اگر رمزعبور مک را فراموش کردیم چکار کنیم؟

اگر رمزعبور مک را فراموش کردیم چکار کنیم؟
  • 1396/10/25
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر رمزعبور مک خود را به یاد نمی‌آورید نگران نباشید. با تنظیمات پیشفرضی که وجود دارید همچنان می‌توانید وارد سیستم شوید. اگر به تعداد مشخصی رمز را اشتباه وارد کنید، امکان بازنشانی رمزعبور از طریق اپل آیدی هم فعال می‌شود. هرچند این روش همیشه جواب نمی‌دهد.

گویا آی تی: اگر قابلیت FileVault برای رمزگذاری دیسک را فعال نکرده‌اید، یک ابزار راحت برای بازنشانی رمزعبور وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر FileVault را فعال کرده باشید دو راه پیش رو دارید: می‌توانید از اپل آیدی استفاده کنید، یا از رمزعددی خاصی که بعد از پایان فرآیند رمزگذاری به شما نشان داده شده استفاده نمایید. اگر هیچ کدام از این روش‌ها جواب نداد، این یعنی فایل‌های شما از دست رفته است و مجبورید دوباره macOS را نصب کنید.

ابتدا سعی کنید با یک حساب کاربری دیگر وارد شوید

اگر روی مک خود بیش از یک حساب کاربری دارید، سعی کنید با یک حساب کاربری دیگر وارد شوید. اگر به آن یکی حساب کاربری اجازه‌ی رمزگشایی مک با رمزعبور را داده باشید، می‌توانید وارد کامپیوتر خود شوید و به میزکارتان دسترسی پیدا کنید. و اگر اکانت شما یک اکانت مدیریتی (Administrator) است، امکان تغییر رمزعبور اکانت اول هم وجود دارد.

کافی است به مسیر System Preferences > Users & Groups وارد شوید، روی اکانتی که می‌خواهید رمزش را تغییر دهید بروید، و بعد روی دکمه‌ی Reset Password کلیک کنید.

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

اگر هیچ حساب کاربری دیگری ندارید، تنها راهی که پیش روی شماست این است که ببینید قابلیت FileVault را فعال کرده بودید یا نه.

 

اگر FileVault فعال نشده باشد چکار کنیم؟

 

اگر FileVault را فعال نکرده باشید، می‌توانید با استفاده از اپل آیدی یا ابزار macOS Recovery رمزعبور خود را بازنشانی کنید.

بازنشانی رمزعبور با استفاده از اپل آیدی

این ترفند فقط در صورتی کار می‌کند که حساب کاربری خود را به یک اپل آیدی وصل کرده باشید، و FileVault هم فعال نباشد. اگر FileVault را فعال کرده‌اید، باید سایر روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را امتحان کنید.

اگر رمزعبور خود را فراموش کرده‌اید، کافی است این رمز را سه بار غلط بزنید تا پیغام If you forgot your password, you can reset it using your Apple ID برایتان ظاهر شود.

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

روی دکمه‌ی مربوطه کلیک کنید و اطلاعات اپل آیدی خود را وارد نمایید.

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

رمزعبور جدیدتان را وارد کنید و یک راهنما برای آن بنویسید.

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

کار تمام است. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است دسترسی به Keychain را از دست بدهید، چون این سرویس هنوز از رمزعبور قدیمی شما استفاده می‌کند.

بازنشانی رمزعبور از طریق ابزار macOS Recovery

اگر قابلیت FileVault را فعال نکرده باشید، یک روش راحت دیگر برای بازنشانی رمزعبور حساب‌های کاربری وجود دارد. کافی است مک را Restart کنید و در حین بالا آمدن سیستم دکمه‌های Command+R را نگه دارید. با این کار مک شما وارد حالت خاصی به نام Recovery Mode می‌شود. از این جا می‌توانید از یک ابزار مخفی برای بازنشانی رمزعبور خود استفاده کنید و با کمک آن رمزعبور هر اکانتی که خواستید را تغییر دهید.

برای اجرا کردن این ابزار از منوی بالای صفحه به بخش Utilities بروید و Terminal را باز کنید.

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

در صفحه اعلان ترمینال، عبارت resetpassword را تایپ کرده و اینتر بزنید. اکنون ابزار بازنشانی رمزعبور باز می‌شود.

 

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

 

همان طور که می‌بینید استفاده از این روش خیلی راحت بود، نه؟ به همین دلیل است که باید FileVault را فعال و از آن استفاده کنید.

 

نکته: در صورتی که برای فرم‌ور UEFI خود رمزعبور تعیین کرده باشید، تا زمانی که رمز آن را به خاطر نیاورید نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. چون امکان حذف کردن رمزعبور فرم‌ور UEFI وجود ندارد، مگر این که دستگاه خود را به یک اپل استور ببرید. این حالت کمک می‌کند تا در صورت به سرقت رفتن دستگاه، سارقین به راحتی با حذف کردن رمزعبور UEFI نتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

 

اگر FileVault فعال شده باشد چکار کنیم؟

 

اگر FileVault را فعال کرده باشید، می‌توانید به کمک اپل آیدی یا کلید ریکاوری FileVault رمزعبور خود را بازنشانی کنید. اگر این روش جواب نداد، چاره‌ای جز نصب مجدد macOS ندارید.

 

بازنشانی رمزعبور با استفاده از اپل آیدی یا کلید ریکاوری

 

اگر FileVault را فعال و آن را به یک اپل آیدی وصل کرده‌اید، قضیه کمی فرق می‌کند، چرا که دیگر مثل روش قبلی با اشتباه وارد کردن رمزعبور پنجره‌ی خاصی نمی‌بینید.

 

اما اگر اپل آیدی خود را به حساب کاربری‌تان وصل کرده باشید، بعد از یک دقیقه یک پیغام دیگر می‌بینید. این پیغام متنی در پایین صفحه ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که برای خاموش کردن مک خود دکمه‌ی پاور را برای چند لحظه نگه دارید. سپس دوباره دستگاه را روشن کنید تا Recovery Mode بالا بیاید. همان طور می‌بینید ابزار بازیابی رمزعبور به طور خودکار باز می‌شود.

 

در این جا اطلاعات مربوط به اپل آیدی مذکور از شما خواسته می‌شود و اگر صورت نیاز می‌توانید آن را بازنشانی کنید.

 

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

 

اگر به اکانت‌تان اپل آیدی وصل نکرده باشید، برای استفاده از این ابزار لازم نیست مک را Restart کنید. در عوض، می‌توانید به طور مستقیم کلید ریکاوری (Recovery Key) خود را درون صفحه‌ی ورود وارد نمایید. این روش –سوای از استفاده از رمزعبور- تنها روشی است که امکان رمزگشایی فایل‌ها را فراهم می‌کند و دسترسی شما را بر می‌گرداند.

 

فرض کنید کلید ریکاوری را دارید، با وارد کردن این کلید در داخل فیلد صفحه‌ی ورود، می‌توانید فایل‌ها را رمزگشایی کنید و وارد سیستم شوید. یادتان نرود که بعد از ورود از طریق تنظیمات سیستم و بخش Users & Groups رمزعبور خود را تغییر دهید.

 

نصب مجدد macOS

 

اگر FileVault را فعال کرده باشید و نتوانید وارد اکانت خود شوید – مثلاً کلیدهای ریکاوری را روی بخشی از خود هارد ذخیره کرده باشید و اکنون به آن دسترسی نداشته باشید – دیگر امکان دسترسی به فایل‌ها وجود نخواهد داشت.

 

البته در این صورت مک شما بلااستفاده نمی‌شود، چون می‌توانید دوباره macOS را نصب کنید و از دستگاه خود استفاده نمایید. اما با این کار فایل‌ها از دست می‌رود.

 

راه حل فراموش کردن رمز عبور مک

 

برای نصب مجدد سیستم عامل دستگاه را ریبوت کنید و دکمه‌های Command+R را نگه دارید. وقتی وارد حالت Recovery Mode شدید، گزینه‌ی Reinstall macOS را انتخاب کنید و مراحل نصب مجدد macOS را دنبال نمایید.

 

اگر نمی‌توانید رمزعبور اپل آیدی خود را به یاد بیاورید، وبسایت اپل گزینه‌ای برای بازنشانی این رمز قرار داده که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *