پردازنده های جدید ULV اینتل هنوز مناسب مک بوک ایر نیست!

  • 1389/3/12
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

اینتل بالاخره از آخرین پردازنده های خود برای تلفن های همراه موسوم به ULV پرده برداری کرد،  که به طور مستقیم با هدف استفاده در دستگاه های قابل حمل در رده فوق نازک تولید شده است. با این حال ، این پردازنده های جدید راه ارتقاء روشنی برای استفاده در مک بوک ایر طی نکرده اند،  که در نتیجه اپل در استفاده از آن برای لپ تاپ های فوق باریک خود گزینه خوبی پیش رو ندارد.

از میان جدیدترین پردازنده های موبایل شرکت اینتل که از خانواده Core i3, i5 , i7 هستند پردازنده  Core i5-540UM برای مک بوک بهترین کاندیدای سی پی یو است. اگرچه سرعت اسمی آن تنها. ۱٫۲GHzاست، که بسیار کمتر از پردازنده فعلی مک بوک ایر یعنی LV Core 2 Duo at 1.86GHz , 2.13GHz هست ، اما در Core i5-540UM می توان یکی از هسته ها را تا سرعت ۲GHz  در شرایط موسوم به Turbo Boost تقویت نمود. هر دو هسته این پردازنده چند نخی (hyperthreaded)اند ، بنابراین برخی از مزایای عملکردی هنوز هم در این محصول حتی در زمانی که با سرعت ساعتی  پایین تری کار می کنند وجود دارد.

با این حال ، هنوز هم نسبت به سری Core 2 Duo  که در حال حاضر متداول تر است در سری Core iکمی نقص عملکرد بالقوه وجود دارد. با توجه به مشخصات اینتل برای ۵۴۰UM ، پردازنده دارای ۳ مگا بایت کش ( حافظه نهان) در مقایسه با ۶ مگابایت سری Core 2 Duoاست. این انقباض کش ، هنگامی که با چند نخی هم ترکیب شود ، می تواند دلیلی برای برای برخی کم شدن سرعت کار در هنگام پردازش با بار زیاد پردازنده باشد.

در مقایسه با انتخاب هایی که  اپل برای پردازش تصاویر گرافیکی مواجه است موضوع کش بسیار ناچیز است. همانطور یکه در پردازنده های Arrandale شرکت اینتل در رده موبایل شاهد بودیم ، به جدیدترین مدل این شرکت یعنی ULV هم خاصیت پردازنده گرافیکی HD اینتل به عنوان بخشی از سی پی یو تحمیل شده است . اگر چه این واحد پردازشگر گرافیکی قطعا نسبت به گذشته دارای بهبودهایی است ، اما به طور قطع ، انتظارات شرکتی مثل اپل را برآورده نمی سازد – IGP پردازنده اینتل تقریبا قابل مقایسه با آخرین نسل گرافیک یکپارچه NVIDIA 9400M  استفاده شده دراپل است ، و سازگار با OpenCL نیست.

تصویر-این برد منطقی کوچک موتور محرکه مک بوک ایر است. در این نسخه مدل ۲۰۰۸ محل قرارگیری پردازنده Core 2 Duo (قرمز) و کنترلر اینتل با گرافیک مجتمع (سبز) مشخص شده است.از iFixit

اپل ممکن است در تلاش برای استفاده از پردازنده گرافیکی مجزای موبایل و استفاده از فن آوری سوئیچ گرافیکی به صورت خودکار در لپ تاپ خود باشد. با این حال ، بسته پردازنده به تنهایی ، همراه با IGP شرکت اینتل که اپل نیازی به آن ندارد ، حتی دو برابر اندازه پردازنده Core 2 Duo  که در حال حاضر بر روی مدل های مک بوک ایر نصب شده فضا اشغال میکند. هنگامی که چنین فضایی توسط پردازنده اشغال شود دیگر جایی برای، ریز پردازنده گرافیکی مجزا بر روی برد باقی نمی ماند. و ، حتی اگر اپل  سعی  کند برای هر دو این موارد یعنی پردازنده و واحد گرافیکی مجزا ایجاد فضا کند احتمالا مقداری از فضای با ارزش مورد نیاز برای قرار دادن باتری را از دست می دهد. پردازنده گرافیکی مجزا به همراه سی پی یو می تواند مقدار قابل توجهی باعث مصرف باتری شده و اپل را دچار مشکلات عمر باتری در لپ تاپ های مک بوک کند.

از آنجا که اینتل هنوز در دادگاه در حال مبارزه با انویدیا بر سر مسئله  دریافت مجوز ساخت چیپست برای آخرین پردازنده های خود می باشد، اپل فعلا نمی تواند همزمان از پردازنده های Core i5 با  NVIDIA 320M  جدید  که پیش از این در مک بوک Pro  و مک بوک سفید به کار رفته بود استفاده نماید. این بدان معناست که شرکت اپل مجبور به استفاده از همان پردازنده های Core 2 Duo است و به نظر نمی رسد که اینتل تولید نسخه کوچک تری از پردازنده های جدید خود را در دستور کار داشته باشد. در پردازنده های جدید اینتل نسبت به سری Core 2 Duo  بهبود عملکرد کوچکی دیده می شود ، به خصوص با افزایش رم به ۴ گیگا بایت ، اما به احتمال زیاد برای کاربران فعلی مک بوک این بهبود دلیل کافی برای ارتقا مدل خود به شمار نمی آید.

به طور خلاصه، متقاعد کردن اینتل و انویدیا به حل و فصل اختلافات خود ، متقاعد ساختن اینتل به ساخت  پردازنده  های Core i5  بدون IGP ، و استفاده از آن همراه با انویدیا ۳۲۰M ، از جمله دلایلی هستند که باعث می شود اپل گزینه ای برای ارتقاء فوتی و فوری مک بوک ایر نداشته باشد. پردازنده های آینده اینتل در خانواده Sandy Bridge  احتمالا دارای IGP پیشرفته بر روی همان پایه  قرارگیری پردازنده خواهند بود اگر اینتل از OpenCL در آن نوع IGP ها پشتیبانی کند ، شرکت اپل ممکن است مسیر ارتقاء محصول خود را با استفاده از این قطعه طی کند. اما باز ، اپل ، مایل به انتظار به مدت طولانی نیست ، تا آن زمان شاید تولید محصول مک بوک ایر را به کلی متوقف کرده و سراغ تولید محصول جدیدی برود!

برای مطالعه بیشتر:

عرضه پردازشگر اینتل ULV (intel.com)

سوئیچینگ خودکار گرافیک و رابطه آن با کاهش مصرف  باتری مک بوک (arstechnica.com)

منبع:arstechnica

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *