جهرمی: کمیته فیلترینگ حکم به مسدودسازی سایت پیوندها داد!

جهرمی: کمیته فیلترینگ حکم به مسدودسازی سایت پیوندها داد!
  • 1400/2/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

وزیر ارتباطات، با حضور در یک اتاق گفت‌وگوی کلاب هاوس در مورد ناکارآمدی کمیته فیلترینگ آنلاین اظهارنظر کرد. به گفته محمدجواد آذری جهرمی، وزارت ارتباطات یک‌بار برای نشان دادن ناکارآمدی کمیته فیلترینگ آنلاین که ۵ عضو دارد، درخواستی مبنی بر فیلتر شدن وب‌سایت پیوندها ارسال کرد که چهار رأی مثبت آورد و یک دستگاه گفت «این سایت قبلاً فیلتر شده است!»

دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس از ۱۹ فروردین روی شبکه اینترنت همراه در کشور با اختلال مواجه شد. ۲۹ فروردین هیئت دولت با پیشنهاد وزیر ارتباطات مصوب کرد که مختل‌کنندگان ارتباطات متحمل جریمه‌های سنگینی شوند.

بر همین اساس، به همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات ۲۴ ساعت زمان برای رفع اختلال داده شد و چنانچه طی ۲۴ ساعت اقدام به حل مشکل نکنند، روزانه ۵۰ میلیارد تومان جریمه می‌شوند. درنهایت اگر اپراتورها یک هفته پس از ابلاغ رگولاتوری محدودیت را رفع نکند، پروانه آن‌ها تعلیق یا مدت آن کاهش داده می‌شود.

بر همین اساس، سازمان تنظیم مقررات، ۴ اردیبهشت، رفع اختلال را به اپراتورها ابلاغ کرد و هم‌اکنون یک هفته از این زمان می‌گذرد. حال آنکه همچنان تغییری در وضعیت کلاب هاوس مشاهده نشده است. بااین‌حال، وزیر ارتباطات شب گذشته اطلاعات بیشتری را در مورد محدودیت ایجادشده روی کلاب‌هاوس اعلام کرد.

جهرمی: کمیته فیلترینگ حکم به مسدودسازی سایت پیوندها داد!

به گفته آذری جهرمی، وزارت اطلاعات در اسفند ۹۹ طی نامه‌ای به مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده بود که باید در مورد کلاب‌هاوس مراقبت شود؛ بااین‌حال، این وزارتخانه درخواست فیلترینگ کلاب‌ هاوس را نداد. جهرمی بار دیگر تأکید کرد که اختلال از سوی اپراتورها و خلاف قانون ایجاد شده است. جهرمی افزود:

اینکه یک دستگاهی بر اساس نظر کارشناسی خودش از طریق سامانه آنلاین رأی‌گیری کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای اقدام به رأی‌گیری در مورد فیلتر کلاب‌ هاوس کرده باشد را نمی‌دانم اما می‌دانم که دادستانی دستوری مبنی بر فیلتر این شبکه نداشته است.

وزیر ارتباطات گفت باید متناسب قانون، با اپراتورهای متخلف برخورد شود و ابزارهای زیادی برای اجبار آن‌ها برای رفع اختلال کلاب هاوس وجود دارد. وی گفت:

سال گذشته اپراتورهای همراه قیمت بسته‌های اینترنت را افزایش دادند و ما هم طبق قانون با آن‌ها برخورد کردیم که قیمت بسته‌ها به حالت اول بازگشت. مملکت قانون دارد. ما ابزارهای زیادی برای اجبار اپراتورها برای برداشتن اختلال از روی کلاب هاوس داریم و می‌توانیم خلاف قانون به آن‌ها فشار بیاوریم که اختلال را رفع کنند اما طبق قانون عمل می‌کنیم. جریمه و کاهش مدت پروانه یکی از ابزارهایی است که قطعا از آن استفاده خواهیم کرد. شاید عده‌ای بگویند تا انتخابات این جرائم را می‌پردازند یا آن‌قدر پرداخت را طولانی می‌کنند که دولت بعدی این جریمه را ببخشد؛ اما وقتی جریمه‌ای صادر شود جزو حقوق دولت محسوب می‌شود و قابل بخشش نیست؛ به‌علاوه، اگر دولت بعدی آن را باطل کرد، مشخص می‌شود چه کسی پشت قضیه بوده است.
طبق اعلام وزیر، کمیته تخلفات کاهش مدت پروانه اپراتورها تشکیل می‌شود و رای به لغو پروانه‌های آن‌ها داده می‌شود که به این ترتیب، دو سال از میزان فعالیت مدنی اپراتورها با دولت کاسته می‌شود. جهرمی می‌گوید از آنجا که اپراتورها در بورس هستند، با لغو پروانه دچار ضربه سنگینی می‌شوند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه فیلتر کلاب‌هاوس از سوی کمیته فیلترینگ نیز اعمال نشده، گفت کلاب هاوس دارای مصادیق برای رأی‌گیری آنلاین نبوده است. به گفته جهرمی، طبق قراری که پیش از این بین اعضای کمیته مصادیق مجرمانه گذاشته شده، بررسی فیلترینگ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پرکاربرد نباید در کمیته آنلاین صورت بگیرد. جهرمی تأکید می‌کند که برگزاری جلسه‌ی آنلاین در چنین مواردی غیر قانونی است. وی افزود:

کمیته تعیین مصادیق طبق قانون، روالی مشخصی دارد که بر مبنای آن باید هر ۱۵ روز یک بار تشکیل جلسه بدهد. موضوعات مرتبط با فیلترینگ در این جلسات با حضور ۶ نماینده از دولت و ۶ نماینده خارج از دولت به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. در سال ۱۳۸۸ که کارگروه تشکیل شد، آیین‌نامه‌ای برای نحوه اجرای این جلسات نوشته می‌شود و در همان دولت نهم یا دهم مکانیزیمی برای رأی‌گیری آنلاین مشخص می‌کنند؛ چرا که اعتقاد دارند مصادیق مجرمانه‌ای که در مورد مسائل غیراخلاقی و فساد وجود دارد، باید زودتر از دو هفته که زمان برگزاری جلسه حضوری است، بررسی و در مورد آن نظر داد و رأی‌گیری کرد.

جهرمی می‌گوید بر همین اساس تصمیم گرفته شد که جلسات آنلاین با حضور ۵ عضو شامل دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات برگزار و مسائل مربوط به فساد و منافی عفت در آن‌ها تصمیم‌گیری شود؛ یعنی سه عضو دولتی و دو عضو غیر دولتی.

به گفته وزیر ارتباطات، همین فرایند باعث شد تا برخی دستگاه‌ها که به‌دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محدودیت در فضای مجازی بودند، از چنین موقعیتی استفاده کنند. بااین‌حال پس از مشخص شدن ایرادات و مشکلات این فرایند با درخواست وزارت ارتباطات مبنی بر فیلترینگ سایت پیوندها و اعتراضات و مکاتبات بسیار، قرار شد برای تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌ها و وب‌سایت‌های پرکاربرد از جلسات آنلاین استفاده نشود. بر اساس همین توضیحات، وزیر ارتباطات نتیجه‌گیری کرد که کمیته فیلترینگ حکم فیلتر کردن کلاب هاوس را نداده است.

در این روم کلاب هاوس که معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، بر اهمیت تلاش دولت برای آزادی در صحبت کردن در فضای مجازی تأکید شد. اسحاق جهانگیری در این خصوص گفت:

بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند؛ باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست. البته دولت یک بخش است و بخش‌های دیگری هم در کشور حضور دارند که اختیار دارند، اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *