دروغی به اسم تاریخ (نقد بازی Call of duty Black Ops)

  • 1389/8/28
  • ميثاق جراحي
  • 100

دروغ , دورغ است و به عنوان تاریخ در کتاب ها ثبت می شود !

Call of duty Black ops Review

این جمله ی , اولین جمله ای است که ابتدای اولین پیش نمایش از بازی COD Black ops شنیده شد . پس این گونه نتیجه می گیریم که پایه و اسا س بازی در دل تاریخ پنهان شده و اسراری از ان را بر ملا می سازد که قبلا در اینگونه بازی ها شاهد ان نبودیم.

از نظر من بازی COD .B.O شاهکار و انقلابی در بین تمام بازی های اول شخص است و به سایرین رقبا ی خود نشان داد که هنوز داستان ها یی بسیار خاص و منحصر به فرد وجود دارند که بتوان از این داستان ها بازی هایی با بالانس فوق العاده ساخت .

اگر خیلی تیز و نکته سنج باشید و به تمامی دیالوگ ها و مکالمات در بازی دقت کنید شاید بتوانید کل داستان بازی را برای اولین بار که بازی را تمام می کنید (چون خودم بازی را 2 بار تمام کردم فکر می کنم بازیخور ها ی دیگر  نیز به 1 بار تمام کردن این بازی قانع نباشند) متوجه شوید.  شاید کمی در  داستان بازی بزرگ نمایی کردم ولی خوب در نگاه کلی داستان خیلی هم پیچیده نیست ولی طرز به تصویر کشیدن داستان با هنری خاص ممکن است داستان را برای خیلی از مخاطبین پیچیده کرده باشد(گویا ای تی)

ما ایرانی ها معمولا بازی هایی مانند COD  را همیشه دوست داشته و داریم و به نظر من تنها دلیل ان خطی بودن بازی و داستان های این سری بازی هاست . خطی بودن به این دلیل که شما فقط جلو می روید و ادم می کشید ! و داستان هم به دلیل اینکه همیشه نو اوری دارند مورد توجه قرار می گیرند.

در این شماره باز هم حضور نیرو های شوروی و رهبران انها دیده می شود  و انگار ما به وجود این ادم ها و گرو های کمونیستی در بازی های ندای وظیفه عادت کردیم !

در این بازی شما برای سازمان CIA کار می کنید .شخصیت اصلی داستان Mason یکی از افراد با تجربه ی سیا است که در یکی از ماموریت ها دستگیر و به زندانی در روسیه منتقل می شود که خیلی برایش گران تمام خواهد شد (گویا ای تی)

داستان بازی شامل  اعترافات Mason پس از فرار از زندان و برگشت دوباره ی او به سیا می باشد .Mason دیگر مانند سابق نیست و اطلاعاتی دارد که برای دولت امریکا فوق العاده ارزشمند است . او در زندان با پروژه ی مرگباری اشنا می شود که برای خود و هم وطنان امریکایی اش پیامد بسیار بدی را حمل می کند .این پروژه که از ان به Nov 6 نام برده می شود, توسط سه قطب قدرتمند که یکی از انها المانی و دو تای دیگر اهل شوروی هستند  , پیش می رود . هدف Mason در این بازی رسیدن به انتقام شخصی خود یعنی قتل این سه نفر و نجات امریکا از حملات مرگبار شوروی  خواهد بود

به عبارت کلی اعداد حرف اول و اخر را در داستان  بازی می زنند !!

جریان کلی بازی در دهه ی 60 اتفاق می افتد .تکه ای از تاریخ که شخصیت های بسیار بزرگی در ان زندگی می کردند .وجود شخصیت های اصلی تاریخ مانند :فیدل کاسترو و جان اف کندی در طول بازی,  داستان بازی را بشدت جذاب و بازیکن را در داستان غرق کردند . تجربه ی کشتن شخصیتی مانند فیدل کاسترو تغییر تاریخ توسط شما ,تجربه ای است که قبلا در هیچ بازی ای ندیده بودیم.

بازی دارای نقطه ی شروعی فوق العاده و پایانی راضی کننده است و همین که در اخر, بازیکن را در ابهام نمی گذارد جای شکرش باقی است !

در مورد گیم پلی  بازی دو نظریه وجود دارد:

برخی معتقدند بازگشت به قدیم و استفاده از برخی سلاح های قدیمی در بازی نا بجا بوده و سری بازی های ندای وظیفه از جنگاوری مدرن 2 به بعد, نباید قدیمی می شد و نظریه دوم هم بر عکس نظریه اول این امر را بسیار خلاق و نو دانستند.

اگر از من بپرسید  می گویم که  ترکیب سلاح های قدیمی و جدید در کنار هم بازی را می سازند و یکی از عناصر مهم بازی را تشکیل می دهند (گویا ای تی)

تنوع سلاح ها در این بازی همانند جنگاوری مدرن 2 بسیار بالاست و هیچ کم و کسری ندارد . وجود تیر کمان و بر خی ابزار ها و سلاح ها یی مانند (چاقوی دوبل ) در این بازی جدید هستند. سلاح های موجود در بازی, سلاح های استفاده شده  توسط نیرو های نظامی از سال 1960 تا اواخر سال 1970 هستند  که اسامی برخی از انها را در پایین اورده ام :

  • Enfield
  • M14
  • Famas
  • Galil
  • AUG
  • FN FAL
  • AK-47
  • Commando
  • G11

گیم پلی بازی شامل مراحل مخفی و درگیر کننده ای می شود که قبلا هم در بازی های ندای وظیفه دیده ایم ولی توجه کنید که مراحل به این دو قسمت محدود نمی شوند.

مراحله ی هدایت کامل بالگرد توسط شما و بالانس فوق العاده ی بین سلاح های بالگرد با محیط  و دشمنان ,فیزیک و توانایی بالای سازندگان را در چنین موقعیت هایی نشان می دهد.

حال که بحث مراحل بازی پیش امد باید به قسمت های جدیدی از گیم پلی که باید از بالا, نیروی خودی را تا رسیدن به پایگاه دشمن مانند بازی های استراتژیک همراهی  و قسمت هایی از مرحله ی دوم که مانند فیلم فرار بزرگ با استفاده از موتور فرار کنید  , اشاره کنم (گویا ای تی)

به نظر من شرکت Treyarch  نسبت به Infinity Ward در ساختن سری بازی های ندای وظیفه توانایی بیشتر دارد  و فروش این بازی نسبت به جنگاوری مدرن 2 این امر را ثابت می کند . شخصیت های جدید و معروف و هم چنین دیالوگ های بسیار نافذ و گیرا در این شماره باز هم بهترین اند .

کنترل بسیار نرم و روان است و تاثیر بسزایی در گیم پلی و مبارزات دارد . شاید اصلی ترین دلیل مبنا بر اینکه سری بازی های ندای وظیفه همواره جزو بهترین ها بودند, شیوه ی کنترل و هدایت کاراکتر و در کل شیوه ی مبارزات , نشانه گیری ها و سرعتی که در دل مبارزات پنهان شده , است  که همواره در تمام سری بازی ها از قدیمی ترین تا جدیدترین ثابت مانده و تغییر نکرده است . این نکته خیلی مهم است که شیوه ی گیم پلی یک بازی به مراتب ثابت بماند و تغییر نکند

بازی COD B.O دارای یک مشکل اساسی است  که نسبت به جنگاوری مدرن 2 ضعیف عمل کرده . هوش مصنوعی نه چندان خوب بازی نمایان گر این مشکل است .

هوش مصنوعی دشمنان تعریفی نیست و دشمنان گاهی اوقات خوب عمل نمی کنند . انها در تمامی سطوح سختی بازی چه از گزینه ی اسان تا خیلی سخت همه واکنش هایی  یکسان و مشابه دارند که این چنین مشکلی, از اخرین سری از  بازی ندای وظیفه بعید بود !

گرافیک بازی عالی و بدون نقص است و اگر کسی در زمینه ی گرافیکی بازی ادعایی داشت مشکل از گرافیک نیست بلکه مشکل از سیستمی است که فرد می خواهد بازی Black ops را روی ان اجرا کند . در اخر متن سیستم لازم جهت اجرای این بازی را اورده ام(گویا ای تی)

من چون این بازی را در کنسول های PS3 و Xbox360 بازی کردم هیچ گونه باگ و مشکل گرافیکی از ان ندیدم . اگر کمی به طراحی بی نقص شخصیت ها ی اصلی و معروفی چون کندی و کاسترو و نیکسون که در اخر بازی می اید, توجه کنید به این نتیجه خواهید رسید . وجود گرد و غبار در بازی . انفجار ها در اسمان  .طراحی سلاح ها و مراحل جنگلی و قسمت هایی از مناطق کوهستانی بازی این امر را به مراتب اثبات می کنند . گرافیک این بازی در کنار بازی های بزرگی چون Medal of honor 2010   و بازی های مشابه یک سر و گردن بالاتر است .

بازی black ops اولین بازی بزرگی بود که به صورت سه بعدی عرضه شد . بازیکنان می توانند با رفتن به گزینه ی Option و Video card گزینه ی سه بعدی یا 3D را فعال کنند .

صدا گذاری شخصیت ها و دیالوگ ها هم مانند تعاریف تکراری  فوق, عالی هستند . به نظر من ماندگار ترین دیالو گ ها در تاریخ بازی های رایانه ای به سری بازی های ندای وظیفه تعلق دارد از جمله ی دیالوگ های معروف در این بازی و بازی جنگاوری مدرن 2 می توانم به اولین جمله (که در ابتدای متن به ان اشاره کردم و جمله ی معروف کاپیتان شپرد در جنگاوری مدرن 2 اشاره کنم )

Modern warfare 2

Price :How do I look

Sheperd : , Like of the bad guys

Black ops

Lie is Lie, Just because  they wrote it down and called it a history

بخش دیگر از بازی که جذابیت خاص خود را دارد Zombie mode است . در این بخش از بازی شما باید برای زنده ماندن مقاومت و به اصطلاح  از انواع موج ها ی صادر ه توسط دشمن عبور کنید . این کار ابدا راحت نیست و شما تنها با دو ضربه از جانب زامبی های محترم المانی کشته می شوید (گویا ای تی)

دموهای میان پرده در این بازی نسبت به سری های قبل بیشتر شده  که حتی برخی از مراحل بازی بیشتر دمو و نمایش هستند تا اینکه خود بازیکن را درگیر کنند. مانند مرحله ای که وارد وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می شوید و مستقیما از رییس جمهور فعلی امریکا در سال 1960 دستور قتل یکی از بزرگترین جنایت کاران روسی را می گیرید .

طراحی منو ها ی اولیه بازی در عین سادگی خوب و منطبق با محیط بازی هستند . شما حتی می توانید در منوی بازی به گشت و گذار بپردازید ! (یک Achievement هم به این کار اختصاص داده شده ) .

بخش Story  بازی طولانی نیست و در عرض 4 الی 5 روز تمام می شود . ای کاش در این شماره مانند شما ره ی قبل از این بازی بخشی را به بازیکنان اختصاص می دادند  که  حداقل پس از اتمام بازی بعد از 2 یا 3 بار! باز هم بتوان به انجام ماوریت های جانبی پرداخت .

بازی Call of duty black ops قطعا یکی از عناوین بزرگ امسال بود که توانست با فروش و امتیازاتی باور نکردنی باز هم نام سری بازی های Call of duty را در بین بازیکنان محکم کند .

هر ساله و در ماه ابان شاهد سری  دیگر از بازی ندای وظیفه هستیم و امیدواریم هر سال هم مانند سال های قبل بهترین ها را عرضه کند . این بازی را به تمامی طرفدارن بازی های اول شخص تاریخی Tactical-Historic-FPS توصیه می کنم (گویا ای تی)

امتیاز هایی که خودم به بازی دادم

Game Play 10/10
Sound 10/10
Details 9.7/10
Control 9.8/10
Story director cut 10/10
Boring 10/10
Difficult very Med/-
Cpu 8.7/10
Physics 9/10
BUG 9/10
Character 10/10
Total 9.5/10

اطلاعات اضافی :

North American box art Developer(s) Treyarch
n-Space (DS)[1] Publisher(s) Activision
Square Enix (Japan) Designer(s) Mark Lamia (studio head), David Vonderhaar (multiplayer design director) Writer(s) David S. Goyer[2] Composer(s) Sean Murray Series Call of Duty Platform(s) Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Wii, Nintendo DS[3]

سیستم مورد نیاز

Black Ops Download Minimum System Requirements
OS: Windows® Vista / XP / 7
Processor: Intel® Core™2 Duo E6600 or AMD Phenom™ X3 8750 or better
Memory: 2GB
HDD:12GB**
Video: Shader 3.0 or better 256MB NVIDIA® GeForce® 8600GT / ATI Radeon® X1950Pro or better
Sound: DirectX 9.0c-compatible
DirectX: 9.0c

(گویا ای تی)

خريد بازی ندای وظیفه ۷از فروشگاه پي‌سي دانلود


دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 100 دیدگاه
  1. سلام لطفا کمکم کنید بتونم مرحله سیاه شدن صفحه روحل کنم تواون مرحله ای که بایددروحول بدی هرکاری میکنم همش سیاه میمونه لطفا راهنمایی کنین

  2. با سلام.
    نقد جالب و خوبی بود.
    black ops از نظر من بهترین بازی جنگی است حتی نسبت به blackops 2.
    اگه دقت کرده باشین پس از تمام شدن بازی یک ویدئو نشان داده می شه تو اون جان اف کندی و فیدل کاسترو که دشمن همدیگه هستند در حال گپ زدن و خندیدن هستند.این ویدئو گذشته از جنبه طنزاش یک مفهوم رو به مخاطب می رسونه که پشت پرده یه شکل دیگه است!!!

  3. سلام میثاق عزیز.از نظر من نقدت خیلی عالی بود ولی فک میکنم زیاد از حد از سری COD تعریف کردی.این بازی و شرکت سازندش در مقابل شرکتهای بازی ساز valve برا بازی HF2 یا EA برا بازی MOH و BF2 و BF3 و BF bad company و… یا حتی شرکت city برا بازی Sniper ghost warrior خیلی ضعیف عمل کرده.تخریب پذیری محیط صدا گذاری(چه دور باشی از فردی که حرف میزنه چه نزدیک باشی صدا از پشت بیسیم میاد در حالی که تو همه بازی ها مذکور اگه به شخص نزدیک شی صداشو از هر دو ینی گوش و بیسیم با هم میشنوی) و آهنگای مورد استفاده که کلا همش باهم ۱۰ دقیقه نمیشه و حتی انفجار نارنجکشم تخیلیه اصلا اصلا اصلا برد نداره ترکشاش بردش به شعاع ۲cm بیشتر نیس یا اصلا تو MW MW2 MW3 قطع عضو نداریم حتی با C4 RPG.ولی از حق نگذریم بازی بدی نیس در گیر کننده وداستانی قشنگ و جذاب داره و مهمتر از همه به هیچ کشوری بی احترامی نکرده بجز شوروی که اونم اصلا وجود نداره دیگه.در هر حال ممنون از نقدت زیبا بود.

  4. ممنون از توضیحاتی که دادین.من خودم به شخصه ۶ بار تموم کردم با صحبت هایی که شما کردین به فکر نصب و تموم کردن بازی برای بار هفتم افتادم…..مرسی

  5. باسلام.
    ممنون از مطلب خوبتون واقعا زیبا بود.
    من از این بازی لذت کاری رو بردم ولی به نظر من ماجرا رو خیلی پیچیده کردن. من تو نسخه های قبلی با ماجرای بازی پیش میرفتم.ولی تو این نسخه با وجود ۴ بار تمام کردنش،متوجه داستان نشدم.به همین دلیل یکم اذیت بودم. ولی وقتی برای تفریح بازی می کردم، واقعا لذت می بردم.

  6. با سلام. من بعد از نصب کردن بلک اوپس (call of duty black ops)یه مشکلی برام پیش میاد که دقیقا یادم نمیاد چه مشکلی بود ولی توی متن یه جاش درباره برنامه ستیم (steam ) نوشته بود سیستمم مشکل داره یا باید برنامه ستیمو نصب کنم ممنون میشم اگه جواب بدین؟ یه سوال دیگه هم دارم که مربوط میشه به کال اف دیوتی مدرن وارفیر ۲ آیا توی بلک اپس یا مدرن وارفیر ۳ دوباره کاپیتان مک تاویش یا کاپیتان پرایس هستند؟؟؟
    ممنون از لطف شما .
    ببخشید متن طولانی شد.

  7. عالی بود این نقد
    بی شک بلک آپس یک و نسخه ی پنجم کال آف دیوتی گیراترین نسخه ها بود
    و اصلا رابطه ی خوبی نگرفتم با نسخه های بعدی
    ب نظرم ی دوئلِ خسته کننده بود با بتلفیلد..

  8. سلام
    بنده تو مرحله wmd(یا چنین چیزی که شما خلبان بودید ) گیر کردم تو این مرحله باید چیکار کرد تا تیم هادسن کشته نشه
    ممنونم از سایت خوبتون

  9. سلام خسته نباشید بازی برای من خوبه مشکلی نداره فقط تو مرحله ی executive order وسط مرحله از بازی میپره بیرون حتی یه سری کرک بازی رو عوض کردم درست نشد چیکار کنم درست بشه؟

  10. آقا آیا شما دیوانه ای؟ نه. خب پس چرا به سی آی ای (CIA) میگی سیا و اون هم نوا۶ (Nova 6) هستش نه نو ۶(Nov 6)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *