بهترین مرورگرهای جایگزین گوگل کروم! + نقاط ضعف و قوت

بهترین مرورگرهای جایگزین گوگل کروم! + نقاط ضعف و قوت
  • 1397/1/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در توانمندی کروم هیچ شک و شبهه ای نیست. این مرورگر ویژگی های بسیار عالی داشته و با نصب انواع و اقسام افزونه ها می توان آن را برای انجام هر کاری مجهز کرد؛ اما متاسفانه نقطه ضعف بزرگ کروم، کند کردن سیستم و استفاده زیاد از منابع سیستمی و حتی در برخی موارد جاسوسی ازز کاربران است. که شرکت های رقیب به فکر ساخت جایگزین برای آن شده اند.

گویا آی تی – نبرد مرورگرها اساسا به پایان رسیده است. طبق تجزیه و تحلیل یک موسسه، ۶۰ درصد از کاربران دسکتاپ جهان به کروم وابسته اند و سهم IE و فایرفاکس هر کدام ۱۵ درصد و سافاری اپل هم ۴ درصد است. ۶ درصد باقیمانده هم که عملا به چشم نمی آید متعلق به سایر مرورگرهاست.

چنین وضعیتی جای تاسف بسیار دارد چرا که مرورگرهای توانمندی مثل Vivaldi، Opera، Brave و Edge همگی دارای ویژگی های جالبی هستند که در کمتر مرورگری می توان آنها را دید. این ۴ محصول جایگزین، نگاه جدیدی به ماهیت مرور اینترنتی و کارهایی که یک مرورگر باید/نباید انجام دهد دارند.

Vivaldi: مرورگری برای حرفه‌ ای ها

ویوالدی برای کاربران حرفه ای درست مثل یک وزنه اسکات ۲۰۰ کیلویی برای وزنه برداران است. این مرورگری که عمری کمتر از چند ماه دارد توسط تیمی که قبلا مرورگر اُپرا را توسعه داده اند ساخته شده است. نقطه قوت اصلی این مرورگر امکان شخصی سازی بی نظیرش است؛ وقتی که برای اولین بار ویوالدی را باز می کنید با ۶ گزینه مختلف چیدمان مواجه خواهید شد و ضمنا ۴ جایگاه برای نوار برگه ها به شما پیشنهاد می شود؛ جالب تر این که ۸ تصویر پس زمینه برای صفحه شروع هم در نظر گرفته شده که بر حسب سلیقه باید یکی از آنها را انتخاب کرد. همه اینها امکاناتی است که قبل از شروع وب گردی برای شخصی سازی در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

نقاط قوت: مدیریت ذره بینی فراوان است. دوست دارید میانبرهای صفحه کلید را شخصی سازی کنید؟ به سادگی انجام می شود. دوست ندارید تصاویر وب سایت ها بارگذاری شوند؟ کاری ندارد. مایل اید برگه ها را دسته دسته کرده و در گروه های مختلفی قرار داده و شیوه نمایش آنها را تغییر دهید؟ از آب خوردن ساده تر است. ویوالدی قادر به انجام همه این کارهاست. این مرورگر از موتور توسعه مشابه کروم بهره برده و به همین خاطر صفحات را به همان شیوه رندر می کند.

نقاط ضعف: گاهی انبوه ویژگی ها و تغییرات بزرگ و کوچک گیج کننده می شوند خصوصا زمانی که هدف ساده ای مثل مشاهده یک برگه خاص را داشته باشید. اکثر اکستنژن های کروم با ویوالدی سازگارند و بعضی هم نه. موتور جستجوی پیش فرض این مرورگر بینگ است هر چند تغییر آن هم بسیار ساده است. متاسفانه تا این لحظه هنوز نسخه مخصوص ابزارهای سیار این مرورگر عرضه نشده است.

چه کسانی مهاجرت کنند؟: اگر دوست ندارید صرفا به مطالعه صفحات اینترنتی به شیوه سنتی بپردازید و علاقه مندید تنظیمات مرورگر را مطابق نیازهای خود تغییر دهید به دنبال گزینه ای بهتر از ویوالدی نباشید.

اوپرا: حفظ حریم شخصی اولویت اول است

مرورگر اوپرا قدمت بسیار زیادی دارد. اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای وب عمر آن را تخمین بزنیم به تعبیری باید بگوییم اوپرا متعلق به عهد باستان است. صحبت از چندین دهه است. اما با این وجود اوپرا همچنان به معرفی ویژگی های مبتکرانه ادامه داده و در این زمینه سایر رقبا را پشت سر گذاشته است.

نقاط قوت: ویژگی نمایش وب سایت های پربازدید در این مرورگر که به Speed Dial موسوم است را به راحتی می توان شخصی سازی کرد و قابلیت Turbo Mode هم با فشرده سازی محتوای صفحات موجب بارگذاری سریع تر سایت ها حتی در زمان پایین بودن کیفیت اتصال خواهد شد. هر چند جدیدترین ویژگی های اضافه شده به این مرورگر شاید جذاب ترین باشند: از این پس تبلیغات به صورت خودکار بلوکه خواهند شد و به زودی یک شبکه شخصی مجازی (VPN) که موجب افزایش امنیت بیشتر کاربر می شود هم به این مرورگر اضافه می شود.

نقاط ضعف: تقریبا هیچ. اوپرا هم از موتوری مشابه موتور ویوالدی و کروم استفاده می کند و می توان انتظار عملکردی مشابه این مرورگرها از آن داشت. در حقیقت شاید تنها ضعفی که بتوان به اپرا گرفت عدم متمایز بودن آن نسبت به کروم باشد.

چه کسانی مهاجرت کنند؟: اگر به دنبال پایداری و سادگی مشابه کروم و مزیت بلوکه کردن تبلیغات و امنیت یک VPN رایگان هستید حتما اوپرا را امتحان کنید.

Brave: مرورگری برای دوستداران دنیای جدید

صحبت درباره مرورگر Brave که هنوز مراحل توسعه را طی می کند و تا اواخر تابستان نسخه کامل آن عرضه نخواهد شد (هر چند می توان نسخه آزمایشی آن را تست کرد) تا حدودی دشوار است. هر چند از نظر تئوری مرورگر Brave به دنبال ارتقای فرآیند کسب پول از طریق وب است. این مرورگر به صورت پیش فرض تبلیغات نامربوط را حذف کرده و تبلیغات مناسبی که تعقیب تان نخواهند کرد به شما نشان خواهد داد.

نقاط قوت: بنیانگذار Brave آقای برندان ایچ که یکی از هم بنیانگذاران موزیلا و خالق جاوااسکریپت است قول داده که این مرورگر ۲ تا ۴ برابر سریع از سایر مرورگرهای تلفن های هوشمند و ۵۰ درصد سریع تر از مرورگرهای دسکتاپ اجرا شود. اگر این مرورگر موفق شود بستره ای عالی برای پشتیبانی از ناشران و خدمات تحت وب خواهد بود.

نقاط ضعف: در حال حاضر امکان دانلود و نصب این نرم افزار میسر است اما فعلا نمی توان بهره خاصی از این مرورگر برد. و زمانی که این مرورگر هم به طور رسمی شروع به کار کند باز هم هیچ تضمینی برای محقق شدن قول و قرارهایی که فعلا می شنویم، وجود ندارد.

چه کسانی مهاجرت کنند؟: آن دسته از کاربرانی که دوستدار تست محصولات جدید در حوزه فناوری و مدل های تجاری جدید هستند می توانند این مرورگر را تست نمایند.

اج: مرورگری برای وفادارن

IE همچنان یکی از محبوب ترین مرورگرهای دنیاست و با وجودی که در ویندوز ۱۰ شاهد جایگزینی آن با Edge (اج) هستیم اما هنوز بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند. اج در مقایسه با IE بهبودهای قابل ملاحظه ای داشته است. افزایش سرعت، کارآیی، دستیار صوتی قدرتمند و پشتیبانی توسط یکی از بزرگ ترین شرکت های حوزه فناوری در دنیا برخی از مزایای این مرورگر جدید هستند.

نقاط قوت: اج تنها مرورگری است که از موتوری متفاوت با سایر مرورگرهای این لیست استفاده می کند. این مرورگر در مقایسه با کروم استفاده بسیار کمتری از منابع سیستم کرده و بر خلاف کروم تاثیر منفی روی ماندگاری باتری ندارد. اگر چه همه جا صحبت از توانایی های دستیار صوتی اپل یعنی ”سیری“ است اما کورتانا هم دستیار مجازی بسیار توانمندی است. از این ها گذشته اج یکپارچگی بی نظیری با ویندوز ۱۰ داشته و انصافا برای چشم پوشی از آن باید دلایل محکمی داشته باشید.

نقاط ضعف: اج قابلیت شخصی سازی زیادی ندارد و به تازگی قابلیت اضافه کردن اکستنژن ها به آن اضافه شده است. در آینده ویژگی های بیشتری به این مرورگر اضافه خواهند شد اما در حال حاضر در مقایسه با سایر رقبا امکانات کمتری دارد.

چه کسانی مهاجرت کنند؟: کاربران ویندوز ۱۰ اولین طرفداران این مرورگر هستند. اگر چه اج کامل نیست اما اگر هنوز خاطرات ناخوشایند کار با IE در ذهن تان مرور می شوند باید بگوییم که همه چیز فرق کرده و با مرورگری کاملا متحول شده رو به رو خواهید شد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *