بررسی ایکس باکس وان ایکس ( XBOX One X )

بررسی ایکس باکس وان ایکس ( XBOX One X )
  • 1396/8/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کنسول جدید و خیره کننده مایکروسافت بالاخره عرضه شد. آیا وقت آن رسیده که گیمرها Xbox خود را ارتقا دهند؟شرکت مدعی است که قوی ترین کنسول خود تا به حال را عرضه کرده است. سخت افزار این کنسول می تواند طرفداران PS4 را به فکر بیندازد.اما آیا ارزش دارد که ۵۰۰ پوند (حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) برای آن خرج کنید؟

 

در این مقاله به بررسی نکاتی که باید در مورد این کنسول جدید بدانید می پردازیم. به همین منظور از مهم ترین ویژگی ها شروع می کنیم.

 

دستگاه جدید مجهز به یک پردازنده گرافیکی ۶ ترافلاپ (مقیاسی برای اندازه گیری کارایی پردازنده ها) ۱۱۷۲ مگاهرتز، ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5 و یک واحد پردازنده مرکزی ۲٫۳ گیگاهرتز است.
این کنسول با سرعت پردازش گرافیکی ۴٫۲ ترافلاپ و سی پی یو ۹۱۱ مگاهرتزی، به طور قابل ملاحظه ای قدرتمندتر از Xbox One S و پلی استیشن ۴ پرو سونی است.

 

با این اوصاف، برای گیمرها چه مزایایی دارد؟

 

هدف Xbox One X ارائه تجربه بازی ۴K به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه در تمام بازی هاست، در حالی که پلی استیشن ۴ پرو کم و بیش این ویژگی را ارائه می کند.
در پلی استیشن، عملکرد برخی بازی ها در حالت ۴K 30 فریم بر ثانیه است. در عین حال برخی دیگر می توانند به ۶۰ فریم بر ثانیه برسند.
برای کمک به عملکرد و کاهش فشار پردازنده گرافیکی، گاهی اوقات کنسول سونی بازی ها را در حالت زیر ۴K رندر می کند و با استفاده از یک سیستم هوشمند، تصاویری غیرواقعی با رزولوشن بالا ایجاد می کند.
این قابلیت خارق العاده است و تاثیر آن را دیده ایم.

به عنوان مثال بازی Horizon Zero Dawn ظاهر خوبی دارد (اگر نخواهیم بگوییم که بهتر از کامپیوترهای شخصی با رزولوشن ۴K واقعی است) که شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

بازی ها

بحث های زیادی درباره تصمیم مایکروسافت برای عرضه یک کنسول بدون هیچ بازی تریپل اِی (بازی های سطح بالا که با بودجه های کلان تهیه می شوند) وجود دارد. مثل این است که شما یک خودرو مسابقه ای بسازید و سرعت آن را به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت محدود کنید.
با این حال، هنوز نکات زیادی برای طرفداران گرافیک وجود دارد. البته باید به بازی Crackdown 3 اشاره کنیم که قرار بود برای عرضه آماده شود، اما تا سال آینده به تاخیر افتاد.
Forza 7 در Xbox One X فوق العاده است. تکسچرها عالی و جلوه های گرافیکی، خیره کننده هستند.
Gears of War 4 – با این که حدود ۲ سال از عرضه آن می گذرد – برای Xbox جدید بهینه سازی شده و واقعاً جذاب است.

 

 

بازی های جدید مانند Assassin’s Creed Origins نیز بهینه سازی می شوند. نسخه های کامپیوتر و PS4 را هم امتحان کرده ایم و این عنوان می تواند به راحتی با کنسول جدید هماهنگ شود.
علاوه بر این، قابلیت سازگاری برای برخی از عنوان های Xbox و Xbox 360 ارائه می شود.
به لطف تکنیکی به نام super sampling، افرادی که دارای تلویزیون ۴K هستند می توانند از ارتقای گرافیکی در رزولوشن ۱۰۸۰p بهره ببرند.
با این حال PS4 Pro در حال حاضر دارای بازی های جذابی است و بسیاری دیگر در راه هستند.
عنوان های اختصاصی مانند Uncharted 4: A Thief’s End و Zero Dawn به همراه The Last of Us Part II، Spider Man و Days Gone که در ماه های آینده عرضه می شوند می توانند باعث حسادت طرفداران Xbox بشوند.

 

طراحی

ورودی ها و پورت های Xbox One X مشابه برادر ضعیف تر خود یعنی Xbox One S است.
ورودی HDMI برای اتصال به تلویزیون، پورت Ethernet و یک جفت USB (یکی در قسمت جلو و یکی در عقب) در این کنسول موجود هستند.
تبدیل برق نیز به طور کامل در داخل دستگاه قرار گرفته است.
ابعاد X به ترتیب ۲٫۴*۹٫۴*۱۱٫۸ اینچ می باشد که نسبت به PS4 با ابعاد ۲٫۱*۱۱٫۶*۱۲٫۸ هوشمندانه طراحی شده است.
پرو ۳۱۱٫۸۰۸ اینچ و X حدود ۲۶۶٫۲۰۸ اینچ فضا را اشغال می کنند.

 

 

یکی از بدترین موارد حذف شده در PS4 پرو، سیستم پخش ۴K بلو-رِی است. چرا که بسیاری از افراد از کنسول خود به عنوان یک دستگاه سرگرمی استفاده می کردند.
خوشبختانه X دارای درایو ۴K بلو-رِی است.

 

خلاصه

اگر به دنبال قدرت مطلق هستید و به بازی با کامپیوتر علاقه ای ندارید، X گزینه مناسبی برای شماست.
زیبا و جذاب است و توانایی زیادی برای نمایش بازی های Xbox دارد.
با این حال، نبود بازی های تریپل اِی در هنگام عرضه می تواند یک نکته منفی باشد و برای دیدن قابلیت های حقیقی این کنسول باید تا سال آینده صبر کنیم.

می رسیم به بحث قیمت. با پرداخت ۴۴۹ پوند – بدون بازی – سرمایه گذاری بزرگی به شمار می رود.
PS4 پرو ۱۰۰ پوند (حدود ۵۰۰ هزار تومان) ارزانتر است و در حال حاضر عملکرد مناسبی دارد.
می توان گفت که Forza 7 جذاب ترین بازی Xbox One X است. در مجموع X، همانند سوپرخودروهای موجود در بازی، در حال افزایش دور موتور است، اما هنگامی که شروع به حرکت کند به راحتی متوقف نمی شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *