راهنمای خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال
  • 1402/11/4
  • گویا آی تی
  • 0

هارد اکسترنال یکی از لوازم جانبی کامپیوتر است که در سال‌های اخیر مورد توجه گسترده کاربران قرار گرفته است. این محصول در واقع یک نوع حافظه است که از آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود. معمولاً کاربران با توجه به نیاز خود، این محصول را با ظرفیت‌های مختلف تهیه می‌کنند. هارد اکسترنال یک حافظه ذخیره سازی خارجی است که به کامپیوتر متصل می‌شود و معمولاً قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی را دارد. این محصول در انواع مختلفی ساخته می‌شود. اگر قصد خرید هارد اکسترنال را برای ذخیره سازی فایل‌ها و اطلاعات خود دارید، در ادامه با ما همراه باشید. فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه دهنده انواع هارد اکسترنال و اینترنال با برندهای معتبر است، در ادامه نکات مهم خرید این محصول مهم و محبوب را ذکر خواهد کرد.

نوع حافظه ذخیره‌سازی

اولین موردی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن دقت کنید، نوع حافظه ذخیره سازی است. این یعنی باید بدانید که درایوهای خارجی از تکنولوژی‌های مختلفی برای ذخیره سازی مانند درایوهای هارد دیسک قدیمی‌تر یعنی HDD و درایوهای حالت جامد یعنی SSD بهره می‌برند. احتمالاً می‌دانید که هارد دیسک‌ها قیمت مناسب‌تری دارند و ظرفیت بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهند اما SSD سرعت بسیار بیشتری دارد با دوام‌تر است و در برابر ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. معمولاً قیمت SSD بیشتر از نوع HDD است. این شما هستید که باید با توجه به نیاز خود، یکی از این دو نوع حافظه ذخیره سازی را انتخاب نمایید.

اگر موضوع سرعت برای شما مهم است، باید بدانید که هاردهای اس اس دی به صورت قابل توجهی سریع‌تر از هاردهای HDD عمل می‌کنند و بدیهی است که قیمت بالاتری هم خواهند داشت. به خاطر بسپارید که از آنجا که هارد اچ دی دی به صورت مکانیکی عمل می‌کند و دارای دیسک‌های مغناطیسی چرخان و هد است، در حین کار دارای صدای خاصی نیز می‌باشد. این در حالی است که مدل‌های اس اس دی قطعات متحرکی ندارند و فقط از چیپ‌های حافظه و ترانزیستورهای پیشرفته استفاده می‌کنند. به خاطر بسپارید که طول عمر، سرعت و کیفیت هارد اکسترنال SSD بالاتر از نوع HDD است اما قیمت آن نیز بیشتر می‌باشد. این شما هستید که با توجه به نیازتان و البته بودجه‌ای که برای خرید این محصول در نظر گرفته‌اید، باید یکی از این دو نوع را انتخاب نمایید.

ظرفیت هارد اکسترنال

معمولاً کاربران هنگام انتخاب این محصول ابتدا به ظرفیت آن دقت می‌کنند و به نظر بسیاری از افراد ظرفیت حافظه، مهم‌ترین معیاری است که باید هنگام خرید هارد اکسترنال در نظر بگیرند. در واقع این موضوع درست است زیرا اگر محصول مورد نظر شما دارای سرعت و کیفیت بالایی باشد اما ظرفیت کم و پایینی داشته باشد، کاربرد خاصی برای شما نخواهد داشت. اما این موضوع را نیز فراموش نکنید که ظرفیت حافظه بیش از حد نیز ممکن است به کار شما نیاید. یعنی با انتخاب محصولی با ظرفیت حافظه بالا باید مبلغ بیشتری را برای خرید این محصول بپردازید در حالی که ممکن است میزان ظرفیت آن بیش از حد نیاز شما باشد. بنابراین پیش از انتخاب و تهیه هارد اکسترنال حتماً به نیازهای خود توجه کنید تا متوجه شوید چه ظرفیتی از این قطعه برای شما کافی خواهد بود.

ظرفیت هارد اکسترنال

سرعت انتقال و عملکرد

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن دقت کنید، سرعت و عملکرد این محصول است. در مورد سرعت انتقال باید به دو موضوع تکنولوژی استفاده شده در محصول و کانکتور تعبیه شده در آن توجه نمایید. همان‌طور که ذکر شد، هاردهای SSD سرعت بیشتری نسبت به هاردهای HDD دارند و البته دارای قیمت بالاتری نیز هستند.

اما اگر بخواهیم به موضوع کانکتور بپردازیم، باید بگوییم که برای اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر رومیزی، لپ‌ تاپ، تبلت و.‌.. استانداردهای متفاوت و متنوعی وجود دارد. معمولاً همه انواع هارد اکسترنال دارای پورت USB هستند اما نکته‌ای که باید بدانید این است که خودِ USB دارای استانداردهای متنوعی می‌باشد. USB 2.0 دارای استاندارد و تکنولوژی قدیمی‌تری است و هاردی که این استاندارد را دارد، برای انتقال فایل‌های کم حجم مناسب خواهد بود اما اگر قصد جابه‌جایی فایل‌ها و اطلاعات بیشتری را با سرعت بالا دارید خرید اکسترنال با این استاندارد به شما توصیه نمی‌شود زیرا با پورت ذکر شده سرعت انتقال داده نهایتاً به ۴۸۰ مگابایت در ثانیه خواهد رسید.

اما نگران نباشید زیرا تنوع در استانداردهای USB فراوان است. در حالت کلی محصولاتی که از USB 3.0 و بالاتر استفاده می‌کنند، سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال حداکثر سرعت USB 3.1 Gen 1 یا USB 3.2 Gen 1 حدود ۵ گیگابایت در ثانیه است. در مثالی دیگر USB 3.2 Gen 2 در نظر بگیرید که معمولاً حداکثر سرعت آن ۱۰ گیگابایت در ثانیه می‌باشد. حداکثر سرعت در پورت‌هایی مانند USB 3.2 حدود ۲۰ گیگابایت در ثانیه است.

غالباً هارد اکسترنال از کانکتور USB-A استفاده می‌کند. در واقع رایج‌ترین نوع همین نوع USB-A است اما در سالیان اخیر کانکتور USB-C بسیار محبوب و پرطرفدار شده است زیرا برای وارد کردن آن به پورت لازم به دقت در مورد جهت آن نیست و از هر جهتی وارد درگاه خواهد شد. لازم به ذکر است که اندازه آن نیز بسیار کوچکتر از مدل قبلی است. در حالت کلی هنگام خرید هارد اکسترنال حتماً این موضوع را در نظر بگیرید که سریع‌ترین نوع این محصول SSD با USB Type-C و Thunderbolt است. در واقع یک هارد SSD با کانکتورهای ذکر شده می‌تواند بیشترین و بالاترین سرعت را به شما ارائه دهد.

سرعت انتقال و عملکرد هارد اکسترنال

قابلیت حمل و دوام محصول

معمولاً موضوع قابل حمل و نقل بودن برای کاربرانی که قصد خرید هارد اکسترنال را دارند، مهم است. هنگامی که شما برای خرید محصولی که قابلیت حمل دارد اقدام می‌کنید، امکان جابه‌جایی آن را در هر موقعیتی خواهید داشت. هارد اکسترنال مورد نظر شما باید سبک و البته کوچک باشد تا شما بتوانید آن را در جیب و یا در کیف خود قرار دهید و آن را جابه‌جا کنید. غالباً کاربران از هارد ۲٫۵ اینچی استفاده می‌کنند که دارای ابعاد کوچکی است و حمل و نقل آن نیز آسان و راحت خواهد بود.

نکته دیگری که باید یادآور شویم، این است که هارد اکسترنال برای تأمین انرژی خود از یک کابل USB استفاده می‌کند و نیازی به متصل شدن به یک منبع برق جداگانه ندارد. برخی از کاربران هارد اکسترنال با ظرفیت بیشتر از ۲ ترابایت را انتخاب می‌کنند و معمولاً آن را از میان هاردهای رومیزی برمی‌گزینند. لازم به ذکر است که این نوع هاردها معمولاً به صورت عمودی روی میز قرار خواهند گرفت و نیاز به یک منبع انرژی جداگانه خواهند داشت.

مشخص است که اکثر افراد از این محصول، برای ذخیره اطلاعاتی استفاده می‌کنند که قصد نگهداری آنها را در مدت طولانی دارند. به همین منظور است که باید به دوام آن نیز توجه کنید. در حقیقت دوام و طول عمر زیاد محصول باعث می‌شود که از فایل‌ها و اطلاعات شما به خوبی نگهداری و حفاظت شود. به همین منظور باید به سراغ هارد اکسترنالی بروید که در برابر ضربه، گرد و غبار، شوک مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

فراموش نکنید که اگر می‌خواهید هارد اکسترنال خود را دائماً به مکان‌های مختلفی ببرید یعنی قصد حمل و نقل آن را دارید، باید هنگام خرید این محصول روی بدنه آن حساس باشید و محصولی با بدنه مقاوم را انتخاب نمایید. بدنه مقاوم باعث می‌شود که هنگام جابه‌جایی آسیبی به قطعه نرسد. پیشتر نیز ذکر شد که هارد SSD در این زمینه عملکرد بهتری دارد زیرا دارای قطعات متحرکی نیست و در برابر ضربات مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

قابلیت حمل و دوام محصول هارد اکسترنال

امنیت داده‌ها

یکی از نکات مهم خرید هارد اکسترنال، امنیت اطلاعات و داده‌ها است. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که اطلاعات حساس و مهمی را در این هارد خود نگهداری می‌کنید، حتماً امنیت این اطلاعات و داده‌ها برای شما مهم خواهد بود. پس هنگام انتخاب و خرید این محصول باید هاردی را انتخاب کنید که قابلیت رمزگذاری سخت‌افزاری داشته باشد. نکته دیگری که باید بدانید این است که بعضی از هاردهای اکسترنال که قیمت آنها بالاتر نیز هست، دارای سنسور اثر انگشت می‌باشند.

از آنجا که این محصول می‌تواند در معرض هک و یا سرقت قرار گیرد، برای برخی از آنها قابلیت‌های امنیتی تعریف شده است. این قابلیت‌های امنیتی که راهی مطمئن برای محافظت از اطلاعات شما است، شامل و یا سنسور اثر انگشت می‌باشد. اگر حساسیت شما روی اطلاعات و داده‌های هارد اکسترنال بسیار زیاد است، می‌توانید برای اطمینان بیشتر از لوازمی که هارد را به صورت فیزیکی نیز قفل می‌کنند استفاده نمایید. این‌گونه فقط خودتان امکان اتصال هارد به کامپیوتر را خواهید داشت.

سازگاری با سیستم

پیش از خرید این محصول بهتر است مدلی را انتخاب نمایید که با سیستم عامل شما سازگار باشد. البته باید بدانید که اگر مسئله‌ای پیش بیاید و هارد اکسترنال شما به عنوان مثال با ویندوز ۱۰ کامپیوتر شما سازگاری نداشته باشد، می‌توانید با فرمت کردن هارد در ساختار دلخواه آن مشکل را برطرف کنید. اما در هر صورت بهتر است که هنگام خرید هارد اکسترنال برای سیستم خود مدلی را تهیه کنید که از همان ابتدا از سازگاری آن با سیستم عامل کامپیوترتان مطمئن باشید.

گارانتی

یکی از نکات بسیار مهم هنگام خرید هارد اکسترنال، توجه به گارانتی مناسب است که شرکت مورد نظر ارائه می‌دهد. حتماً به این موضوع توجه نمایید زیرا اگر شرکت مربوطه، گارانتی مناسب و مطلوبی را به شما ارائه ندهد و هارد اکسترنال شما خراب شود، هارد جدیدی در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. این در صورتی است که شرکت‌ها با گارانتی خوب، هارد خراب را تعویض خواهند کرد و هارد اکسترنال نو و جدیدی به مشتری ارائه خواهند داد. پس حتماً هنگام خرید به دلیل ارزان بودن یک هارد اکسترنال، گزینه گارانتی را فراموش نکنید.

گارانتی هارد اکسترنال

امکانات مخصوص گیمینگ

امروزه با گسترش بازی‌های ویدیویی و افزایش تعداد گیمرها در سراسر دنیا برخی از قطعات کامپیوتر نیز و عرضه می‌شوند. این موضوع در مورد هاردهای اکسترنال و اینترنال نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال اگر به هاردهای سری مشکی وسترن دیجیتال دقت کنید، متوجه خواهید شد که این محصولات دارای سرعت بسیار بالایی هستند و گزینه‌های بسیار مطلوب و مناسبی برای گیمینگ محسوب می‌شوند.

اگر به نسل‌های جدید کنسول‌های بازی ایکس باکس نگاه کنید، متوجه حافظه‌های اکسترنال از برندهای معتبری مانند وسترن دیجیتال یا سیگیت خواهید شد. می‌توان آن حافظه‌ها را به پورتی که در پشت کنسول قرار دارد، متصل کرد تا میزان حافظه ذخیره سازی بیشتری برای نگهداری بازی‌ها در دسترس گیمر قرار بگیرد. در حقیقت بازی‌های مدرن و جدید نیاز به حافظه‌های بسیار پرسرعت و قدرتمند دارند. به همین دلیل گیمرها به هاردهای اکسترنال سریعی نیاز دارند تا با آنها به ذخیره فایل بازی‌ها بپردازند.

برند

کاملا واضح است که هنگام خرید هر محصولی، بهتر است برند برتر و برند معتبری را انتخاب کنید که سابقه عالی در تولید محصولات خود داشته باشد. شرکت‌های بسیار معتبری در سراسر جهان هستند که هارد اکسترنال را در بهترین کیفیت بالاترین سرعت تولید و عرضه می‌کنند. یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید از با کیفیت بودن محصول مورد نظرتان مطمئن شوید، این است که در این زمینه با کارشناسان مجرب بروزکالا مشورت کنید و به صورت کاملاً تخصصی متوجه عملکرد محصول مورد نظر خود شوید. این‌گونه می‌توانید به راحتی تصمیمی آگاهانه بگیرید.

حالا ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که در حالت کلی چه برندهایی هاردهای اکسترنال با کیفیت و مطلوبی تولید و عرضه می‌کنند؟ وسترن دیجیتال Western Digital، سیگیت Segate، ای دیتا ADATA، سیلیکون پاور Silicon Power، توشیبا Toshiba برخی از بهترین برندهای هارد اکسترنال محسوب می‌شوند که محصولات بسیار مطلوبی را در ظرفیت‌های مختلف به کاربران ارائه می‌دهند.

خرید هارد اکسترنال از بروزکالا

اگر قصد خرید هارد اکسترنال را دارید، ابتدا به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از محصولات متنوع این فروشگاه معتبر دیدن کنید. این مجموعه انواع هارد SSD و HDD را در ظرفیت‌های مختلف با برندهای بسیار معتبر به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد. به خاطر بسپارید که کارشناسان مجرب مجموعه بروزکالا، همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان عزیز هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید. سپس با توجه به نیاز خود، هارد اکسترنال مناسبی را با آگاهی و اطلاعات کامل تهیه نمایید. با خرید انواع هارد اکسترنال و هارد اینترنال از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه اینترنتی بهره‌مند خواهید شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *