هنرنمایی در فضا با ارسال ماهواره ی درخشان “ستاره ی بشریت”

هنرنمایی در فضا با ارسال ماهواره ی درخشان “ستاره ی بشریت”
  • 1396/12/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در همین لحظه که در حال خواندن این متن هستید، یک شیء نقره ای رنگ کره ای شکل، مشابه جام پیروزی آیینه ای در فیلم “رقص با ستارگان” در حال درخشش در فضا است و هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می گردد.

گویا آی‌تی – طبق بیانیه ی کمپانی سازنده، این شیء درخشان که “ستاره ی بشریت” نامیده شده است برای منعکس کردن نور خورشید و “تشویق افراد برای فکر کردن به جایگاه خود در کیهان” ساخته و طراحی شده است.

اما برخی فضانوردان از این موضوع خشنود نیستند.

کالب ای. شارف، مدیر مرکز اخترزیست شناسی کلمبیا در دانشگاه کلمبیا معتقد است اگرچه این شیء “یک جسم جالب و سرگرم کننده به نظر می رسد، حضور آن در فضا قدری مرا می ترساند.”

او می افزاید فضا همین حالا هم به اندازه ی کافی با نورهای مصنوعی آلوده شده است و این موضوع نظارت بر رویدادها را برای فضانوردان دشوار تر کرده است.

ستاره ی بشریت توسط پیتر بِک، بنیان گذار و مدیراجرایی کمپانی Rocket Lab ساخته شده است. Rocket Lab هفته ی گذشته این ماهواره را همراه با چند ماهواره‌ی کوچک دیگر، توسط یک موشک از سکوی پرتاپ مخصوص کمپانی در نیوزیلند به فضا فرستاده است.

پیتر بِک در وبسایت پروژه این گونه توضیح داده است:” صرف نظر از آن که شما در این جهان ثروتمند یا فقیر، و در جنگ یا صلح هستید، همه ی انسان ها می توانند در آسمان شب، ستاره ی درخشان بشریت را در حال چرخش در مدار زمین ببینند.”

البته، همانطور که برخی دانشمندان در توئیتر به آن اشاره کرده اند، نگاه کردن به ماه یا ستاره های دیگر نیز می تواند پیام مشابهی برای انسان ها داشته باشد.

برای مثال جان فاهرتی، یک اخترفیزیک شناس معروف به این کار چنین واکنش نشان داده است:

“شما باید چقدر مغرور باشید تا تصمیم بگیرید یک ستاره ی تقلبی بسازید و قصد داشته باشید تا با آن بیش از یک ستاره ی واقعی روی افراد اثر گذار باشید؟؟؟  این کار بیشتر شبیه به یک شیرین کاری برای به دست آوردن شهرت است. واقعا در چه دنیای بدی زندگی می کنیم!!”

کمپانی Rocket Lab هنوز پاسخی به این توئیت نداده است.

ستاره ی بشریت، که از پانل های فیبر کربن با خاصیت انعکاس نور ساخته شده است، توسط افراد مختلف یک “توپ دیسکو”و “زباله ی فضایی” نامیده شده و حتی به تاس بازی Dungeons & Dragons نیز تشبیه شده است. مایکل ای. بروان، یکی از فضانوردان موسسه ی فناوری کالیفرنیا این شیء را یک “گرافیتی فضایی” نامیده است.

اما همه ی کارشناسان معتقدند ارسال چندین ماهواره به مدار زمین، آن هم تنها در پرتاب دوم از یک سکوی پرتاب خصوصی کاری بی سابقه بوده است که Rocket Lab موفق به انجام آن شده است.

بِرَد تاکِر، یک اختر فیزیک شناس در دانشگاه ملی استرالیا گفته است:” تاکنون تنها نهادهای دولتی یا گروه های خصوصی برای ارسال اجسام به فضا اقدام کرده و همیشه از زیرساخت های دولتی استفاده می کرده اند. حتی SpaceX هم از سکوهای پرتاب ناسا استفاده می کند.”

در حقیقت این کمپانی توانسته است پرتاب ماهواره ها را بسیار ساده تر و کم هزینه تر کند و با توجه به این نکته، پرسش مطرح شده آن است که آیا در آینده فضا بیشتر از پیش در هم ریخته و آلوده خواهد شد؟

جانتان مک داول، یکی از اخترفیزیک شناسان در مرکز اختر فیزیک هاروارد-اسمیتسونین در مصاحبه ای تلفنی گفته است:”این یکی از نگرانی های اصلی ماست.” البته او معتقد است “حواشی ایجاد شده در مورد این خبر اندکی اغراق آمیز است” و فضا همین حالا هم با حضور ماهواره های مختلف و گوناگون کمی در هم ریخته است، با این حال هنوز هم صحبت های بسیاری برای پرتاب هزاران ماهواره ی دیگر در دنیا مطرح است.

در حال حاضر ماهواره های فعال بسیاری در حال چرخیدن به دور زمین هستند: طبق آمار منتشر شده از انجمن دانشمندان نگران محیط زیست یا UCS در همین لحظه بیش از ۱۷۰۰ شیء در فضا به دور زمین می چرخند. ارسال ماهواره های کوچکی که برای مشاهده ی شرایط سیاره ی زمین استفاده می شوند، باعث رشد سریع این تعداد ماهواره ها در فضا شده اند.

ماهواره های ارتباطی نیز یکی دیگر از انواع مهم اشیاء فضایی هستند: در سال ۲۰۱۶ شرکت های مختلف در ایالات متحده برای دریافت لایسنس کمیته ی ارتباطات فدرال و ارسال ۸۷۳۱ ماهواره ی ارتباطی به خارج از مدار زمین ثابت یا کمربند کلارک اقدام کرده اند که ۴۴۲۵ عدد از آن ها برای SpaceX و تقریبا ۳۰۰۰ برای بوئینگ است.

دکتر مک داول معتقد است هرچه که آسمان روشن تر و شلوغ تر شود،” انجام فعالیت های ستاره شناسی و فضایی از سیاره ی زمین دشوار تر می شود و این یکی از مهم ترین نگرانی هایی است که دانشمندان در این باره مطرح می کنند- آن ها معتقدند باید تا حدودی به تاریکی آسمان احترام گذاشته شود.”

دکتر مک داول می گوید ماهواره ی “ستاره ی بشریت” در آسمان شب به خوبی “قابل رؤیت” است، البته این شیء فضایی نه به اندازه ی ماه، اما حداقل به اندازه ی پر نور ترین ستاره ها درخشان خواهد بود.

قرار است این ماهواره در مداری نزدیک تر از مدار ایستگاه فضایی بین المللی که حدود ۲۰۰ مایل از سطح زمین فاصله دارد به دور زمین بچرخد.

طبق اظهارات سخنگوی Rocket Lab حدود نه ماه دیگر، ستاره ی بشریت ارتفاع خود را از دست می دهد و با ورود به اتمسفر زمین از بین می رود. این اتفاق از اضافه شدن شیء مذکور به حجم ۷۵۰۰ تنی زباله های فضایی در مدار زمین جلوگیری خواهد کرد.

دکتر ماک داول می گوید:” این شیء درخشان چیزی شبیه به کوره ای است که در نهایت خود را پاکسازی کرده و اثری از خود به جای نمی گذارد.”

این توپ درخشان در هر قسمتی از کره ی زمین که از آسمان آن عبور کند قابل مشاهده است و یک ردیاب آنلاین هر لحظه مسیر آن را نشان می دهد. ستاره ی بشریت تا اواسط ماه مارس برای ساکنان آمریکا قابل مشاهده نخواهد بود. برای بررسی موقعیت این ماهواره می توانید به این وب سایت مراجعه کنید.

در این فاصله اگر به پیدا کردن و مشاهده ی یک شیء درخشان ساخته ی انسان در آسمان علاقه مند هستید، می توانید به دنبال ایستگاه فضایی بین المللی باشید. این ماهواره ی فضایی نیز نور خورشید را انعکاس می دهد و برای چشم غیر مسلح قابل رؤیت است. برای یافتن آن و اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ناسا مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *