بررسی هارد دیسک خارجی جدید سی گیت

  • 1389/2/30
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

مدتی پیش شرکت سی گیت خبر از تولید و عرضه مدل جدیدی از هارد دیسک های خود با نام GoFlex داد که به نسبت ویژگی های اعلامی محصول شگفت انگیزی به شمار می رود.به جای درایو 2.5 یا 3.5 اینچی استاندارد SATA به همراه کنترلر داخلی SATA-to-USB،هادر دیسک GoFlex از کنترلر خارجی بهره می برد. GoFlex یک هارد دیسک با پوششی با حداقل مواد پلاستیکی و یک پورت ساتاست. که کنترلر درایو آن از خارج از هارد به آن متصل می شود.این ویژگی سبب می شود پس از ارتقا سیستم خود کنترلر را متناسب با تغییرات سخت افزاری عوض کرده و هارد را به یک پایه مخصوص (مانند هارد شبکه GoFlex Net یا پخش کننده رسانه ای GoFlex TV HD) متصل کرده یا فقط آن را به لوازم سرعت دهنده بدون هیچ کلاهکی متصل نمایید.

تصویر- GoFlex دارای کابل های مختلفی دارد،بنابراین هارد دیسک USB 2.0 امروز به سادگی می تواند به هارد دیسک USB 3.0 تبدیل شود.

محصول پایه ای همراه با کابل و کنترلر USB 2.0 عرضه می شود اما کابل های ارتقا دهنده USB 3.0, FireWire 800, و  powered Esata برای این محصول موجود است.همچنین این محصول را می توان به  GoFlex Net متصل نمود که برای کارهای مبتنی بر وب مانند جریان چند رسانه ای،دسترسی،آپلود و اشتراک فایل ها به هر وسیله دارای این قابلیت ها در خانه مانند GoFlex TV HD از این محصول می توان استفاده نمود.

تصویر-نمای ظاهری GoFlex TV HD.پانل جلویی قابلیت اتصال دو هارد دیسک GoFlex را دارد.

سی گیت اعلام کرده که قصد دارد پلاتفرم کنترلر را به شرکت های مستقل برای توسعه پیشنهاد کند.همچنین این شرکت  از عرضه کابل جدیدی برای پشتیبان گیری خودکار نرم افزار به قیمت 30 دلار خبر داد.

من شخصا این فرصت را داشتم که یک از این محصولات را از نزدیک بررسی کنم و پس از بررسی واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم! سی گیت جریان ویدئویی 1080p HD را از یک هارد GoFlex متصل به GoFlex Net که با GoFlex TV HD از طریق اترنت(Ethernet) با هم در ارتباط هستند را برای ما فراهم می کند. GoFlex Net دارای اتصال اترنت گیگابایت برای برقراری ارتباط با چند دستگاه بوده و GoFlex TV HD هم دارایارتباط سریع برای پخش ویدئو به صورت اچ دی است.همچنین توجه کنید که از طریق نرم افزار PogoPlay روی GoFlex Net نیز می توان از اینترنت فیلم تماشا کرد که در واقع یک سیستم transcoding همزمان است.

تصویر- GoFlex Net دارای اتصال اترنت گیگابایت و اتصال دو درایو GoFlex است.

هارد های GoFlex سه مدل اصلی دارند:مدل GoFlex با دور 5400 دور در دقیقه 2.5 اینچی از ظرفیت 320 گیگابایت تا 1 ترابایت. GoFlex Pro با سرعت 7200rpm به همراه پایه و نرم افزار پشتیبان گیر و ظرفیت سنج و GoFlex Desk از نوع 3.5 اینچی و حداکثر گنجایش 2 ترابایت.

استفاده از پورت استاندارد ساتا برای این محصولات باعث ترغیب خریداران به تهیه این محصول می شود چون وقتی یک هارد GoFlex به دستگاه Net یا TV HD متصل می شود سرعت تبادل داده از حالتی استاندارد  USB 2.0  بیشتر  است.

GoFlex یک محصول سطح بالاست و برای چنین محصولاتی دو فاکتور قیمت و عملکرد در موفقیتت و شکست تجاری  شان تاثیر گذارند .

قیمت محصولات عبارتند از:129 دلار برای مدل 500GB با USB 2.0.و 149 دلار برای مدل GoFlex Pro با همین مشخصات.30 دلار برای کابل ارتقا USB 3.0 (80 دلار برای آداپتورمدل ExpressCard).در حالی که کابل ارتقا مدل های FireWire 800 و  eSATAبه ترتیب 39 و 19 دلارقیمت دارند.در مقایسهبا محصولات دیگر،هارد دیسک خارجی  FreeAgent Go با مشخصات 500GB با USB 2.0 فقط 100 دلار و مدل WD My Passport با 500 گیگابایت گنجایش تنها 110 دلار قیمت دارند.

بنابراین آیا خرید GoFlex(یعنی خرید هر کدام ازهاردها،کابل ها و پایه ها)برای مشتریان آنقدر جذاب است کهنسبت به دیگر محصولات بازار پول بیشتری برای آن بپردازند؟و آیا عملکرد این هارد ها به آن اندازه که سی گیت ادعا می کند عالی و برتر می باشد؟در ادامه خواهیم فهمید.اولین نگرانی:هم اکنون،قابلیت رمز گذاری برای کل اطلاعات حافظه از ویژگی های بسیار متداول و استاندارد تمامی هارد های اکسترنال است اما گویا محصولات GoFlex از این قاعده مستثا می باشند!شرکت سی گیت اعلام کرده این کمبود را کاربران با خرید یک کابل کنترلر جدید می توانند برطرف کنند اما هنوز ار عرضه آن خبری نیست.

سی گیت در این محصول قابلیت خارق العاده و شگفت انگیزی  که کاربر این محصول را نسبت به دیگر محصولات توانمند تر کند عرضه نکرده است،ما پیش از این محصول هم می توانستیم از طریق شبکه به تماشا یا گوش دادن چند رسانه ای بپردازیم،از خارج شبکه به فایل های ضروری دسترسی داشته باشیم و حتی درایو قابل حمل خود را باز کرده و ارتباطی بین آن و دیگر دستگاهها برقرار کنیم.اما این محصول البته ظاهر مشتری پسندتری داشته و البته از جنس مواد بی خطر برای محیط زیست است که باعث افزایش خرید آن از سوی دوستداران محیط زیست خواهد شد.

ما در آزمایشگاه یک عدد هارد اکسترنال GoFlex با گنجایش 500 گیگابایت (با اتصال USB 2.0) داشتیم.و پس از عرضه لوازم جانبی حتما آن ها را هم امتحان خواهیم کرد.

پس از خواند نکات بالا نظر شما چست؟ آیا محصولی هیجان انگیز است یا مثل بقیه عادی یا یک چیز بی مصرف؟آیا ارزش پرداخت هزینه بیشتر و فراموش کردن رمزگذاری روی اطلاعات را دارد؟و فکر می کنید نویسندگان با چه تکنیکی آن را در مدت 4 و نیم ساعت به طور کامل آزمایش کرده و نظر می دهند؟ قسمت نظرات برای فهمیدن نظر شماست پس آن را خالی رها نکنید!

همچنین:کابل کنترلر بر روی هر داریو ساتا کار می کند.در تصویر زیر مشاهده می کنید که یک هارد دیسک SSD 128 گیگابایتی را با کنترلر GoFlex به رایانه متصل کرده ایم.پس کنترلر کاربرد دیگری هم دارد!

تصویر-کنترلر GoFlex با USB 2.0 یک درایو SSD را به دستگاه تست ما وصل کرده.

به روز رسانی:قیمت های درج شده در بالا برای GoFlex با تخفیف بود در حالی که قیمت های FreeAgent Go و  My Passportقیمت موجود در بازار می باشد.سی گیت معتقد است قیمت های ارائه شده رقابتی است و «قرار نیست این قیمت ها تغییر کنند. قیمت هارد دیسک مدام در نوسان بوده و مرتبط با تغییرات محصولات دیگر با همان گنجایش می باشد» این را ناتان پاپادوپولوس از سی گیت به ما می گوید که معتقد است که FreeAgent Go برای رقابت با GoFlex قصد دارد در آخرین به روز رسانی محصول خود تخفیف خوبی قائل شود.

پاپادوپولوس همچنین به این نکته اشاره می کند که اگرچه GoFlex قابلیت رمزگذاری روی کل هارد (full-disk encryption)را ندارد اما محصولات GoFlex و  GoFlex Proشامل نرم افزار پشتیبان گیر هستند که کار رمز گذاری را هم انجام می دهد.

منبع:maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *