جراحی مغز تنها در دو دقیقه و نیم توسط ربات جراح

جراحی مغز تنها در دو دقیقه و نیم توسط ربات جراح
  • 1396/3/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یک ربات جراح مغز توسط دانشمندان ساخته شده است که قادر است یکی از فرایندهای پیچیده جراحی مغز که به مدت دو ساعت طول می کشید را در عرض دو دقیقه و نیم انجام دهد.
یکی از پیچیده ترین فرآیندهای پزشکی که باید به صورت دقیق انجام شود، جراحی مغز است. حتی در یکی از شغل های پر مهارت در جهان، خطای انسانی می تواند یک فاکتور تاثیرگذار باشد.

گویا آی تی – پژوهشگران دانشگاه اوث به دنبال پیدا کردن روشی برای کم کردن حداکثری رخداد خطاهای انسانی هستند. تیم مذکور در حال گسترش رباتی است که می تواند زمان تکمیل یک فرایند پیچیده را تا حد امکان کم کند. این ربات می‌ تواند تا پنجاه برابر زمان انجام فرایند را کم کند.
این ربات می تواند زمان لازم برای دریل جمجمه را از دو ساعت به دو دقیقه و تیم کاهش دهد.
گزارش این پژوهش که تازگی در مجله neurosurgical focus منتشر شده است، تیم پژوهشی اینگونه گزارش داده است که ربات می تواند به انجام جراحی های پیچیده بپردازد.
روش کار به انی صورت است که این ربات به سوی ناحیه آسیب پذیر جمجمه هدایت می شود و این کار را با استفاده از داده هایی که از سی تی اسکن مغز بیماران دریافت کرده است انجام می شود.

نتیجه سی تی اسکن به برنامه نویس مکان عصب ها و یا رگ هایی که ربات باید از آن ها دور شود را نشان می دهد.تیم در حالتی ربات را برنامه نویسی می نماید که فقط از داده ها و معیارهای سی تی بیمار برای این کار استفاده می کند.
علاوه بر از قابلیت هایی که این ربات در صرفه جویی در زمان دارد، همچنین قابلیت حفظ زندگی را دارد و همچنین در کاهش هزینه های مالی کمک زیادی است.
کاهش زمان عمل جراحی فواید دیگری از جمله کاهش زمان بیهوشی را به همراه دارد و می تواند عوارض ناشی از بیهوشی را به حداقل برساند.
ربات ها و ماشین های اتوماتیک کم کم روش جراحی توسط جراحان را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. ممکن است برخی بیماران در ابتدا تصور کنند که این ماشین ها کار برش را به خوبی انجام نمی دهند و از این نوع جراحی پرهیز می کنند، اما این ربات ها می توانند با دقتی قابل مقایسه با دقت انسان کار خود را به خوبی انجام دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *