اخبار جدید از کنسول جدید مایکروسافت موسوم به Xbox Scorpio

اخبار جدید از کنسول جدید مایکروسافت موسوم به Xbox Scorpio
  • 1395/11/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اواخر سال جاری میلادی شاهد عرضه‌ی عمومی کنسول بازی جدید مایکروسافت با نام Xbox Scorpio خواهیم بود. هنوز مشخصات کامل این کنسول از سوی مایکروسافت منتشر نشده و تنها با مطالعه شایعات و اخباری که گاه و بیگاه درز می‌کنند، می‌توان اطلاعاتی در مورد آن کسب کرد. در جدیدترین اخبار منتشر شده از یک منبع موثق، به نظر می‌رسد در طراحی این محصول و سخت‌افزارهای به کار گرفته شده در آن تغییراتی ایجاده شده است.

گویا آی تی – روز گذشته وب‌سایت Digital Foundary گزارشی درباره‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو منتشر کرد که طبق آن در کنسول جدید دیگر خبری از ESRAM نخواهد بود.
”وجود ESRAM برای داشتن عملکرد روی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان اس، امری ضروری است. هر چند در پروژه‌ی اسکورپیو و کامپیوترهای شخصی (PC) خبری از ESRAM نیست. از آن جایی که توسعه‌دهندگان اجازه ندارند اقدام به انتشار بازی‌های انحصاری برای اسکورپیو کنند، بهینه‌سازی بازی‌ها برای ESRAM همچنان گزینه‌ای مهم برای برخورداری از عملکردی قابل قبول در پلتفرم‌های مایکروسافت محسوب می‌شود.
xbox scorpio
”اخبار رسیده حاکی از آن است که ظاهرا واحد پردازش گرافیکی (GPU) 6 ترافلاپی کنسول همچنان پابرجاست و ضمنا از جدیدترین معماری گرافیکی شرکت AMD یعنی ”ستاره‌ی قطبی” (Polaris) در آن به کار رفته است. قدرت محاسباتی واحد پردازش گرافیکی ۴٫۵ برابر بیشتر از توانایی‌های ایکس‌باکس وان است. ۴ برابر شدن حافظه‌ی L2 Cache هم تائید شده است. از خلال صحبت‌هایمان با مارک سنری درباره‌ی کنسول PS4 Pro، انتظار می‌رود مایکروسافت هم مثل سونی هسته‌ی واحد پردازش گرافیکی را دستکاری کرده و امکان سازگاری با معماری‌های بعدی شرکت AMD یعنی Vega را فراهم کند. البته مایکروسافت در این زمینه سکوت اختیار کرده و تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که استفاده از روش فشرده‌سازی رنگ دلتا (DCC) بخشی از ویژگی‌های واحد پردازش گرافیکی اسکورپیو خواهد بود.

اما طراحان و توسعه‌دهندگان بازی چگونه می‌توانند از قدرت اضافه‌ی اسکورپیو استفاده کنند؟ در این زمینه مایکروسافت این طور جواب می‌دهد:
”ما می‌دانیم که شاید طراحان بازی علاقه‌ای به مصرف کردن قدرت فوق‌العاده‌ی کنسول اسکورپیو برای افزایش وضوح صفحه‌ را ندارد و البته این امر اجباری هم نیست. طراحان برای ساخت یک بازی کاملا پیشرفته و جذاب مجبورند منابع واحد پردازش گرافیکی را روی ارتقا کیفیت مواردی مثل نمایش سایه‌های واقعی‌تر، انعکاس‌ها، فیلترینگ بافت‌ها و … متمرکز کنند. یکی دیگر از موارد جالب که بهتر است طراحان بازی مد نظر داشته باشند، افزایش نرخ فریم است؛ برای مثال اگر گرافیک را با سرعت ۶۰ مگاهرتز اجرا کنید اما پردازنده با فرکانس ۳۰ هرتز عمل کند، المان‌های بازی به درستی نمایش داده نمی‌شوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *