به زودی اتفاق می افتد؛ حذف بیش از یک میلیون وب سایت از نتایج گوگل

به زودی اتفاق می افتد؛ حذف بیش از یک میلیون وب سایت از نتایج گوگل
  • 1395/11/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بعد از سال‌ها تلاش برای پاک‌سازی اینترنت از وب‌سایت‌های غیرقانونی، در جدیدترین گزارش شفافیت منتشر شده از سوی گوگل، این شرکت اعلام کرده بیش از یک میلیون تقاضا برای حذف وب‌سایت‌های مختلف (از نتایج جستجو) دریافت کرده است.

گویا آی تی – آمار حذف تکی آدرس‌های URL این شرکت، به میلیاردها تقاضا رسیده و این امر نشان دهنده‌ی این مساله‌ی مهم است که دست سارقان محتوای دیجیتال برای دزدی انواع داده‌ها (از کتاب، مجله و روزنامه گرفته تا آهنگ، فیلم، نرم‌افزار و …) بیش از پیش بازتر شده است. تعداد تقاضای حذف در مقایسه با آمار سال پیش بسیار بیشتر شده‌اند که این مساله ناشی از استفاده‌ی گسترده‌ی دارندگان حق کپی‌رایت از الگوریتم‌هایی است که به صورت خودکار گزارش سرقت آثار را برای گوگل ارسال می‌کنند.
اگر چه به این آمار و ارقام می‌توان با دیده‌ی شک نگاه کرد اما درماندگی محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان برای حذف محتواهای غیرقانونی از نتایج جستجو بیشتر از هر چیز دیگری نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است. هر چند در گزارش مذکور بر خلاف انتظارات شاهد این هستیم که کاخ سفید و وزارت دادگستری امریکا هم تقاضای مکرر حذف محتواهای خود را داشته‌اند. البته دولت امریکا در این زمینه تنها نیست و سایت‌هایی قانونی مثل ناسا، نت‌فلیکس، بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز هم درخواست‌های خود را مرتبا با گوگل مطرح کرده‌اند.
البته بعضی از این تقاضاهای گیج کننده‌ مربوط به خطاهای نرم‌افزاری کپی‌رایت هستند اما جالب اینجاست که در گزارش شفافیت گوگل از دولت‌هایی اسم برده شده که سعی در سانسور محتواهای خاص دارند. بیشترین حجم این تقاضاها مربوط به مقالات و ویدئوهای سیاسی از کشورهای مختلف جهان است و گزارش شفافیت گوگل شهروندان تمام کشورها را یاری خواهد کرد که فعالیت‌های دولت‌ها را زیر ذره‌بین داشته باشند.

البته این گزارش بخش‌های جالب دیگری نیز دارد. برای مثال یکی از وب‌سایت‌هایی که دارندگان حقوق کپی‌رایت تقاضای حذف قسمت‌هایی از آن را داشته‌اند، IMDB، مرجع فیلم و سریال‌های جهان است. اگر چه گاهی اوقات گزارشاتی تصادفی و اشتباه مبنی بر حذف وب‌سایت‌های قانونی هم به گوگل وصول می‌شود اما در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰۰ درخواست برای حذف آدرس‌های URL از پایگاه IMDB به گوگل ارائه شده است. البته گوگل هیچ توجهی به این درخواست‌ها نشان نداده و هیچ یک از URLهای مذکور را از صفحه‌ی نتایج موتور جستجو حذف نکرده است.

با این وجود اکثر تخلف‌های کپی‌رایت بدون شک با افزایش سرقت محتواهای دیجیتال مرتبط‌اند. با توجه به حرکت اخیر شرکت‌های ارائه کننده اینترنت (ISP) در امریکا مبنی بر کنار گذاشتن سیستم هشداردهی سرقت آثار به کاربران به نظر می‌رسد در حال حاضر دشوارتر کردن دسترسی به سایت‌های ارائه دهنده‌ی محتواهای دیجیتالی سرقت شده، تنها گزینه‌ی صاحبان قانونی محتواها باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *