چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

  • 1390/1/24
  • ITTeach
  • 219

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم اما یکی از خوانندگان پرسید که از کجا بفهمیم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟ امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ایراد کامپیوتری را که روشن نمی‌شود پیدا کنید. سپس٬ هفته آینده٬ ابزارهایی جهت حل مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتری که روشن می‌شود اما عملکرد نامناسبی دارد معرفی خواهم کرد.

 

آشکار است که اگر کامپیوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود٬ آن‌گاه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین٬ باید کیس را باز کرده و فرآیند عیب‌یابی سخت‌افزاری را شروع کنید.

غیرضروری‌ها را حذف کنید:

اگر کامپیوتری روشن نشود٬ اولین کاری که می‌کنم این است که همه قطعات غیرضروری سیستم را قطع یا حتی به صورت فیزیکی خارج می‌کنم. این مرحله شامل این موارد است:

کارت‌های PCI٬ ISA و PCI Express – همه چیز به جز کارت گرافیک باید خارج شود (ولی اگر یک کارت گرافیک آنبرد دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید٬ در این صورت کارت گرافیک را نیز خارج کنید). از جمله کارت‌هایی که باید قطع شوند می‌توان به کارت صدا٬ کارت شبکه٬ مودم و کارت‌های رابط اضافی اشاره کرد. شاید تصور کنید بعید است که یکی از این کارت‌ها عامل خرابی باشند اما همین هفته گذشته یکی از کامپیوترهای قدیمی من به دلیل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمی‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چیز درست شد.

دیسک‌های سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنید.

درایو سی دی – باز هم فقط کابل برقش را بکشید.

پس از این کارها٬ دوباره دکمه پاور را فشار دهید. آیا فعالیتی مشاهده می‌کنید؟ آیا روی مادربوردتان یک چراغ پاور وجود دارد؟

اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعیفی روشن می‌شود اما سیستم بالا نمی‌آید٬ احتمال دارد که ایراد از خود مادربورد یا منبع تغذیه باشد. در کامپیوترهای قدیمی پیش می‌آید که یکی از خازن‌های مادربورد ترکیده و مایع درون آن به بیرون نشت کند و باعث اشکالاتی از این دست شود. نگاهی به گوشه و کنار مادربورد خود بیندازید و ببینید که آیا می‌توانید نشانه‌ای از یک خازن متورم بیابید – ممکن است بالای آن باز شده باشد٬ شاید مایعی قهوه‌ای رنگ روی مادربورد ببینید یا ممکن است خازن تنها اندکی باد کرده باشد :

اگر نشانه‌ای که حاکی از مشکلات خازن‌ها باشد پیدا نکردید٬ آنگاه باید منبع تغذیه را بررسی کنید.

بررسی یک منبع تغذیه معیوب:

منبع تغذیه در کنار هارد درایو و فن‌ یکی از قطعاتی است که زیاد دچار مشکل می‌شود و مشکلات آن یا ناشی از فن داخل خود منبع تغذیه است و یا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت٬ تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به تعمیر یک منبع تغذیه معیوب کنید – تنها گزینه ممکن تعویض آن است. حتی اگر به ظاهر خراب باشد٬ باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ولتاژ بالایی داخل آن ذخیره شده باشد. توصیه نمی‌کنم که یک مولتی‌متر بردارید و منبع تغذیه را امتحان کنید.

دو راه برای شناسایی یک منبع تغذیه معیوب وجود دارد. یکی استفاده از یک منبع تغذیه یدکی است و دیگری نصب همین منبع تغذیه روی یک کامپیوتر دیگر. اگر یک منبع تغذیه یدکی دارید٬ قطعه فعلی را درآورده و قطعه یدکی را جایگزین آن کنید. اگر یک کامپیوتر یدکی دارید٬ منبع تغذیه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذیه مشکوک را روی آن امتحان کنید. مشخص است که به این ترتیب اگر اشکال از منبع تغذیه باشد به مسئله پی خواهید برد.

به منظور جلوگیری از نتیجه‌گیری اشتباه٬ مطمئن شوید که همه لیدها را متصل کرده‌اید. مادربورد‌های جدید علاوه بر فیش‌های بزرگ ۲۰ پین٬ برای تأمین برق پردازشگر یا کارت گرافیک نیازمند فیش‌های ۴ یا ۸ پین نیز هستند. دفترچه راهنمای مادربوردتان را مطالعه کنید و یا  در اطراف فن سی پی یو خود به دنبال چنین رابط‌هایی بگردید. اگر به نظر رسید که باید چیزی در آنجا متصل کنید٬ آنگاه راهنمای رایگان نگاهی به داخل و خارج کامپیوتر را دانلود کرده و مطالعه کنید. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌های تغذیه.

آخرین راه باقی مانده این است که قطعه مشکوک را در یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید اما بدانید که احتمال دارید این کار به قطعه شما آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنم از انجام دادن این عمل با سخت‌افزارهایی که برایتان اهمیت دارند خودداری کنید.

قطع کردن X مشکل را حل کرد:

اگر همه قطعات غیرضروری را جدا کردید و کامپیوتر به خوبی بالا آمد٬ می‌توانید وارد مرحله طاقت‌فرسای آزمایش تک تک قطعات شوید. با کارت گرافیک شروع کنید٬ سپس سراغ سایر کارت‌ها و قطعات بروید و این روند را آن‌قدر ادامه دهید تا قطعه‌ای که جلوی روشن شدن سیستم را گرفته پیدا کنید.

بوق زدن:

کامپیوترها واقعا قدرت خوبی در تشخیص اشکالات خود دارند و اغلب از طریق یک سری بوق خاص٬ به تولید کدهای خطا می‌پردازند. اگرچه نوع این بوق‌ها در بین سازندگان مختلف٬ متفاوت است اما می‌توانید مطمئن باشید که یا اشکال از سی پی یو است٬ یا حافظه و یا کارت گرافیک. دفترچه راهنما یا وبسایت شرکت سازنده مادربوردتان را جهت آگاهی از معنای هر بوق خاص مطالعه کنید. علاوه بر این٬ می‌توانید نگاهی به جدول کدهای عمومی بوق بایوس‌های قدیمی بیندازید. متداول‌ترین بوقی که می‌توانم به آن اشاره کنم٬ یک سری بوق ممتد است که نشانه خطا در حافظه می‌باشد و اشکال ممکن است تنها ناشی از قرار نگرفتن صحیح کارت حافظه در شیار خود باشد (که اغلب در جریان حمل و نقل از جای خود خارج می‌شود).

اگر کامپیوترتان روشن می‌شود و به درستی کار می‌کند اما گاهی اوقات در حین استفاده صدای یک سری بوق به گوشتان می‌خورد٬ معنایش این است که دمای سی پی یو بیش از حد بالا رفته است. این اتفاق بیشتر به دلیل نقص عملکرد فن رخ می‌دهد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت٬ می‌توانید گرد و خاک روی گرماگیر (هیت سینک) و فن را پاک کنید اما به فکر تعویض کل قطعه باشید. به دلایلی این موضوع را در لیست تعمیراتی که خودتان می‌توانید انجام دهید نیاوردم و انجام این عمل را به افراد مبتدی توصیه نمی‌کنم اما اگر مصمم هستید سخت‌افزار کامپیوترتان به صورت کارآمد عمل کند٬ بد نیست این کار را بیاموزید.

آنچه خواندید راهنمای عیب‌یابی کامپیوتری بود که روشن نمی‌شد. دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 219 دیدگاه
  1. راستی یادم رفت بگم سر هیچ بازی و هیچ برنامه سنگین گرافیکی و رم کشی هنگ نمی کنه فقط pes
    جالبش اینه که فیل بازیم رو رو هر سیستمی نصب کردم راحت بازی کرد
    جالب ترش اینه که کلا با pes مشکل داره یعنی
    pes 10 11 12
    جالبه نه!!!!!!!!!!!!!!!
    amaxgddx@yahoo.com.ph

  2. سلام، خسته نباشید
    وقتی دکمه پاور را می زنم فن پاور،کارت گرافیک و سی پی یو روشن میشن ولی هیچ عکس العمل دیگه ای دیده نمشه.یعنی تک بوق تشخیص رمشنیده نمیشه، اصلا هیچ بوقی نمی زنه. صفحه مانیتور سیاه است و وارد CMOS SetUp هم نمیشه. ظاهرا کیبورد هم غیر فعاله چون وقتی NumLock رو فشار می دم عکس العملی نمی بینم.
    رم و مانیتور و کارت گرافیک و کیبورد رو هم عوض کردم باز همین مشکل بود
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. دوست عزیز تا موقعی که ویندوز بالا نیاد NumLock غیر فعال هست، دوم این که تک بوق مربوط به سلامت سیستم هست که شنیده میشه، ربطی به رم نداره، به احتمال زیاد اگه دستکاری کردی cpu مشکل پیدا کرده، چون cpu تنها قسمتی از رایانه هست که اگه مشکل داشته باشه هیچ بوقی شنیده نمیشه.

  3. سلام خدمت دوستان گرامی از اینکه وقت میذارین و کمک می کنین ممنونیم
    من سیستم با قرار دادن سی cd یا dvdجهت نصب ویندوز بالا نمیاره
    از قسمت boot هم تنظم می کنم ولی کلا پیام زیر مشاهده می شود که boot missing ctr+alt+delاجرا کنید
    cpu و هارد و همه قطعات چک کردم سیم کشی موردی مشاهده نشد لطفا چه حکار کنم
    نه با ویندوز 7 نه ویندوز xpهیچ کدام بالا نمیاورد

    1. احتمالاً همون CD یا DVD که می ذاری مشکل داره با یه CD دیگه امتحان کن.

  4. مدت يكماه از كامپيوترم استفاده نكردم و حالا وقتي ميخوام روشنش كنم بعداز فشردن دكمه پاور خطاي زير رو مشاهده ميكنم بعداز بوق زدن كيس
    Disk boot failure, insert system disk and press enter
    هركاري كردم روشن نشدو فقط همين خطا ظاهرميشه
    كسي ميدونه مشكل از چيه?

    1. دوست عزیز بوت سکتور ویندوزت احتمالاً در اثر ویروسی شدن پاک شده باید ویندوز رو دوباره نصب کنی.

    2. خطایی که نشان داده شد اصلا اجازه تعویض ویندوز رو نمیده
      بعداز کلی دردسر اشکال کار رو پیداکردم, یکی ازقطعاتی که قبلا به کامپیوتراضافه کردم بنابه دلیلی سوخته بود وقتی قطعات رو یکی یکی جدا کردم متوجه شدم که memory card‏ که وصل کرده بودم سوخته , به محض برداشتن آن , راحت وبی دردسر روشن شد.

  5. با سلام
    این “دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.”

    کی خواهد بود؟
    ما منتظر مطالب بیشتریب در این زمینه هستیم
    با تشکر

  6. ضمن عرض سلام علیکم
    حال شما خوبه خانواده خوبن ، ببخشید ما جسارت کردیم مزارحم تان شدم، یک سؤال فن فیتالاتی داشتم ؟؟؟؟؟
    ای سیستم ما روشن مشه مانیتور روشن نمشه ، دیونمان کرده، له له شدم ، داغون داغون شدم ، کلا یکی دو ماهه ایجوریه ، دویست و پنجاه و سه دفعه باید خاموش و روشنش کنی تا روشن بشه، یعنی مو دیگه نمدنم چی کار کنم، هر دفعه هم یک جور روشن مشه، یک دفعه با دیفالت کردن بایوس ، یک دفعه با تغغیر اسلت رم، یک دفعه با گردگیری، یک دفعه با کشیدن کابل های اضافی، فقط هر دفعه نمیدونم چرا کلی پیچ و سیم و کابل و قطعه اضافه میاد، آقا اگر کسی میدونه راهنمایی کنه ایمیل بزنید، شصت دست راستشو می بوسم ، یا ابوالفضل …

    1. سلام
      کارت گرفیک رو در بیار تمیز کن و دوباره جا بزن!
      اگه روشن نمیشه با یک مانیتور دیگه (مال همسایه) امتحان کن ببینی ایراد از کیس هست یا مانیتور؟
      اگه اولش تصویر داری ولی بعد از مدتی که میهاد وارد ویندوز بشه تصویر نمیده احتمالا فرکانس مانیتور رو توی پنجره دیس پلی بیشتر از قدرت مانیتور انتخاب کردی که اگر انیطوره باید با سیف مود بالا بری و کمش کنی!
      اگه اینها نیست ممکنه سی پی یو ایراد داشته باشه و یا باتری مادربورد(اگه سیستمت قدیمیه۹تموم شده باشه
      یا زهرا س

  7. salam mohamdjane gol ke inghadr ba hoosele javabe userha ra midi-mohamdjan man ye system daram ke rooshan mishe ama hich chiz roo monitor nemiyad va meshki mimooone va az salamat monitor motmenam-gerafik ra taviz kardam ama ok nashod-dar vaghe booghe salamat behem nemide mainboard

    komakam konid

    1. moshkel az power system hast bayad bebary khadamat computery ta takhassosei negah kone

  8. با سلام.من یه مشکلی با کامپیوترم دارم.که نمیدونم برای چیه ؟چون با نرم افزار های کامپیوتری کار میکردم.وبرای اینکه هزینه ها برای رم بالا نرود کنار رم قدیمی که هنگام کار با نرمافزار گرافیکی یکدفعه صفحه مثلا تردی مکس رومیبست با داشتن رم2 یک رم دیگه اضافه کردم که اون هم 2 است.بعد از زمان کمی صفحه آبی میومد .که گفتن شاید برای رم قبلی باشد.که وقتی اونو در اوردم .درست شد.اما حالا وقتی کامپیوتر رو روشن میکنم تا صفحه بمعرفی بایوس میرود اما دیگه جلو نمیرود باید دوباره ری استارت کنم تا بالا بیاید .میخوام فقط بدونم ایراد برای چیه ؟ممنونم که بهم آموزش فهمیدن اینکار رو بدهید.

    1. رم جدیدی که گذاشتی حتما با یه مارک دیگست، علاوه بر هم نام بودن مارک رم، باس اون خیلی مهمه.

  9. رم جدیدی که گذاشتی حتما با یه مارک دیگست، علاوه بر هم نام بودن مارک رم، باس اون خیلی مهمه.

  10. سلام کامپیوترم روشن میشه و لی هارد رو نمیشناسه مشکلش جیه؟
    به ی کیس دیگه زذم هارد رو میشناخت نمیدونم چ مرگشه ممنون میشم زود جوابو بدید

    1. ربطی به کابل نداره، هارد شما IDE هست یا SATA ؟

  11. سلام به دوستان. من دو عدد DVD آموزش سخت افزار دارم که کلیه قطعات سخت افزار کامپیوتر رو به صورت حرفه ای و تخصصی تعمیر می کنه. این آموزش واقعاً در ایران بی نظیره. کلیه ی فیلم ها به زبان فارسی و با کیفیت بالا آموزش داده میشه. قیمت این دو دی وی دی 22 هزار تومن هست. هر کی خواست با این شماره تماس بگیره : 09135388410

  12. سلام
    چند روز پیش وقتی داشتم کامپیوترم را روشن می کردم دیدم که چراغ جلوی کیس روشن میشه ولی مانتیور ویندوز را بالا نمی آورد
    بردم پیش تعمیر کار پاور من را با تستر Green آزمایش کرد دید که هیچ مشکلی نداره و بعد اومد دی وی دی رام و سی دی رام را از کیسم در آورد و سیستم بالا اومد ولی باز نفهمید علت اصلی از کجاست . ولی یک از دوستانم گفت که احتمالاً داره توان پاور من برای برق رسانی قطعات کم باشه. مدل پاور من GREEN مدل 330A هست.
    قطعاتی که داخل کیسم هست
    1- دی وی دی رایتر
    2- دی وی دی رام
    3-سی دی رایتر
    4- مودم
    5- کارت گرافیک 9500 gt
    6- رم 2 گیگ
    7- مادربرد ASUS P5Q
    8 – 2 تا هارد 1 ترابابت و 1هارد 500 گیگ
    9 – کارت تی وی
    1-به نظر شما با این قطعاتی که در داخل کیسم دارم باید پاور با وات بالاتر بگیرم ؟
    لطفاً راهنمایی کنید که مشکل میتونه از چی باشه؟

    1. سلام خسته نباشید .یه سوال داشتم .من وقتی سیستمم رو روشن میکنم وارد هر آدرس یا درایو my computer یا my dycument میخوام بشم وارد نمیشه سیستم خودش کنترل رو میبره رو desctop تا چند دقیقه این وضع ادامه داره .به نظر میاد ویروسه اما node 32 با آپدیتش رو هم نصب کردم اما مشکل حل نشد.میتونین کمک کنین؟

    2. دوست عزیز شما یکبار سیستم رو بدون کیبورد روشن کن احتمال زیاد مشکلت حل میشه و مشکل شما خرابی سوکت کیبورد هست کیبوردتونو عوض کنید (احتمالا سوکت پس اس 2 هست) ترجیحا یو اس بی بگیر ولی اگه نشد خودت سوکتشو عوض کن کابل جداش گیر میاد کیبوردتو باز کن عوضش کن اگه هم وضعت خوبه یه نو بخر جواب منم یادت نره بگو ببینم مشکلت چی بود و چجوری حل شد

  13. سلام من ویندوزم سون هست داشتم انتی ویروس نصب میکردم که یهو کامپیوترم هنگ کرد بعد با استفاده از دکمه پشتش خاموشش کردم بعدکه اومدم دوباره روشنش کنم دیدم روشن میشه حتی پسورد هم میزنم اما وقتی میخواد بیاد صفحه کاملا سیاهه وچیزی دیده نمیشه؟توروخدا زود جواب بدین چیکار کنم؟

  14. اها راستی من eset nod 32 و avg2011و یکی دیگه هم داشتم نصب میکردم که هنگید بخدا گریم داره میگیره لطفا کمکم کنید

  15. من الان با کامپیوتر خودم اومدم وقتی داره روشن میشه چندتا گزینه میده که با یکیشون اومدم با دوتا دیگه صفحه روشن نمیشه و الان با این که اومدم کلا همه چیز عوض شده

  16. یه چیز دیگه هم هست چون ویندوزمو تازه عوض کردم صدا هم ندارم

    1. سلام شما بايد درايو ويندوزتون رو فرمت كنيد و دوباره ويندوز نصب كنيد

Comments are closed.