فایروال ویندوز چیست؟ مزایا و معایب فایروال ویندوز

فایروال ویندوز چیست؟ مزایا و معایب فایروال ویندوز
  • 1402/10/24
  • گویا آی تی
  • 0

در عصر دیجیتال امروز، امنیت سایبری بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. فایروال، به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای امنیتی درشبکه‌های امروزی، نقش کلیدی در حفاظت از سیستم‌ها در برابر تهدیدات سایبری دارد. این مقاله به بررسی فایروال ویندوز که به صورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل ویندوز تعبیه شده است پرداخته شده است.

فایروال ویندوز

فایروال ویندوز یک ویژگی امنیتی است که با فیلتر کردن ترافیک شبکه‌ای که وارد و خارج از دستگاه شما می شود به محافظت از دستگاه شما کمک می کند. این ترافیک را می توان بر اساس چندین معیار از جمله آدرس IP مبدا و مقصد، پروتکل IP یا شماره پورت مبدا و مقصد فیلتر کرد. فایروال ویندوز را می توان به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که ترافیک شبکه را بر اساس سرویس ها و برنامه هایی که بر روی دستگاه شما نصب شده است مسدود یا مجاز کند. این به شما امکان می‌دهد ترافیک شبکه را فقط به برنامه‌ها و سرویس‌هایی محدود کنید که به صراحت اجازه برقراری ارتباط در شبکه را دارند.

فایروال ویندوز یک فایروال مبتنی بر میزبان است که با سیستم‌عامل موجود است و به طور پیش‌فرض در تمام نسخه های ویندوز فعال است.

فایروال ویندوز از امنیت پروتکل اینترنت (IPsec) پشتیبانی می کند، که می توانید از آن برای احراز هویت از هر دستگاهی که سعی در برقراری ارتباط با دستگاه شما دارد استفاده کنید. وقتی احراز هویت لازم است، دستگاه‌هایی که نمی‌توانند به‌عنوان یک دستگاه قابل اعتماد احراز هویت شوند، نمی‌توانند با دستگاه شما ارتباط برقرار کنند. می توانید از IPsec استفاده کنید تا بخواهید ترافیک شبکه خاصی را رمزگذاری کند تا از خواندن آن توسط تحلیلگرهای بسته شبکه که می تواند توسط یک کاربر مخرب به شبکه متصل شود، جلوگیری کند.

فایروال ویندوز همچنین با Network Location Awareness کار می کند تا بتواند تنظیمات امنیتی متناسب با انواع شبکه‌هایی که دستگاه به آن متصل است اعمال کند. به عنوان مثال، فایروال ویندوز می‌تواند نمایه شبکه عمومی را هنگامی که دستگاه به وای‌فای کافی شاپ متصل است و هنگامی که دستگاه به شبکه خانگی متصل است، نمایه شبکه خصوصی را اعمال کند. این به شما امکان می دهد تنظیمات محدودتری را در شبکه‌های عمومی اعمال کنید تا به ایمن نگه داشتن دستگاه شما کمک کند.

مزایا فایروال ویندوز

فایروال ویندوز مزایا را برای مقابله با چالش های امنیتی شبکه ارائه می دهد:

  • کاهش خطر تهدیدات امنیتی شبکه: با کاهش سطح حمله یک دستگاه، فایروال ویندوز یک‌لایه دفاعی اضافی برای مدل دفاع در عمق فراهم می کند. این امر مدیریت پذیری را افزایش می دهد و احتمال حمله موفق را کاهش می دهد.
  • حفاظت از داده های حساس و مالکیت معنوی: فایروال ویندوز با IPsec ادغام می شود تا راه ساده‌ای را برای اجرای ارتباطات شبکه‌ای تایید شده و انتها به انتها فراهم کند. این امکان دسترسی مقیاس‌پذیر و سطحی به منابع شبکه قابل اعتماد را فراهم می کند و به تقویت یکپارچگی داده ها و در صورت لزوم محافظت از محرمانه بودن داده ها کمک می کند.

فایروال ویندوز ۱۰

برای دسترسی به فایروال ویندوز ۱۰ و تنظیمات آن، ابتدا عبارت Windows Defender Firewall را در کادر جست‌وجوی ویندوز وارد کنید و روی گزینه نشان داده شده کلیک کنید تا پنجره فایروال ظاهر شود.

فایروال ویندوز 10

روشن و خاموش کردن فایروال ویندوز ۱۰

همان‌گونه که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، گزینه‌های مختلفی برای پیکربندی وجود دارند. به‌طور مثال، برای خاموش یا روشن کردن فایروال کافی است روی گزینه Turn Windows Defender Firewall on or off کلیک کنید و در صفحه ظاهر شده فایروال را فعال یا غیر فعال کنید.

فایروال ویندوز ۱۱

Windows Defender از ابتدای معرفی تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته است و نسخه ارائه‌شده در ویندوز ۱۱ در شناسایی و حذف بدافزارها عملکرد بسیار خوبی داشته است. در واقع، تنها با آنتی‌ویروس Windows Defender، بدون نصب آنتی‌ویروس اضافی یا ضد بدافزار، کارتان راه می‌افتد. البته برخی از برنامه‌های آنتی‌ویروس، از نظر شناسایی و حذف بدافزارهای جدید و ناشناخته از Windows Defender بهتر هستند، اما فایروال Windows Defender معمولا در اکثر موقعیت‌ها کافی است.

فایروال ویندوز 11

Windows Defender به‌طور پیش‌فرض فعال است و اگر فایروال دیگری ندارید، باید اجازه دهید فعال بماند. همچنین، اگر به دلایلی فایروال خود را غیرفعال کرده‌اید و آن را با فایروال دیگری جایگزین نکرده‌اید، باید فایروال ویندوز ۱۱ را فعال نگه‌دارید. بدون فایروال، کامپیوتر شما در برابر حملات خارجی به‌شدت آسیب‌پذیر است.

راهنمای خرید فایروال

اگر به دنبال تقویت امنیت شبکه، حفاظت کامل از داده‌ها و منابع و همچنین مدیرت کامل شبکه سازمان خود هستید، توصیه می‌شود نگاهی به فایروال‌های سخت افزاری و قابلیت‌های آنها بیاندازید.

فایروال‌های سخت‌افزاری علاوه بر تامین امنیت شبکه، قابلیت‌های مدیریتی کارآمدی را در اخیتارتان قرار خواهد داد. برای آشنایی با برخی از قابلیت‌ فایروال‌های سخت افزاری می‌توانید به صفحه آموزش فایروال نگاهی بیاندازید.

از آنجایی که خرید فایروال سخت‌افزاری هزینه‌های قابل توجهی را برای سازمان به همراه دارد، انتخاب یک فایروال مناسب، باید بر اساس نیازها و ابعاد سازمان انجام شود.

خرید فایروال سخت افزاری

برای انتخاب و خرید فایروال سخت افزاری مناسب شبکه خود، در ابتدا باید نوع ساختار شبکه خود، حجم ترافیک، نیازمندی های امنیتی و کاربردهای شبکه را مشخص نمایید و سپس به مقایسه و بررسی فایروال های سخت افزاری مناسب بر اساس اطلاعات شبکه بپردازید. بهترین مرجع ها برای مقایسه فایروال های سخت افزاری، گزارشات مؤسسات بین‌المللی ارزیابی محصولات است که بصورت بی‌طرف به بررسی محصولات و مقایسه امکانات آن‌ها می‌پردازد.

در مرحله آخر نیز پیدا کردن یک فروشنده مناسب که بتواند دستگاه سالم، همراه با گارانتی و پشتیانی برا ارائه دهد، نکته مهم و قابل اهمیتی است.

خرید فایروال

سایت sophosfirewall.ir، نماینده فایروال سوفوس در ایران می‌باشد. این سایت یکی از سایت‌های مرجع و معتبر خرید فایروال‌های سخت افزاری در ایران می‌باشد. که به‌روزترین فایروال‌های سخت افزاری را به همراه گارانتی تعویض، لایسنس اصلی، پشتیبانی و آموزش به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *