ساخت جزیره مصنوعی هوشمند که انرژی باد را به ساحل منتقل می کند

ساخت جزیره مصنوعی هوشمند که انرژی باد را به ساحل منتقل می کند
  • 1396/10/10
  • رقیه کُرد
  • 0

این روزها همه به دنبال استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هستند و کشورهای مختلف با پیاده سازی روش های خلاقانه به دنبال بهره برداری از این روند رو به رشد در جهان هستند.

گویا آی تی – در حال حاضر محبوب ترین منابع انرژی های تجدیدپذیر، خورشید و باد هستند. هر چند در این دو منبع برای ایجاد زیرساخت ها نیازمند سطح بسیار وسیعی از زمین هستیم. به خاطر افزایش قیمت زمین، ساخت مزارع بادی بسیار هزینه بر شده و به ندرت کسی اقدام به چنین کاری می کند. شرکت هلندی TenneT، فعال در زمینه تولید و انتقال الکتریسیته، تصمیم گرفته توربین های بادی روی سطح دریا بسازد.

البته نه مستقیما روی سطح دریا، بلکه در نواحی کم عمق در منطقه ای در دریای شمال که با نام Dogger Bank شناخته می شود. منطقه Dogger Bank که در ۱۲۵ کیلومتری ساحل یورکشایر شرقی قرار گرفته، بسیار بادخیز بوده و همین امر موجب خواهد شرکت TenneT قادر به بهینه سازی تولید انرژی بادی باشد.

پروژه Dogger Bank در حقیقت یک مزرعه بادی ساحلی محسوب می شود اما آن چه که این طرح را از سایر ایده های مشابه متمایز می کند، جزیره هوشمندی است که قرار است در مرکز این منطقه ساخته شود.

این جزیره هوشمند در قالب یک مرکز وسیع ساحلی عمل خواهد کرد و از نظر اندازه از وسیع ترین مزرعه بادی حال حاضر جهان که در گانسوی چین قرار دارد هم بزرگ تر خواهد بود. شرکت TenneT امیدوار است پروژه Dogger Bank ظرفیت تولید ۳۰ گیگاوات برق را داشته باشد.

احتمالا پروژه پیشنهادی TenneT سبب ایجاد روزنه هایی برای کاهش قیمت انرژی بادی در این حوزه شود.

آقای «راب وندرهاگ»، مدیر برنامه توسعه شبکه انرژی بادی شرکت TenneT در این رابطه توضیح می دهد:

”کاهش قیمت انرژی های بادی یکی از گام های بسیار ضروری در این صنعت محسوب می شود. چالش بزرگی که طی سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ با آن رو به رو خواهیم شد این است که بادهای ساحلی توسط شرکت های محلی رقیب درو شده و ظرفیت استفاده از نیروی باد در مناطق نزدیک به ساحل هم تقریبا پر خواهد شد. منطق حکم می کند که در مناطق دور از ساحل یعنی در داخل دریا سرمایه گذاری کنیم.“

جزیره ای مرکزی برای مهار نیروی باد

پروژه Dogger Bank اولین طرحی نیست که در آن صحبت از ساخت مزارع بادی دور از ساحل می شود. چندی پیش بزرگ ترین شرکت تولید انرژی دانمارک از طرحی مشابه برای کشور انگلستان رونمایی کرده بود.

اخیرا اسکاتلند هم بزرگ ترین مزرعه بادی شناور در جهان را افتتاح کرده است. اما وجه تمایز طرح پیشنهادی شرکت TenneT، مربوط به نحوه برنامه ریزی و مدیریت انرژی تولید شده توسط مزرعه است.

ابتدا جزیره مرکزی این مزرعه بادی اقدام به جمع آوری انرژی از توربین های بادی توسط کابل های کوتاه خواهد کرد.

بعد از این با استفاده از مبدل های در نظر گرفته شده الکتریسیته تولید شده به جریان مستقیم تبدیل خواهد شد و سپس با استفاده از سیستم انتقال برق در نظر گرفته شده، ابتدا این انرژی در اختیار کشورهای هلند و انگلستان و در صورت ادامه یافتن فازهای بعدی پروژه، آلمان، دانمارک، بلژیک و نروژ هم از آن بهره مند خواهند شد.

همچنین کابل های دوربرد اجازه خواهند داد در هر لحظه امکان متمرکز کردن ارسال جریان برق به هر کشوری که بیشتر به آن نیاز دارد فراهم باشد. در این سیستم تولید پیوسته جریان برق با صرف کمترین هزینه تضمین شده و ضمنا هیچ هدررفتی هم در کار نخواهد بود.

انجام چنین کاری برای هلندی ها سخت نیست. آنها هر جا که آب دیده باشند علاقه مند به ساخت جزیره یا خشکی در آن بوده اند. مردمان این کشور تجربه ای چند صد ساله در این زمینه دارند و قطعا ساخت پروژه Dogger Bank برای آنها چالشی بزرگ محسوب نمی شود.

ساخت جزیره مصنوعی و صدها توربین بادی برای این پروژه توسط TenneT و سایر توسعه دهندگان مزارع بادی دریایی مثل شرکت Ørsted دانمارک و شرکت Innogy آلمان انجام خواهد شد. شرکت Tennet برای ساخت جزیره سرمایه ای معادل ۱٫۸ میلیارد دلار وارد پروژه خواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *