عربستان هم هواپیما ساخت اما ایران هنوز …

عربستان هم هواپیما ساخت اما ایران هنوز …
  • 1395/10/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 10

چندی پیش اولین مدل هواپیمای چند منظوره AN-132 در شهر علم و فناوری شاه عبدالعزیز در جده عربستان رونمایی شد.

گویا آی تی – بنابر گزارش منابع موثق، مهندسان سعودی در طراحی و ساخت این هواپیمای جدید با مهندسان اوکراینی همکاری کرده اند.
به گفته این منابع، “۲۰ ماه طول کشیده تا ساخت این هواپیما به واقعیت تبدیل شود. گروهی که بر روی این هواپیما کار کرده اند شامل ۵۰ مهندس در حوزه های گوناگون هستند. شهر علم و فناوری شاه عبدالعزیز دارای ۵۰ درصد حق امتیاز این پروژه است. این پروژه در کیف پایتخت اوکراین انجام شده و در مراسم رونمایی آن پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین و ترکی بن صعود رئیس شهر علم و فناوری شاه عبدالعزیز حضور داشتند. ”
این منبع اشاره می کند که این هواپیمای سبک وزن می تواند در ارتفاع ۲۸ هزار فوتی پرواز کرده و ظرفیت حمل ۹٫۲ تن بار را دارد، همچنین دارای قابلیت های مختلفی از جمله توانایی فرود بر روی باندهای ناهموار است.
“این هواپیما دارای دامنه پروازی ۴۵۰۰ کیلومتر و سرعت ۵۵۰ کیلومتر در ساعت است. این هواپیما به طور کامل به جدیدترین فناوری های فنی و نظامی مجهز است. این پروژه حاصل توافق مسئولان این شهر با شرکت آنتونوف اوکراین است. ”
این توافق همچنین بخشی از مشارکت شهر علم و فناوری شاه عبدالعزیز در طرح توسعه پادشاهی ۲۰۲۰ است.
” این شهر قصد دارد تا تولید این هواپیما را بومی سازی کند. شرکت توسعه و سرمایه گذاری سعودی با شهر صنعتی شاه عبدالعزیز در این پروژه همکاری می کند و شرکت آنتونوف نیز فناوری آن را در اختیار این پروژه قرار داده است. ”
این هواپیما اولین هواپیمای سعودی – اوکراینی است که در اوایل سال ۲۰۱۷ به آسمان عربستان وارد خواهد شد.
این منبع می گوید که بومی سازی تولید هواپیما فرصت های شغلی بیشتری برای شهروندان سعودی پدید می آورد و همچنین برای شرکت های بخش خصوصی و دولتی نیز فرصت فعالیت در این زمینه را فرآهم می کند.
اولین هواپیما در سال ۱۹۴۵ در عربستان به زمین نشست، در حالی که شاه عبدالعزیز یکی از بنیانگذاران نظام سعودی سوار بر آن بود. این هواپیما یک مدل Douglas DC3 Dakota بود و در شهر غفیف فرود آمد. این هواپیما توسط روزولت رئیس جمهور ایالات متحده بعد از ملاقات تاریخی کانل سوئز به پادشاه سعودی هدیه شده بود.

سوال روز

با انتشار خبر تولید و ساخت هواپیما در خاک عربستان، ناخودآگاه به یاد این موضوع می افتیم که چرا عربستان توانست و ایران و ایرانی نتوانست؟ چرا ایرانی باید میلیاردها دلار پول بیت المال را با آنهمه دردسر و خواهش از کنگره آمریکا برای اعطای مجوز فروش هواپیما، بپردازد ولی مثل عربستان قادر نباشد فناوری ساخت هواپیما را بومی کند؟ چرا ایران می تواند فناوری هسته ای را به کمک روس ها بومی کند اما قادر نیست فناوری ساخت هواپیما را با کمک همان روس ها در داخل کشور بومی کند؟ فرصتی عالی برای اشتغال تعداد زیادی از بیکاران داخلی که می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات فعلی کشور نیز باشد. البته این سوال تنها در مورد فناوری ساخت هواپیما مطرح نمی باشد چرا که در حال حاضر در بسیاری از موارد ساخت خودرو هم نیازمند خارج از کشور هستیم و همین امر باعث فشار مضاعف به کشور و صنعت خودروسازی در دوران تحریم شد. چه خوب است مسئولین در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا گام های عملی بیشتری در خودکفایی در این زمینه ها بردارند تا استقلال و قدرت جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در دنیا نمایان گردد تا کشور به واسطه نیاز به چنین مواردی با اهرم تحریم دشمنان تحت تاثیر قرار نگیرد. متاسفانه با بها ندادن به این حوزه ها هر ساله شاهد گوچ بسیاری از نخبگان این مرزو بوم به خارج کشور هستیم و گواه این امر هم آمار بالای ایرانیان شاغل در سازمان ناسای آمریکا است(طبق آخرین آمار رسمی تا سال ۲۰۱۱، در حدود ۴۳ درصد دانشمندان ناسا را ایرانی ها تشکیل می داده اند)؛ این افراد قطعا در داخل کشور بستری برای عرضه استعدادها و بهره مندی از نبوغ خود در زمینه هوایی به نفع کشور ندیده اند و به ناچار راه کشورهای دیگر را در پیش گرفته اند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 10 دیدگاه
  1. هفت تا انتونوف تو ایران مونتاژ شده
    چهارتاش سقوط کرده

    آنتونوف ارزونیشون
    البته کارتحقیقاتی و دانشگاهی بحث دیگری است
    را هی است که مدتها قبل مارفته ایم
    توی اوکراین هم دیگه آنتونوف سوار نمیشن
    بیشتر هواپیما ها ایرباس و بوئینگ است
    برای احساس خطر این آشقالهای ساخت بلوک شرق با خانواده یک حادثه دیده مصاحبه کرد
    این کارها چشم و هم چشمی نداره.

  2. اول الگو ژاپن بود و شبا سریال ژاپنی نگاه میکردیم .
    بعد الگو کره بود و سریال کره ایی نگاه کردیم .
    الان الگو چینه و منتظر سریال های چینی هستیم .
    فردا هم عربستان
    وطنم پاره تنم ….

  3. شما یه سری به اوکراین و روسیه بزن ببین جز ایرباس و بویینگ هواپیمای دیگه ای سوار میشن!

    تحقیقات بیشتری انجام بدین تا بفهمین چرا همه ی دنیا از بویینگ و ایرباس استفاده میکنن ! و این رو هم بدونید که همین بویینگ و ایرباس کمپانی های اینترنشنال و شامل چند کشور همکار هستند نه یک کشور خاص!

  4. ساخت عربستان؟ یا سرمایه گذاری عرستان چیزی که واسه اینا تازگی داره واسه ما خاطرست

  5. البته اینکه ساخت عربستان نیست ولی سرمایه گذاری عربستان است درسته ولی مسوولان باید توجه داشته باشند که فرصتها را نباید از دست دهند و تکنولوژی ساخت هواپیما که یکی از تکنولوژیهای روز دنیاست را در اختیار بگیرند. انشاءا…

  6. ساخت هواپیما فرایندی چند ملیتی است یک کشور به تنهایی توان تولید هواپیما نداره
    فرانسه از تامین کننده هایی از تمام قاره اروپا برای تامین قطعاتش داره

  7. سعودیها اقتصادی فکر نمی کنند چون چاههای نفت ملک شخصی آل سعود محسوب میشود. اینکه یک ساهزاده سعودی رفته است در کشوری ورشکسته مثل اوکراین سرمایه گزاری کرده و برای اون مردم کار درست کرده که چشم و هم چشمی ندارد.با یک چرتکه ساده، قیمت این هواپیمای فکسنی را و بازار فروش آن را بررسی کنید تا بفهمید ، برای ملت سعودی اصلا فایده نداشته است. عقل هم خوب چیزی است !

  8. حقیقتا هواپیمای ساخته شده را با آنچه برای ناوگان حمل ونقل هوایی ساخته شده یکی میدونید خوب کاری نداره به ما که جنگنده و بمب افکن نمیفروشن و حالا حالا هم نخواهند فروخت برن بسازن کی جلوشونو گرفته اصلا برن هواپیمای مسافر بری بسازن و بالاغیرتا اول یه مدت حدافل یه سال سازنده ها سوار شن بعد اگر جواب بده قیمتش هم مناسب باشه خوب ازشون میخرن

  9. توی بعضی از کشورها ۱۱ نفر پارو میزنند یک نفر کشتی را هدایت میکنه.توی بعضی از کشورها هم یک نفر پارو میزنه ۱۱ نفر دستور میدند اونوقت داد همشونم در میاد که چرا کشتی حرکت نمیکنه ؟ آخر سر کاشف بعمل میاد که اون پارو زنه مقصره …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *