۵ روش حل مشکل عدم دریافت پیامک در اندروید

۵ روش حل مشکل عدم دریافت پیامک در اندروید
  • 1402/11/9
  • زهرا معبودی
  • 0

خیلی وقت ها با گلایه دوستانی مواجه می شویم که به پیامک شان پاسخ نداده ایم! از این مهم تر با شرایطی مواجه می شویم که نیاز داریم از اپلیکیشن خاصی پیامکی برایمان ارسال شود تا بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم اما هیچ خبری از پیام نیست! هر چند ممکن است که برخی سرویس های غیر ایرانی برای ارسال پیامک به خط شما داستانی داشته باشند اما به طور عموم این مطلب کمک می کند تا مشکل عدم دریافت پیامک را حل کنیم.

چند کار اولیه هنگام عدم دریافت پیامک

به محض این که متوجه شدید که عدم دریافت پیامک در گوشی شما باید جدی گرفته شود به چند مورد زیر توجه کنید:

  • اولین علت عدم دریافت پیامک این است که پیام های تان به spam گوشی تان می رود. پس برای اولین راه حل به قسمت هرزنامه یا spam بروید و بررسی کنید و ببینید که آیا چیزهایی که می خواهید در این قسمت قرار می گیرد؟
  • مسایل مربوط به شبکه و خط تلفن خود را بررسی کنید تا مطمین شوید که مسیر رسیدن پیامک به گوشی تان هموار است.
  • اگر همچنان مشکل دارید، سعی کنید داده‌های برنامه پیام‌رسانی خود را پاک کنید (برای از بین بردن خرابی‌های احتمالی)، برنامه را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید، اگر اخیراً آیفون تعویض کرده‌اید، iMessage را برای شماره خود غیرفعال کنید و مشکلات RCS را برطرف کنید.

این ها نکته های کلی است که کمک می کند دوباره پیامک به گوشی تان بیاید. اما به طور کامل روش های زیر را را بررسی کنید و روی گوشی تان اعمال کنید.

 

پوشه Spam را بررسی کنید

برنامه پیام‌رسانی شما دارای یک پوشه هرزنامه است که در آن پیام‌های ارسال‌کنندگان ناشناس را فیلتر می‌کند. معمولا پیام افراد ناشناس یا پیامک های تبلیغاتی معمولا در این قسمت ذخیره می شود. این امکان وجود دارد که شما واقعاً پیام ها را دریافت کرده باشید، اما برنامه پیام رسانی شما آنها را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کرده و به پوشه هرزنامه ارسال کرده باشد.

برای بررسی این امکان، باید در پوشه اسپم برنامه پیام‌رسانی خود جستجو کنید. فرآیند دسترسی به آن بسته به سازنده تلفن Android شما و برنامه پیام رسانی خاصی که استفاده می کنید متفاوت است. با این حال، قانون کلی این است که برنامه پیام‌رسانی را باز کنید، روی نماد منو ضربه بزنید و سپس پوشه “هرزنامه” یا “ناخواسته” را انتخاب کنید.

اگر از Google Messages به‌عنوان برنامه پیام‌رسانی پیش‌فرض خود استفاده می‌کنید، می‌توانید با باز کردن برنامه، ضربه زدن روی سه نقطه عمودی در گوشه بالا سمت راست و انتخاب Spam and Blocked «هرزنامه و مسدود شده» به پوشه هرزنامه دسترسی پیدا کنید.

عدم دریافت پیامک

اگر از مخاطبین خاصی پیام دریافت نمی کنید، این احتمال وجود دارد که به طور تصادفی آن مخاطبین را در تلفن خود مسدود کرده باشید. برای شروع دوباره دریافت پیام های مخاطبین، باید ابتدا انسداد مخاطبین را رفع کنید.

 

کش و داده های اپلیکیشن پیام رسانی را حذف کنید

برای پاک کردن کش و دیتاهای برنامه ای که در آن پیام دریافت و ارسال می کنید:

  • ابتدا به نرم افزار Settings مراجعه کنید.
  • در این اپلیکیشن Apps & Notifications را پیدا کنید و باز کنید. (‌شاید در گوشی شما این گزینه Apps باشد)
  • در ادامه در میان لیست اپلیکیشن ها نرم افزار پیام رسانی تان را پیدا کنید و Storage & Cache را برای ان انتخاب کنید.
  • Clear Cache و دکمه Clear Storage را بزنید تا کش و دیتاهای نرم افزار پاک شود.

این راه حل معمولا کار می کند زیرا ممکن است مشکل به دلیل خرابی داده های برنامه پیام رسانی شما باشد. این خرابی معمولاً به دلیل تداخل یک برنامه مشابه نصب شده در تلفن همراه شما یا خاموش شدن ناگهانی رخ می دهد. برای انجام این کار،

عدم دریافت پیامک
برنامه تنظیمات را در تلفن Android خود باز کنید و روی گزینه “Apps & Notifications” (یا “Apps”) ضربه بزنید.
عدم دریافت پیام در اندروید
برنامه پیام رسانی خود را پیدا کرده و انتخاب کنید.

 

عدم دریافت پیام در اندروید
گزینه Storage & Cache را انتخاب کنید.
عدم دریافت پیامک در اندروید
روی دکمه Clear Cache ضربه بزنید که این کار کش را پاک می کند.

عدم دریافت پیامک در اندروید

پس از پاک کردن حافظه پنهان، از فرستنده بخواهید پیام را دوباره ارسال کند. اگر باز هم آن را دریافت نکردید، روی دکمه «Clear Storage» ضربه بزنید. با این کار همه تنظیمات سفارشی شده به حالت پیش فرض بازنشانی می شود، بنابراین وقتی برنامه را دوباره باز می کنید، باید همه چیز را دوباره تنظیم کنید، درست مانند زمانی که برای اولین بار به آن دسترسی داشتید.

اگر این مورد کار نکرد مسایل مربوط به اتصال را بررسی کنید.

 

حل مشکل اتصال برای دریافت پیامک

اگر تلفن Android شما سیگنال شبکه نداشته باشد، پیامی دریافت نخواهید کرد. برای بررسی این موضوع، نوارهای سیگنال شبکه را در نوار وضعیت جستجو کنید. برای تماس ها و پیام های بدون وقفه به حداقل سه نوار نیاز دارید.

چرا پیامک نمیاد

اگر متوجه شدید که سیگنال ضعیف است، سعی کنید حالت هواپیما Airplane Mode را تغییر دهید. برای این کار، انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید، روی نماد هواپیما ضربه بزنید، چند ثانیه صبر کنید و سپس دوباره روی آن ضربه بزنید تا Airplane Mode یا همان حالت هواپیما غیرفعال شود.

چرا اس ام اس نمیاد

اگر اصلاً سیگنال وجود ندارد، ممکن است سیم کارت شما شل شده باشد. در این صورت گوشی خود را خاموش کرده و سیم کارت را خارج کنید. سپس، به آرامی آن را با یک پارچه نرم پاک کنید تا هرگونه کثیفی یا اثری که ممکن است اتصال را مسدود کند پاک کنید، سپس آن را دوباره وارد کنید. پس از آن، تلفن خود را دوباره روشن کنید و ببینید آیا شروع به دریافت پیامک می کنید یا خیر.

برای گوشی من معمولا زمانی متوجه این مشکل می شوم که از برنامه های اپلیکیشن های پرداخت یار نمی توانم پرداخت انجام دهم یا پیامک رمز دوم بانک ها برایم ارسال نمی شود. تنها راه حل هم برای من این است که فقط گوشی را چند ثانیه خاموش کنم! یا حتی گاهی ریستارت کنم و این مشکل به خوبی حل می شود. این را به این دلیل گفتم که گاهی اوقات راه حل مشکل شما واقعا جز خاموش و روشن کردن چیزی دیگری نیست. به همین سادگی!

 

iMessage را برای شماره تان غیر فعال کنید

این ترفند برای کسانی است که از آیفون به اندروید مهاجرت کرده اند! (‌مهاجرت کردن از ابزارها یک اصطلاح است!) برای خاموش کردن iMessage برای شماره تلفن خود، برنامه Settings را در iPhone خود باز کنید، روی «Messages» ضربه بزنید، به «Send & Receive» بروید و سپس علامت شماره خود را بردارید. اگر اخیراً از آیفون به اندروید استفاده می کنید، گاهی اوقات این مشکل ایجاد می شود. اگر iMessage را برای شماره خود در iPhone خاموش نکنید، ممکن است پیام‌های شما همچنان به جای تلفن Android به iPhone شما برود.

برای غیرفعال کردن iMessage برای شماره خود، برنامه Settings را در آیفون خود باز کنید و روی گزینه “Messages” ضربه بزنید.
عدم دریافت پیامک موبایل

گزینه Send & Receive را انتخاب کنید.

راه حل مشکل پیامک نیومدن

در ادامه روی شماره ای که مربوط به آی مسیج آیفون شما است ضربه بزنید و Remove را انتخاب کنید.

تنظیمات دریافت پیامک روی گوشی اندرویدی

زمانی که آی مسیج را غیر فعال کردید حالا از مخاطب خود بخواهید تا برایتان پیام ارسال کند. بدین ترتیب می توانید به راحتی پیام ها را در دستگاه جدید خود مشاهده کنید و پاسخ دهید.

برنامه پیام رسانی خود را بروز رسانی کنید

فرقی ندارد که اپلیکیشن پیام رسانی خود را از کجا دانلود و نصب کرده اید! بازار، یا گوگل پلی یا حتی نصب از طریق یک فایل دانلودی! وقتی که وارد مارکت های اندرویدی می شوید، کافی است نام اپلیکیشن پیام رسان خود را سرچ کنید.

بروز رسانی پیام رسان برای حل مشکل دریافت پیام

صفحه نرم افزار را پیدا کنید و دکمه Update را لمس کنید. دقت کنید که اگر برای اپلیکیشن شما آپدیتی ارائه شده باشد این گزینه برای شما فعال است. روی آن بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا آپدیت انجام شود.

حل مشکل پیام رسانی
در این نمونه برای نرم افزار مورد نظر ما آپدیتی ارائه نشده است. اما گاهی حذف نصب نیز می تواند مشکل را حل کند.

بعد از آپدیت دوباره پیام رسانی را تست کنید. اگر مشکل حل نشد گوشی را بعد از آپدیت خاموش و روشن کنید. حالا دوباره وضعیت را بررسی کنید.

ممکن است اخیرا اصلا بعد از یک بروز رسانی با مشکل عدم دریافت پیامک روی موبایل خود مواجه شده باشید! خب در اندروید معمولا به راحتی نمی توان به ورژن قبلی نرم افزار برگشت مگراین که آن نرم افزار را حذف کنید اپلیکیشن ورژن قبلی را دانلود کرده و نصب کنید. اما برای اینکه نرم افزار را به نسخه قبلی ببرید این راهنما را بخوانید!

چگونه مشکلات RCS (گوگل چت) را برطرف کنیم

Rich Communication Service که با نام RCS نیز شناخته می شود، ویژگی های پیشرفته تری نسبت به سرویس پیام رسانی استاندارد شما ارائه می دهد. درست مانند iMessage یا WhatsApp، ویژگی هایی مانند انتقال فایل های رسانه ای با وضوح بالا، انواع روش های تایپ، تیک رسید خواندن و موارد دیگر را دریافت می کنید. با این که برای این سرویس آینده درخشانی برنامه ریزی شده است اما نمی توان آن را مبری از عیب دانست! به هر حال عمل نرم افزار است و مشکل ممکن است رخ دهد. اصلا این سرویس تا تبدیل شدن به خدای پیام رسانی همچنان راه درازی برای پیمودن دارد.

به این ترتیب، اگر پس از تعویض تلفن، پیامی دریافت نمی‌کنید، یا حتی اگر آن را تغییر نداده‌اید، اما از برنامه پیام‌های Google به‌عنوان پیش‌فرض خود استفاده می‌کنید، ممکن است RCS موجب این مشکل باشد. در این صورت، می‌توانید چت‌های RCS را خاموش کنید. برای انجام این کار، برنامه Google Messages را در تلفن اندرویدی خود باز کنید، روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید و “Settings” را انتخاب کنید.

حل مشکل پیام رسانی در گوگل چت

در ادامه RCS Chats را انتخاب کنید.

حل مشکل عدم دریافت اس ام اس در موبایل

کلید Turn On RCS Chats را خاموش کنید. با این انتخاب یک باکس برای گرفتن تایید نهایی از این انتخاب برای شما نمایش داده می شود. در اینجا دوباره روی Turn Off ضربه بزنید تا سرویس خاموش شود.

حل مشکل عدم دریافت پیام در اندروید

پس از آن، شما باید شروع به دریافت پیام کنید. با این حال، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید سایر مراحل عیب‌یابی را امتحان کنید تا از شر مشکل RCS Chat خلاص شوید.

در بسیاری از اوقات اگر نرم افزار دیگری را جایگزین کنید مشکل پیام رسانی حل می شود اما تغییر نرم افزار از برنامه ای که به آن عادت داشته اید شاید کمی آزار دهنده باشد. به هر حال سریع ترین روش برای حل مشکل خود را پیدا کنید اما دیده شده که گاهی اوقات شما با تغییر برنامه برای مدتی، متوجه می شوید که مشکل نرم افزار قبلی حل شده است. پس سخت نگیرید و از پیام رسان های متعددی که در خدمت شما است لذت ببرید.

آیا در رابطه با مشکل عدم دریافت پیامک در اندروید تجربه ای دارید؟‌ لطفا آن را در بخش نظرات همین مطلب در پایین بنویسید.

منبع کمکی:

وب سایت howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *