۱۱ نکته برای تنظیم اهداف مالی شخصی شما

۱۱ نکته برای تنظیم اهداف مالی شخصی شما
  • 1398/9/9
  • زهرا معبودی
  • 1

طی روز های اخیر تلاشمان بر این بوده که با تولید محتوای مناسب پیرامون پس انداز پول، به شما کمک کنیم تا بتوانید زندگی امن تری داشته باشید. در این باره راهکارهای مختلفی ارائه کرده ایم از جمله:

اگر هر کدام از این مطالب را با کلیک بر لینک های بالا مطالعه کنید متوجه می شوید که تمام این راهنمایی ها، زمانی به اوج اثر گذاری خود می رسند که شما دارای اهداف مالی باشید. تنظیم اهداف مالی برای فردی که می خواهد از نظر مال و پول پیشرفت کند بسیار اهمیت دارد.

 

۲ مفهوم همیشگی در تعقیب و تنظیم اهداف مالی

وقتی که می خواهید اهداف مالی را تنظیم کنید باید روی ۲ حوزه مانور دهید:

  1. اول این که بیاموزید چگونه پول پس انداز کنید
  2. دوم این که بدانید که مدل سرمایه گذاری پر سود برای شما چیست

با دقت در اجرای این دو نکته می توانید به زودی حساب پر پول خود را ملاقات کنید.

تنظیم اهداف مالی

مراقبه برای تضمین یک پس انداز سالم

همین که بدانید از نظر مدل پس انداز کردن در کجا قرار دارید، و چطور پول خود را خرج می کنید در واقع اولین گام اساسی در پیشرفت خود برداشته اید.

اینجا همین نقطه کانونی و مهم است که تنظیم اهداف مالی شما با همین مرکزیت به وقوع می پیوندد.

 

پیگیری هزینه های ماهانه شما

اولین و مهمترین کاری که باید انجام شود پیگیری هزینه های ماهانه شما است. برای ثبت هزینه های خود از هر یک از برنامه های تلفن همراه برای ردیابی هزینه استفاده کنید. وقتی کار خود را با دقت انجام دادید ، تعجب خواهید کرد که چگونه هزینه های ناچیز به مقدار قابل توجهی اضافه می شود. در واقع همان ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، برای شما به وقوع می پیوندد.

بهتر است که برای هزینه های خود دسته بندی های لازم را انجام دهید تا به شما نشان دهد که در کدام یک از دسته بندی ها، بیشترین خرج و مخارج و هزینه ها را دارید.

وقتی بدانید که بیشترین خرج شما برای کدام دسته است، به طور خود اگاه متوجه می شوید که در ماه بعد باید چگونه خرج خود را مدیریت کنید تا به پس انداز پول موفق شوید.

اولین گام برای تنظیم اهداف مالی شما بر اساس خرج و مخارج هایی است که ماهانه انجام می دهید.

 

ابتدا پس انداز کنید و بعد خرج کنید

یکی از اشتباهاتی که از درک اشتباه، از پس انداز ناشی می شود، این است که، مفهوم پس انداز این است که، ابتدا تمام خرج های خود را انجام دهید و بعد اگر چیزی اضافه آمد آن را به حساب پس انداز خود منتقل کنید.

اما راستش را بخواهید موضوع برعکس است. شما باید هنگام تنظیم هدف های مالی خود، به این موضوع توجه کنید که چقدر باید پس انداز کنید. مثلا در چالش ۵۲ هفته ای، به شما گفته ایم که هر هفته، ضریبی از ۱۰ هزار تومان را پس انداز کنید. بعد اضافه را خرج کنید.

یکی از روش هایی که کمک می کند به این مهم برسید این است که پرداخت های خود را برای برخی موارد اتوماتیک کنید. مثلا بازپرداخت وام های خود را اتوماتیک کنید. بدین ترتیب شما می دانید که به بخش اعظمی از حقوق خود دسترسی ندارید. این کار توسط اپلیکیشن های پرداختی بانک ها قابل انجام است.

 

برای خرج و مخارج خود مطابق با اهداف مالی پلن بندی کنید

پلنی اجرا کنید که در آن خرج و مخارج تان به گونه ای باشد که بعد از پس انداز کردن، باز هم بتوانید حتی الامکان مقداری پول اضافه بیاورید.

در این جا نیز اپلیکیشن ها به شما کمک می کنند تا اهداف مالی تان را در پلن مورد نظر تنظیم کنید.

بدین صورت باید به پلن بچسبید و ادامه دهید تا آنچه می خواهید به واقعیت تبدیل کنید. هر چند ایام ابتدایی از مدیریت پول ها و حساب تان ممکن است خستگی بر شما غالب شود. اما نباید این حس مانع از اجرای پلن شود.

 

حتی اگر برنامه را کنار گذاشتید باز هم مصمم به اجرا شوید

تنظیم اهداف مالی و چسبیدن به پلن های رسیدن به این اهداف واقعا کار دشواری است. پس احتمال می رود تا نتایج اولیه از پس انداز و ازدیاد پول خود را ببینید، بارها زمین بخورید و بیخیال شوید.

این حالت طبیعی است و ممکن است برای هر کسی رخ دهد. مهم این است که شما هنوز در طرح قرار دارید و باید به طرح خود بازگردید. با یکی دو بار رها کردن اهداف مالی شما شکست نمی خورید بلکه پروسه ای از نظم و برنامه ریزی این است که هر جا کم کاری کردید دوباره به کار خود بچسبید.

 

پس انداز را به عادت خود تبدیل کنید نه هدف مالی

در کتاب Nudge ، نویسندگان ریچارد تالر و کاس سانشتین مدعی هستند که برای رسیدن به هر هدفی ، بهترین کار این است که هدف به قطعه های کوچکی تقسیم شوند که می توانید آن ها را به عادت خود تبدیل کنید. آنها معتقدند عادت ها شهودی تر از اهداف هستند و برای درک و چسبیدن به آن ها مناسب تر هستند.

روش هایی برای تبدیل اهداف مالی به عادت:

  • برای خرید به دنبال کوپن باشید
  • آخر هفته ها مسافرت نکنید
  • آخر هفته ها بلیط نخرید
  • آخر هفته ها خودتان خوراکی و ناهار و شام درست کنید

بنابراین باید یاد بگیرید کاری کنید که نتیجه انجام آن کار، پس انداز و صرفه جویی است. نه این که بخواهید از میزان مخارج چنان کم کنید که در طولانی مدت چسبیدن به آن کار، برای تان دشوار تر باشد.

 

در مورد اهداف مالی صحبت کنید

اهداف مالی و پلن ساختن و چسبیدن به پلن ها کار دشواری است. پس بهتر است که گروهی داشته باشید تا با آن ها در مورد:

  • اهداف مالی مشترک
  • اهداف مالی پیشنهادی گروهی
  • اهداف مالی شخصی

صحبت کنید. معمولا اهداف طولانی مدت موجب حواسپرتی و فراموش کاری می شوند. پس لازم است گروهی داشته باشید تا با کمک آن ها بتوانید از اهداف خود صحبت کنید و بازخورد بگیرید، انگیزه بگیرید و در این مسیر ثابت قدم بمانید. برای این که بتوانید از پس اهداف طولانی مدت بر آیید، این مقاله را بخوانید.

 

از نوشتن برای تقویت انگیزه و شفافیت کمک بگیرید

نوشتن معجزه آساست. شما می توانید با نوشتن و تقسیم بندی اهداف مالی خود، و تبدیل آن به فاز های کوچک و بزرگ کاری کنید که بدانید در مسیر رسیدن به هدف خود، دقیقا در چه مختصاتی هستید و چگونه باید مسیر را طی کنید تا هدف های میانی را یکی پس از دیگری طی کنید.

می توانید در دفتر خود موارد زیر را یادداشت کنید

  • میزان پس انداز روزانه
  • انگیزه پس انداز های روزانه
  • میزان سود روزانه
  • میزان پس انداز کلی
  • مسیر های رسیدن به هدف ها
  • تلاش های پیشنهادی برای رسیدن به هدف ها
  • نحوه خرج کردن در طول روز
  • مدل موفقیت آمیز هفتگی در کاهش هزینه ها
  • و غیره

نوشتن کمک می کند که در مسیر بمانید و از رویکرد های قدیمی تان درس بگیرید و بهتر در امر رسیدن به هدف مالی تان، بدرخشید.

 

هوشمندانه سرمایه گذاری کنید

پس انداز چیزی نیست که خود به خود رخ دهد. اگر سرمایه گذاری شما هوشمندانه صورت بگیرد، موجب می شود که نتایج خوبی به بار آورد که پس انداز عالی یکی از دستاورد های آن است.

در ادامه این مقاله به روش های سرمایه گذاری هوشمندانه خواهیم پرداخت

 

با یک مشاور مالی مشورت کنید

درست است که ما صاحب پول هستیم، اما بدین معنی نیست که بهترین روش برای خرج کردن و بهترین شیوه برای پس انداز را برای پول های خودمان می دانیم. مشاورین مالی به شما کمک می کنند تا به بهترین شکل ممکن در مورد پول تان تصمیم بگیرید. اما باید در این مرحله، با انان در مورد

  • مسیر های درآمد
  • اهداف مالی
  • میزان خرج و مخارج
  • و پس انداز

صحبت کنید. با مشاور مالی خود صادق باشید و در این باره تلاش کنید که بتوانید با اعتماد کامل به او توصیه هایش را عمل کنید.

 

یک ابزار سرمایه گذاری عاقلانه انتخاب کنید

وقتی که با یک مشاور مالی صحبت می کنید، او روش های رسیدن به هدف های تان را به شما نشان می دهد. البته هر روش نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اما این شما هستید که باید بدانید برای هر هدف، از کدام منابع تان سرمایه گذاری کنید.

بیاد دارید که از تقسیم بندی اهداف مالی به تنظیم هدف مالی بلند مدت و کوتاه مدت قبلا صحبت کردیم؟ این روش در این جا به کار مان می آیند. با مشاور خود در مورد تفاوت های سرمایه گذاری در هدف های بلند مدت و کوتاه مدت صحبت کنید و از او بخواهید مسیر درست و بدون ضرر را به شما نشان دهد.

 

اثر مرکب را جدی بگیرید

بارها در آموزه های موفقیت مخصوصا اموزه های لازم در مورد پول و سرمایه به اثر مرکب اشاره کرده ام. این اثر را هشتمین اثر شگفت انگیز می نامند. نام این اثر به زبان اصلی Compound interes  است. انیشتین در این باره می گوید، کسی که از آن استفاده می کند سودش را می برد و کسی که آن را کنار می گذارد ( یا نمی داند چیست ) هزینه اش را پرداخت می کند.

برخی عادت های سرمایه گذاری که به روش درست انتخاب می شوند، هر چند کم رقم باشند در طولانی مدت بهترین نتیجه را برای شما به بار خواهند آورد. مثلا همین چالش ۵۲ هفته ای دقیقا همان بهره مندی از اثر مرکب است.

ضمن این که شروع انجام پس انداز و سرمایه گذاری در ابتدا سخت است اما بعد از مدتی همه چیز روتین و نرمال می شود و اتوماتیک صورت می گیرد.

 

پیشرفت خود را اندازه گیری کنید

این که ما پلن های مختلفی ایجاد می کنیم قطعا عالی است اما پلن هایی ما را به هدف های مالی مان می رساند که در کوتاه مدت و بلند مدت نتیجه داشته باشند. بدین ترتیب برای این که مطمئن باشید در نهایت هدف های تنظیم شده تان را ملاقات می کنید، هر چند مدت یک بار، پلن خود را اندازه گیری کنید. اگر مسیر انتخاب شده سود زا نیست سریعا با مشاور خود آن را مطرح کنید و سعی کنید که روش خود را تغییر دهید.

 

آیا شما تا کنون به دنبال تنظیم اهداف مالی تان بوده اید؟ آیا با این دو رویکرد اصلی که در این مقاله به آن پرداختیم به موضوع فکر کرده اید؟ تجربه های ارزشمند خود را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری خرید سهام شرکت ها و گروه هایی است که وابستگی چندانی به واردات و صادرات ندارند مانند شرکت های خدماتی .
    مثلا به پرداخت ملت ، آپ ، سهام خود شرکت بورس و فرابورس و…

    خرید سهام در بلند مدت از همه بازار های رقیب جلوتر و پربازده تر بوده و خواهد بود.

    پرسود باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *