دیافراگم در حرفه عکاسی چه معنی میدهد ؟

دیافراگم در حرفه عکاسی چه معنی میدهد ؟
  • 1395/7/5
  • زهرا معبودی
  • 0

در این مقاله قصد داریم تا با معنا و مفهوم دیافراگم که احتمال زیاد در حرفه‌ی عکاسی زیاد آن را شنیده اید بیشتر آشنا شویم.

دیافراگم چیست ؟

به طور کلی میتوان دیافراگم را سوراخی در انتهای لنز دانست که میزان نور ورودی را کنترل و به حسگر دوربین انتقال میدهد. هرچه عدد دیافراگم کوچکتر باشد بدین معنی است که میزان نور عبوری بیشتر و بالعکس میباشد. به طبع چنانچه میزان نور ورودی به حسگر بیشتر باشد میتوانید تصاویر بهتری در محیطی با نور کم بگیرید.

what-is-aperture-in-photography

مثال واضح آن عنبیه چشم ما انسانهاست که کاری دقیقا همانند دیافراگم در دوربین را انجام میدهد و هنگامی که ما وارد محیطی کم نور میشویم عنبیه چشم ما گشودگی بیشتری پیدا خواهد کرد تا نور بیشتری وارد عنبیه و سپس شبکیه شود تا بتوانیم محیط پیرامون خود را ببینیم.

میزان گشودگی دیافراگم

what-is-aperture-in-photography

همانطور که در بالا گفتیم، وظیفه کلی دیافراگم کنترل میزان نور ورودی به حسگر دوربین میباشد که با حرف f نمایش داده میشود. به طور مثال f/4 که گاهی اوقات با نام ” اف استاپ ” یا ” نسبت کانونی ” نیز شناخته میشود جهت تعیین میزان عمق تصویر کاربرد دارد.

در مجموع گشودگی دیافراگم یک لنز چنانچه f/1.4 باشد بیشتر از f/2.0 خواهد بود. ضمنا از لحاظ قیمتی نیز، هر چه میزان حداکثر گشودگی دیافراگم یک لنز بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

منظور از عمق میدان تصویر چیست ؟

what-is-aperture-in-photography

در یک معنی ساده میتوان گفت، بخشی از تصویر که قرار است در یک عکس به صورت واضح تری نسبت به سایر اجزا نمایش داده شود را عمق میدان تصویر میگویند.

به طور مثال هنگامی که گشودگی دیافراگم دوربین شما برابر f/32 باشد تمامی اجزای تصویر شفافیت و وضوح یکسانی خواهند داشت اما هنگامی که دیافراگم شما در محدوده f/1.4 باشد بر روی یک شی خاص فوکوس شده تا شفافیت بالایی داشته باشد و مابقی اجزا یا پس زمینه تار خواهند شد. نمونه این توضیح را میتوانید به وضوح در تصویر زیر مشاهده کنید.

what-is-aperture-in-photography

حداقل و حداکثر میزان گشودگی دیافراگم

به طور کلی این میزان بستگی به نوع لنزی که خریداری کرده اید دارد و این میزان در مشخصات لنز یا دوربین شما به وضوح درج شده است. به طور مثال لنزی که دارای گشودگی دیافراگم f/1.2 یا f/1.4 میباشد به عنوان حداکثر میزان گشودگی لنز شناخته میشود که بیانگر ورودی نور بیشتر، ثبت عکس با سرعت بیشتر و ثبت تصاویر بهتر در شب یا نور کم میباشد.

what-is-aperture-in-photography

از این رو میزان حداقلی برای گشودگی لنز زیاد مطرح نیست، چراکه اکثر دوربین ها دارای f/16 هستند که میتواند به طور کلی جوابگوی نیازهای شما باشد.

قابلیت بزرگنمایی و فاصله کانونی ثابت :

what-is-aperture-in-photography

به طوری کلی لنزها به دو دسته با قابلیت بزرگنمایی ( زوم ) یا فاصله کانونی ثابت ( پرایم ) تقسیم میشوند. لنزهایی که به عکاسان قابلیت بزرگنمایی را اختیارشان قرار میدهد، به آن ها اجاره میدهد تا از فاصله دورتری نیز بتوانند تصاویر خود را بدون افت کیفیت به ثبت برسانند اما این قابلیت در لنزهای پرایم به هیج وجه دیده نمیشود.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با گویا آی تی درمیان بگذارید.

منبع: photographylife

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *