نسخه آزمایشی نرم افزار چیست؟

نسخه آزمایشی نرم افزار چیست؟
  • 1402/4/6
  • گویا آی تی
  • 0

معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده نرم‌افزار پیش از انتشار نسخه نهایی، نسخه‌هایی را به صورت آزمایشی منتشر می‌کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری اغلب یک سیکل استانداردی را برای نسخه‌های آزمایشی نرم‌افزار ارائه می‌دهد. یکی از نسخه‌های آموزشی نرم‌افزار، نسخه crm است. دریافت و مشاهده دمو نرم‌افزار crm به صورت رایگان به شما کمک می‌کند تا با ویژگی‌های این نرم‌افزار بیش‌تر آشنا شوید. در ادامه با انواع نسخه آزمایشی و مزایای تهیه نسخه‌های آزمایشی نزم‌افزار آشنا می‌شویم.

آشنایی با انواع نسخه آزمایشی نرم‌افزار

یکی از انواع نسخه آزمایشی نرم‌افزار، نسخه پیش آلفا یا (Pre- Alpha) است. برخی مواقع پیش از عرضه نسخه Alpha یا Beta نسخه Pre- Alpha  انتشار پیدا می‌کند. در این نسخه تمامی فعالیت‌های پیش از پروژه تا تست نرم‌افزار انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل تحلیل نیاز، طراحی نرم‌افزار، گسترش نرم‌افزار و آزمایش می‌شود. پس از تولید نسخه پیش آلفا، متخصصین آن را بررسی می‌کنند.

نسخه آلفا (Alpha)

نسخه آلفای نرم‌افزار برای افرادی است که می‌خواهند نرم‌افزار را آزمایش کنند. این نسخه را افرادی که داخل سازمان فعالیت دارند، بررسی می‌کنند. در مرحله آلفا قابلیت‌های گسترده‌ای در نرم‌افزار آزمایشی ارائه داده می‌شود؛ زیرا شرکت‌های ارائه دهنده می‌خواهند توجه مشتریان را به خود جلب کنند. ابتدا گسترش‌دهندگان با تکنیک White Box آزمایش می‌کنند؛ در مراحل بعدی هم نرم‌افزار را با تکنیک‌هایی مانند Black Box  یا Grey Box آزمایش می‌کنند. نسخه آلفا توسط افراد متخصصی که مهندس نرم‌افزار نیستند، بررسی می‌شود.

نسخه بتا (Beta)

این نسخه برای ارزیابی واقعی آزمایش‌های  Black / Grey-Boxارائه می‌شود. همچنین آزمایش این نرم‌افزار می‌تواند در خارج از سازمان تولید‌کننده نرم‌افزار انجام شود. اغلب این نسخه نرم‌افزار آزمایشی تمامی ویژگی‌های نسخه‌های اصلی را دارد. البته ممکن است ایرادات‌ریزی در عملکرد این نسخه وجود داشته باشد. به افرادی که این نسخه را آزمایش می‌کنند، آزمایش‌کنندگان بتا می‌گویند. اغلب آزمایش‌کنندگان بتا مشتریان فعلی یا آینده سازمان هستند که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. در نسخه بتا تمامی آزمایش‌ها انجام می‌شود.

نسخه آزمایشی نرم‌افزار بتا برای نمایش داخلی و پیش‌بینی انتخاب مشتریان مفید است؛ اما برای ارائه آماده نشده است. می‌توان گفت که این نسخه یک پیش نمایش است یا یک نسخه نمونه است. به این نسخه نمونه، پیش نمایش تکنیکی یا دسترسی سریع می‌گویند.

زمانی نسخه بتا ارائه می‌شود که دیگر در نرم‌افزار ویژگی قابل تغییر دیگری وجود نداشته باشد. معمولاً دو نسخه close beta یا open beta ارائه می‌شود. نسخه‌های close beta به کاربر‌های آزمایشی فردی عرضه می‌شوند اما نسخه‌های open beta به گروه‌های اجتماعی بزرگتر ارائه می‌شوند. پس از بررسی گزارش توسط افراد، آن‌ها ایراداتی را که مشاهده کرده‌اند را گزارش می‌دهند. همچنین ویژگی‌های فرعی که قصد دارند در نسخه نهایی ببیند را هم ارائه می‌دهند.

پس از آماده‌سازی نهایی نسخه بتا، این نسخه توسط فعالان تکنولوژی و هم رده‌های نسخه‌های قبلی آزمایش استفاده می‌شود. معمولاً ارائه‌دهندگان نرم‌افزار نسخه آزمایشی نرم‌افزار یا open source بتا را ارائه می‌دهد. دریافت‌کنندگان نسخه‌های بتا هم باید یک توافق نامه غیربازرگانی را امضا کنند.

 مزایای نسخه آزمایشی نرم‌افزار

تهیه نسخه آزمایشی مزایای زیادی دارد. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

۱. با تهیه نسخه آزمایشی، می‌توانید پیش از پرداخت هزینه، با قابلیت‌ها و امکانات نرم‌افزار آشنا شوید. پس از اینکه مطمئن شدید نرم‌افزار با نیاز‌های کاربری شما هماهنگ است می‌توانید نسخه اصلی آن را تهیه کنید.

۲. یکی دیگر از ویژگی‌های تهیه نسخه آزمایشی نرم‌افزار، مشاهده رابط کاربری آن است. با نصب نسخه آزمایشی می‌توانید ببینید که آیا به راحتی می‌توانید با نرم‌افزار ارتباط برقرار کنید یا خیر.

۳. در صورتی‌که نسخه آزمایشی را برای سازمان خود تهیه کنید، کارمندان‌تان می‌توانند با آن به صورت آزمایشی کار کنند و نتیجه استفاده این نسخه آزمایشی را به شما اطلاع دهند. در صورتی‌که نسخه آزمایشی با نیاز‌های کارمندان و سازمانتان هماهنگ بود، پس از بررسی آن می‌توانید نسخه اصلی آن را تهیه کنید.

۴. با استفاده از نسخه آزمایشی با نرم‌افزار بیش‌تر آشنا می‌شوید. در این نسخه می‌توانید با نرم‌افزار کار کنید و ببینید که آیا برای کسب و کار شما مفید است یا نه.

۵. همینطور که با نسخه آزمایشی نرم‌افزار کار می‌کنید می‌توانید با ویژگی‌ها و مزایای آن در کسب و کارتان آشنا شوید. در این مواقع این نکته را در نظر داشته باشید که چنانچه نسخه اصلی این نرم‌افزار را تهیه کنید و با آن کار کنید، کار شما بسیار راحت‌تر می‌شود. البته حتماً از قبل از متخصص بپرسید که آیا این نرم‌افزار با کسب و کار شما سازگاری دارد یا خیر؟ سپس نسخه آزمایشی را تهیه کنید و عملکرد سازمان را روی آن بررسی کنید.

مشورت با متخصص پیش از تهیه نسخه آزمایشی

پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت نسخه آزمایشی حتماً با یک متخصص مشورت کنید. متخصص با بررسی نیاز‌های سازمان شما و قابلیت‌هایی که نیاز دارید، نرم‌افزار کاربردی را به شما معرفی می‌کند. سپس می‌توانید نسخه آزمایشی را تهیه و تأثیر آن را روی عملکرد خود مشاهده کنید.

مدت استفاده از نسخه آزمایشی نرم‌افزار

مدت استفاده از نسخه آزمایشی بر اساس نوع نرم‌افزار و شرکت ارائه دهنده آن متفاوت است. برای مثال برخی از شرکت‌ها نسخه‌های آزمایشی چند روزه، چند هفته‌ای، یک ماهه و… ارائه می‌دهند.

در نظر گرفتن زمان و تاریخ مناسب

از آنجایی‌که نسخه آزمایشی دارای مدت زمان معینی است، بهتر است در ابتدا زمان مناسب را در نظر بگیرید. برای مثال زمانی نسخه آزمایشی را تهیه کنید که بتوانید روی این نسخه موارد مختلف را بررسی کنید. زیرا با گذشت دوره نرم‌افزار دیگر امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

همچنین بهتر است که از قبل نیاز‌های سازمان که توقع دارید به وسیله این برنامه بر طرف شود را بنویسید. سپس با کار کردن روی این نرم‌افزار بررسی کنید که به چه میزان پاسخگوی نیاز‌های شما است.

نسخه آزمایشی نرم‌افزار CRM

یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌های سازمان‌های مختلف، نرم‌افزار crm است. این نرم‌افزار مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار گرفته و به صورت روزانه نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل تهیه نسخه آزمایشی نرم‌افزار crm و کارکردن با آن به صورت آزمایشی برای سازمان شا بسیار سودمند است.

نسخه آزمایشی نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا با ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار بیش‌تر آشنا شوید. این نسخه به شما کمک می‌کند تا عملکرد‌های نرم‌افزار را به خوبی مشاهده کرده و ببینید که آیا نیاز‌های سازمان شما را بر طرف می‌کند یا خیر. یکی از بهترین نسخه‌های آزمایشی برای سازمان‌های مختلف، نمونه آزمایشی نرم‌افزار crm است. این نسخه به شما کمک می‌کند تا میزان کارایی نرم‌افزار crm را مشاهده کنید و در صورت تمایل آن را برای سازمان خود تهیه کنید و هزینه گزاف برای خرید نرم افزاری که مناسب کسب و کار شما نیست پرداخت نکنید. حتما پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید از این نسخه که با عنوان دمو هم شناخته می‌شود استفاده کنید تا ویژگی‌های مختلف این نرم افزار را مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *