسات هیپنوتیزم قرار گرفتند و بقیه افرادی بودند که به راحتی نمی توانستند تحت دوره های هیپنوتیزم قرتر گیرند.

در این آزمایش ها از افراد داوطلب خواسته شده است تا نام رنگ اشکالی را که در دو تصویر زیر مشاهده می شود را بنویسند.

اختلال سینستزیا

بعد از آن از همه افراد خواسته شد تا همه اشکال را بدون توجه به رنگ اصلی آن به یک رنگ خاص مشاهده کنند و در عین حال سعی کنند تا رنگ واقعی اشکال را بنویسند. تمام پاسخ های شرکت کنندگان ضبط شد و از طرفی در طول آزمایش حرکت چشم شرکت کنندگان نیز توسط نرم افزار های مخصوص ثبت و ضبط شد.

در بررسی های انجام شده حرکت چشم و همچنین پاسخ های ۳ نفر تا حد زیادی شباهت های سینستزیا بین اشکال و رنگ آن ها را نشان داده است. پاسخ های شرکت کنندگان دیگر بسیار متفاوت بوده است.

دو نفر از شرکت کنندگان در پاسخ های خود به این نکته اشاره کرده بودند که وقتی به آن ها گفته شده است تا اشکال را با یک رنگ خاص بدون توجه به رنگ واقعی آن ها مشاهده کنند در یک مورد بدون آگاهی و در مورد دیگر با آگاهی کامل توانسته اند این کار را انجام دهند.

اما حدود دوسوم از شرکت کنندگان به سختی توانسته بودند رنگ واقعی اشکال را هنگامی که از آن ها خواسته شده بود تا اشکال را بدون توجه به رنگ اصلی به رنگ خاصی مشاهده کنند، ثبت کنند.

به گفته محققان هنوز راه زیادی باید طی شود تا بتوان به طور قطع به این نتیجه رسید که آیا تجربه سینتستی را می توان در افراد عادی نیز ایجاد کرد یا خیر.

یکی از مشکلاتی که در ایجاد تجربه سینتستی وجود دارد تفاوت های این تجربه در افراد گوناگون است. هر چند شباهت های تجربه های مبتلایاین به این اختلال زیاد است اما تفاوت های منحصر به فردی در بروز یان تجربه در هر فرد وجود دارد که این تفاوت ها تا حد زیادی بسته به نوع درک و مشاهده افراد مختلف دارد.

به نظر می رسد با استفاده از هیپنوتیزم نمی توان تمامی تجرابی را که افراد مبتلا به سینتسزیا تجربه می کنند را در افراد عادی ایجاد کرد. اما شاید بتوان از روش های دیگری در کنار روش هیپنوتیزم برای ایجاد این تجربه استفاده کرد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *