تفاوت کتری برقی و چای ساز برقی چیست؟

تفاوت کتری برقی و چای ساز برقی چیست؟
  • 1401/6/30
  • گویا آی تی
  • 0

چای یک نوشیدنی سنتی محبوب برای ایرانیان است. چای را می‌توان در سماور، کتری و قوری معمولی دم کرد؛ اما امروزه با زندگی کارمندی و کمبود زمان به وسایلی نیاز داریم که به تهیهٔ این نوشیدنی‌ سرعت بدهد. از این رو بیشتر افراد به سمت وسایل کاربردی برقی در آشپزخانه روی آورده‌اند. در این مطلب به بررسی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و مزایای استفاده از کتری برقی و چای ساز برقی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ویژگی‌های مشترک کتری برقی با چای ساز برقی چیست؟

کتری برقی و چای ساز برقی هر دو از وسایل ضرروی آشپزخانه هستند و در مواقع لزوم به کمک شما می‌آیند. این دو تقریبا سازوکار مشابهی برای تهیهٔ چای دارند؛ هر دو با انرژی برق کار می‌کنند و با آن‌ها می‌توان به مقدار لازم آب جوش تهیه کرد.

کافیست مقداری آب در کتری بریزید، دو شاخه را به پریز بزنید، دما را تنظیم کنید، دکمه را فشار دهید تا در زمان کمی آب جوش داشته باشید. با وجود کارایی تقریبا یکسان، با این حال تفاوت‌های اندکی بین این دو وسیلهٔ برقی وجود دارد.

تفاوت بین کتری برقی با چای ساز برقی

در حالی که اصطلاحات «کتری برقی» و «چای ‌ساز برقی» گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما در واقع آن‌ها دستگاه‌های متفاوتی هستند. به زبان ساده کتری برقی فقط یک وسیله برای به جوش‌آوردن آب بوده و فاقد قوری برای دم کردن چای است. کتری برقی روی یک پایهٔ گرم‌کننده قرار می‌گیرد و با زدن یک دکمه می‌توان آب را داخل آن به جوش آورد، به همین راحتی! از آب به‌جوش‌ آمده از کتری برقی می‌توان برای تهیهٔ چای و همچنین درست کردن سوپ و سایر غذاها استفاده کرد.

چای ‌ساز‌ها علاوه بر یک کتری برقی، دارای یک استند برای قرار دادن قوری مخصوص نیز هستند و می‌توان در آن به راحتی چای دم کرد. البته در برخی از چای سازها قوری روی کتری قرار می‌گیرد و چای با بخار کتری دم می‌کشد، بسیاری از افراد این نوع طرز تهیه چای را بیشتر می‌پسندند، زیرا در این حالت چای طعم و رنگ بهتری خواهد داشت. قوری چای ساز اغلب از شیشهٔ نشکن یا فلز ساخته می‌شود.

چای ‌سازها علاوه بر کتری و قوری دارای نشانگر آب، صافی دهانهٔ قوری، دکمهٔ تنظیم دما و سنسور قطع‌کن خودکار نیز هستند.

کتری‌ها و چای ساز‌های برقی عمدتاً از فولاد، آهن، نقره، آلومینیوم یا ترکیبی از پلاستیک و فلز ساخته شده و معمولاً از فولاد درجه یک برای محفظهٔ کتری‌های تمام فلزی استفاده می‌شود. جنس محفظهٔ بالایی کتری‌ها در برخی مدل‌ها اغلب پلاستیک‌های مقاوم در برابر حرارت، مانند پلی‌اتیلن با چگالی کم (LDPE)، پلی پروپیلن (PP) و یا پلی استایرن (PS) است.

اجزای چای ساز برقی شامل المنت گرمایشی ترموستات‌دار، کلید روشن و خاموش و لوازم جانبی است. المنت در صورت خشک‌شدن کتری به طور خودکار خاموش می‌شود.

چای ساز یا کتری برقی؛ کدام بهتر است؟

بهترین چای ساز‌ها و کتری‌های برقی مزایای زیادی برای مصرف کنندگان دارند. این وسایل خانگی آب را تقریباً دو برابر سریع‌تر از کتری‌های معمولی به جوش می‌آورند و دارای سیستم خاموش‌کنندهٔ خودکار هستند که ایمنی را بالا می‌برد و همچنین گرمای زیادی در آشپزخانه ساطع نمی‌کنند.

کتری برقی یک وسیلهٔ آشپزخانهٔ کوچک و کاربردی در هر خانه یا حتی محل کار است. چه برای یک فنجان چای آب بخواهید و یا برای پختن غذای آماده آب جوش لازم داشته باشید، کتری برقی راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای جوشاندن آب است. به دلایل مختلفی ممکن است کتری برقی یا چای ‌ساز را به کتری‌ معمولی و سماور ترجیح دهید.

اگر صبح‌ها مجبور هستید سریع برای رفتن به سر کار آماده شوید و دوست دارید یک فنجان چای بخورید اما زمان کافی برای درست‌کردن آب جوش ندارید، کتری و چای‌ ساز برقی آب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جوش می‌آورد و کار را برای شما آسان می‌کند. از طرفی زمانی که به به اجاق گاز دسترسی نداشته باشید، در کتری یا چای ‌ساز برقی می‌توانید به راحتی چای دم کنید.

همچنین یک کتری یا چای ساز برقی می‌تواند آب را با دمای کنترل‌شده برای چای‌هایی با ترکیبات تخصصی گرم کنند. عملکرد کتری برقی بسیار ساده‌تر از گرم‌کردن آب روی اجاق گاز است. زمانی که کتری یا چای ‌ساز برقی را روشن می‌کنید، نیازی نیست حواستان به کتری باشد تا مطمئن شوید آب جوش سرریز نمی‌کند.

با این حال بین کتری برقی و چای‌ ساز کدام مناسب‌تر است؟

پاسخ به این سوال کاملا به شما بستگی دارد. اگر به جای دم‌کردن چای، از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید و یا فقط گاهی نیاز به آب جوش دارید، کتری برقی  مناسب است. اما اگر می‌خواهید از این وسیله برای دم کردن چای استفاده کنید و دیگر متکی به کتری و قوری معمولی یا سماور نباشید، چای ساز برقی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در حین انتخاب هریک از این دو وسیله باید به یک سری نکات در هنگام خرید دقت کنید.

مهم‌ترین ویژگی کتری برقی ظرفیت آن است. ظرفیت ایدئال برای شما بستگی به نیازتان دارد. اگر در طول روز آب جوش زیادی مصرف می‌کنید، ظرفیت‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر است، اما اگر می‌خواهید صبح فقط یک یا دو فنجان چای بنوشید، یک کتری با ظرفیت کمتر نیز عالی است. به طور متوسط ظرفیت انواع کتری‌های برقی از نیم لیتر تا ۱.۸ لیتر متغیر بوده و بیشترین تقاضا برای کتری برقی با ظرفیت ۱.۵ تا ۱.۸ لیتر است.

اگر قصد دارید از چای‌ساز خود به مدت طولانی استفاده کنید کیفیت ساخت کتری بسیار اهمیت دارد. هر بار که از کتری استفاده می‌کنید، کتری باید در برابر گرما مقاوم باشد. همچنین عایق خوب، دستهٔ محکم، خاموش شدن خودکار مطمئن آن را برای استفاده ایمن می‌کند. درب برخی از کتری‌های برقی از موادی ساخته شده‌اند که داغ نمی‌شوند و می‌توانید بدون آسیب‌رساندن به خود، درب کتری را لمس کنید.

برخی از مدل‌ها بدنهٔ شفافی دارند، بنابراین می‌بینید که آب داخل آن شروع به حباب‌زدن و جوشیدن می‌کند. همچنین کتری‌هایی با درب قابل جابه‌جایی راحت‌تر تمیز می‌شوند.

چای ساز و کتری برقی را از کجا بخریم؟

کتری یا چای‌ ساز برقی یکی از وسایل لوکس آشپزخانه‌ها هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. انواع کتری‌ها و چای سازهای برقی ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی دارند و از نظر قیمتی نیز مختلف هستند. زمانی که قصد خرید یک کتری برقی یا چای ساز را دارید باید به ظرفیت‌، محدودهٔ تنظیم دما، کنترل دقیق دما، جنس، ایمنی، قطع خودکار و قدرت دستگاه توجه کنید. به همین دلیل ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید، سپس اقدام به خرید کنید.

  • اگر فقط به یک کتری برای به جوش‌آوردن آب نیاز دارید و بودجهٔ زیادی ندارید، انواع کتری‌های برقی مناسب‌ترین گزینه هستند.
  • اگر می‌خواهید یک دستگاه کامل برای دم‌کردن چای داشته باشید به شما خرید چای‌ ساز برقی را توصیه می‌کنیم.

با وجود برندهای مختلف، انتخاب و خرید وسایل برقی آشپزخانه کمی مشکل است. اطمینان از گارانتی، اصل و با کیفیت‌بودن کالا و نبود مشکل در وسیلهٔ برقی از دغدغه‌های خریداران وسایل برقی خانگی است.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *