۳ عامل مهم که در کنار تعداد مشترکان فهرست بر ایمیل مارکتینگ شما تاثیر می گذارند

۳ عامل مهم که در کنار تعداد مشترکان فهرست بر ایمیل مارکتینگ شما تاثیر می گذارند
  • 1396/10/23
  • مهدی پیوندی
  • 0

همه ما با این کلیشه آشنا هستیم: ایمیل مارکتینگ همچنان بیشترین بازگشت سرمایه را در مقایسه با هر کانال بازاریابی دیگری حاصل می کند و به شما این امکان را می دهد تا تقریباً یک ارتباط چهره به چهره با مشتریان خود داشته باشید.

به دلایلی از این دست، بسیاری از بازاریاب ها روی رشد تعداد مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود تمرکز می کنند. با وجود اینکه اندازه فهرست بازاریابی شما اهمیت دارد، اما تنها عاملی نیست که باید به آن توجه داشته باشید.

ما در این مطلب از مجموعه مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ به سه مولفه مهم دیگر اشاره می کنیم که در کنار اندازه فهرست خود باید روی آنها نیز تمرکز کنید.

 

  1. کیفیت فهرست ایمیل مارکتینگ

شما فهرست ایمیل مارکتینگ خود را چگونه می سازید؟ آدرس های ایمیل را از کجا به دست می آورید؟ آیا به صورت دوره ای آن را پاکسازی می کنید؟

اگر برای افرادی ایمیل ارسال می کنید که خودشان در فهرست شما ثبت نام نکرده اند، یا اگر فهرست خود را از ایمیل های بلااستفاده یا آدرس هایی که حذف شده اند پاکسازی نمی کنید یا اینکه (دور از جان) فهرست خود را خریداری کرده اید، در اینصورت افرادی را هدف قرار داده اید که علاقه ای به شما، کسب و کار و محتوایی که ارسال می کنید ندارند.

با وجود اینکه توسل به چنین روشهایی می تواند در کوتاه مدت فهرست شما را بزرگتر کند، اما بدون شک این اشتباهات باعث افزایش نرخ پرش یا دفع کاربر (Bounce Rate) خواهد شد. به احتمال قریب به یقین ایمیل های شما توسط سرویس دهندگان ایمیل مسدود خواهند شد، شهرت فرستنده یا Sender Reputation شما به شدت نزول خواهد کرد و بازگشت قابل ملاحظه ای را از سرمایه ای که صرف کرده اید شاهد نخواهید بود. حتی چه بسا برند خود را تضعیف کنید و به کسب و کار خود صدمه بزنید.

یک فهرست عظیم اما بی کیفیت با فهرست کوتاه تری که به دقت و هوشیارانه ایجاد شده است و تعامل بسیار بیشتری را از جانب مشترکان بر می انگیزد قابل مقایسه نیست.

اما چگونه می توانید فهرست با کیفیتی بسازید که مخاطبان بیشتری را درگیر می کند؟ علاوه بر مواردی که در سایر مطالب بخش آموزش ایمیل مارکتینگ به شرح و بسط آنها پرداخته ایم به نکات زیر هم توجه کنید:

  • فقط به مشترکانی ایمیل ارسال کنید که خودشان برای دریافت ایمیل از جانب برند شما در فهرست ایمیل مارکتینگ تان ثبت نام کرده اند. حتی بهتر است از فرآیند ثبت نام دو مرحله ای استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید که مشترکان شما واقعاً، مشتاقانه و آگاهانه به دنبال دریافت ایمیل های شما هستند.
  • از همه کانال های ارتباطی خود استفاده کنید تا ثبت نام متناسب ترین مشترکین بالقوه در فهرست شما آسانتر شود. یک گزینه فعالسازی اشتراک چشمگیر و نمایان در وبسایت خود قرار بدهید. از دنبال کنندگان خود در رسانه های اجتماعی دعوت کنید تا در فهرست بازاریابی ایمیلی شما نیز عضو شوند. هنگامی که در سمینارهای مختلف یا رویدادهای رابطه ساز شرکت می کنید، در سخنرانی و گفتگوهای خود و همچنین از طریق تراکت ها و سایر اقلام توزیعی به ثبت نام در فهرست ایمیل مارکتینگ خود اشاره کنید.
  • دقیقاً برای مخاطب خود مشخص کنید که با ثبت نام در فهرست شما چه چیزی عایدش خواهد شد؛ به عنوان مثال، آیا به یک محتوا یا پیشنهاد خاص و انحصاری دست پیدا خواهد کرد، یا اینکه اولین کسی خواهد بود که امکان خرید جدیدترین محصولات برایش مهیا می شود، یا تخفیفات یا امکانات خاص دیگری را دریافت خواهد کرد.

  1. روش بخش بندی فهرست

حتی اگر هدف شما فقط رشد و پیشرفت است، اینکه چطور فهرست خود را بخش بندی می کنید تاثیر قابل توجهی روی میزان تعامل مخاطبان تان خواهد داشت. همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که موفقیت در ایمیل مارکتینگ مستلزم ارتباط با فرد مناسب با پیام مناسب و در زمان مناسب است.

اگر برای همه مشترکین فهرست خود محتوای یکسانی را ارسال کنید فرصت های ارزشمندی برای تقویت رابطه و تعامل به کمک شخصی سازی را از دست خواهید داد.

شخصی سازی در دنیای بازاریابی مشابه با تفاوت بین ورود به یک هتل با قدم گذاشتن در خانه خودتان است. کجا بیشتر احساس می کنید که راحت هستید و کنترل بیشتری دارید؟ بخش بندی ایمیل این امکان را به شما می دهد تا محتوا را به نحوی برای مخاطبان مختلف تنظیم و ارسال کنید که همگی احساس کنند که درک شان می کنید و برای ایشان ارزش قائل هستید.

بر طبق یک گزارش، ۷۷ درصد از بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۵ در نتیجه کمپین های بخش بندی شده، هدفمند و خودکار بوده است.

روش های متعددی برای بخش بندی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ وجود دارد و انتخاب بهترین روش برای برند شما به مخاطبان تان وابسته است.

ما در اینجا به چند روش برای بخش بندی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ اشاره می کنیم:

 

بر اساس مرحله خرید

مشتریان در مراحل مختلف خرید خود به دنبال اطلاعات متفاوتی هستند.

آیا یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین دارید؟ در این صورت می توانید برای مشتریانی که اخیراً از فروشگاه شما خرید کرده اند پیشنهاداتی برای خرید محصولات مکمل محصول خریداری شده یا برای مشتریانی که مدتی است با شما تعاملی نداشته اند یک کد تخفیف ارسال کنید.

آیا برند شما B2B (فروش به کسب و کارهای دیگر) است و فرآیند فروش پیچیده تری دارید؟ مشترکان خود را بر اساس مرحله ای از خرید که در آن قرار دارند بخش بندی کنید و متناسب با گروهی که در آن قرار می گیرند برای آنها محتوای مناسب، پیشنهاد بهره برداری از دوره های آزمایشی استفاده از محصول یا خدمات و نکات جالب توجه برای استفاده از محصولات یا خدمات تان را ارسال کنید تا تعامل مشتریان بالقوه و بالفعل با برند شما حفظ و تقویت شود.

 

بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی

اگر از لحاظ منطقی برای مخاطبان تان و آنچه که ارائه می کنید مناسب به نظر می رسد، با بخش بندی بر اساس سن، موقعیت جغرافیایی یا سطح تحصیلات می توانید زیرمجموعه های مختلفی از مخاطبان خود که به ابعاد مختلف کسب و کار شما علاقمند هستند را هدف قرار بدهید.

تصور کنید که مثلاً در قشم زندگی می کنید و یک برند برای شما ایمیلی با این عنوان ارسال می کند که «۱۰ نکته برای محافظت از خودرو در سرما» یا اینکه مجرد هستید و ایمیلی با عنوان «توصیه های نجات بخش برای والدین» را در اینباکس خود مشاهده می کنید. چنین ایمیل های بی ربطی ناخواسته محسوب می شوند و آزاردهنده هستند.

 

 

بر اساس حوزه فعالیت

بسیاری از برندهای B2B در بازاریابی خود برای محصولات یا خدمات شان گروه های مختلفی از کسب و کارها را هدف قرار می دهند. حتی اگر محصول یا خدمات مورد نظر یکسان باشد، احتمالاً شرکت های مختلف به روش های متفاوتی از آن استفاده می کنند.

بخش بندی بر اساس حوزه فعالیت به شما اجازه می دهد تا محتوای خود را به نحوی تنظیم کنید که در هر بار ارسال به جای آنکه فقط به مذاق درصدی از مخاطبان شما خوش بیاید برای همه آنها مناسب و متناسب باشد.

  1. کیفیت محتوای ایمیل

اگر از محتوای خوبی در ایمیل های خود استفاده نکنید بهترین فهرست ایمیل هم نمی تواند برای شما کاری را از پیش ببرد.

حتی درست در همان هنگامی که برای رشد فهرست خود تلاش می کنید نباید ضرورت درگیرسازی و حفظ مشترکان را از یاد ببرید. این فقط با ارسال محتوای ارزشمند به مخاطبان مناسب در زمان مناسب امکانپذیر است.

توجه به نکات زیر به شما کمک می کند تا محتوای باکیفیتی را برای ایمیل های خود تولید و ارائه کنید:

  • محتوای منحصر به فرد و خاص ارائه کنید. در این روز و روزگار، ارائه مشخصات تماس به معنی اعتماد است. با ارائه محتوای خاص و منحصر به فرد به مشترکان خود که در واقع به شما اعتماد کرده اند به آنها پاداش بدهید. این پاداش می تواند دسترسی به پیشنهادات خاص، مقاله های تحقیقی یا محصولات و ابزارهایی باشد که هنوز به تولید انبوه نرسیده اند.
  • به آمار میزان تعامل مشترکان خود توجه کنید. به آمار و ارقام موجود توجه کنید و ببینید که مشترکان شما با چه انواعی از محتوا بیشتر تعامل دارند و سپس محتوای بیشتری از همان نوع را در اختیار آنها قرار بدهید.
  • محتوای خود را تعاملی کنید. نظرسنجی، ویدیو، بازی و گیف می تواند توجه مخاطب را به شما جلب کند و راهی را برای تعامل با محتوا و برند شما باز کند.

 

ایجاد یک فهرست طولانی و بلندبالا یکی از بخش های مهم همه استراتژی های بازاریابی ایمیلی است، اما تنها چیزی نیست که اهمیت دارد. علاوه بر این، باید به سلامتی و کیفیت فهرست خود، روش بخش بندی آن و محتوایی که ارسال می کنید هم توجه داشته باشید.

 

نظر شما چیست؟ آیا شما هم به نکاتی که در این مطلب از بخش آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره کردیم توجه کرده اید؟ نتیجه این توجه چه بوده است؟

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *