اثر سیگار کشیدن بر DNA انسان به تصویر کشیده شد

اثر سیگار کشیدن بر DNA انسان به تصویر کشیده شد
  • 1396/3/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

برای نخستین بار پژوهشگران موفق شدند که نقشه محل آسیب سیگار بر دی.ان.ای را با دقت بالا ترسیم کنند.

گویا آی تی – ده ها سال است که دانشمندان می دانند کشیدن سیگار به دی.ان.ای آسیب زده و منجر به سرطان ریه می شود. اکنون برای نخستین بار پژوهشگران شیوه ای را ابداع کرده اند که می تواند نقشه این آسیب بر دی.ان.ای را با وضوح و دقت بالا در سراسر ژنوم رسم کند. این روش که توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه نورث کالیفرنیا ابداع شده است، یک روش کارا برای نقشه برداری از مکان هایی در ژنوم است که در جستجوی یک نوع متداول آسیب دی.ان.ای، تحت تعمیر قرار می گیرند.
از این پس پژوهشگران از این شیوه برای نقشه برداری از تمام آسیب های ناشی از یک ماده شیمیایی سرطان زا به نام benzo[α]pyrene بهره گرفتند. Benzo[α]pyrene  عضوی از خانواده هیدروکربن های ساده و سرشار از کربن می باشد که قادر است حتی در فضای خارجی شکل بگیرد.
پژوهشگران تصور می کنند که این ماده امکان دارد منشاء حیات ساده پایه کربنی در زمین و سایر سیاره ها باشد اما برای اشکال حیات مبتنی بر دی.ان.ای که متحول تر و پیچیده تر هستند مانند انسان ها این ماده یک خطر زیست محیطی به شمار می رود. این ماده محصول جانبی سوزاندن ترکیبات ارگانیک مانند گیاه تنباکو می باشد.
در حال حاضر این پژوهشگران یک نقشه ژنومی گسترده از آسیبی که این ماده تولید می کند در اختیار دارند. نقشه هایی مانند این به پژوهشگران کمک می کند تا چگونگی دلیل پیدایش سرطان های ناشی از سیگار کشیدن، دلیل آسیب پذیری و یا مقاومت بیشتر بعضی اشخاص نسبت به سرطان ها و چگونگی پیشگیری این سرطان ها را بهتر درک کنند. همچنین پژوهشگران امیدوارند که ارائه این شواهد صریح و خاص از آسیب سیگار کشیدن در سطح سلولی، بتواند بعضی از افراد سیگاری را به ترک این عادت وادار کند. همچنین آنها اشاره کردند که این نقشه کمک مهمی برای سازندگان دارو خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *