حقایق شگفت انگیز درباره ربات های جراح

حقایق شگفت انگیز درباره ربات های جراح
  • 1402/3/22
  • گویا آی تی
  • 0

جراحی رباتیک نوعی پروسیجر جراحی حداقل تهاجمی است که با به خدمت گرفتن سیستم های ربات ، به جراح در انجام انواع مختلف جراحی ها کمک می کند. در این تکنولوژی از ربات های کنترل شده با کامپیوتر استفاده می شود که حرکات دستان جراح را البته با دقت و کنترل بیشتر ، شبیه سازی می نماید. یکی از حقایق شگفت انگیز درباره ربات های جراح این است که برای اولین بار در ایالات متحده برای درمان زخم سربازان در میدان های جنگ طراحی شدند. دومین مورد از حقایق شگفت انگیز درباره ربات های جراح ، استفاده از آنها در بیوپسی نوروسرجری است که اولین بار در سال ۱۹۸۵ به اجرا در آمد. از آن زمان به بعد ، ربات های جراح در انواع مختلف جراحی ها مورد استفاده قرار گرفته اند. بیشتر ربات های جراح در حال حاضر به صورت نیمه مستقل عمل می کنند به این معنی که هنوز درون داد و کنترل انسان روی آنها الزامی است. در سایه این ربات های جراح ، روش های سنتی جراحی های درمانی و زیبایی ، مثلا جراحی کردن دماغ ، به پیشرفت های چشمگیری از قبیل دقت بیشتر، اسکار کمتر و دوره ریکاوری کوتاه تر دست یافته اند. به طور کلی، جراحی رباتیک یک حوزه جذاب و به سرعت در حال پیشرفت است که از توان بالقوه بالایی برای متحول نمودن شیوه های جراحی در حال اجرا ، برخوردار می باشد.

این فناوری همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و می توان در آینده ای نه چندان دور ، انتظار پیشرفت های هیجان انگیزتری را در این حوزه داشته و بدون شک نتایج به دست آمده در درمان بیماران را بهبود بخشیده و حرفه پزشکی را مزین به پیشرفت های چشمگیرتر نماید.

اهمیت جراحی رباتیک در حوزه پزشکی

جراحی های رباتیک به یک تکنولوژی بسیار مهم در حوزه پزشکی تبدیل شده و مزایای قابل ملاحظه ای را برای بیماران و جراحان به همراه داشته اند. عواملی از قبیل دقت بالا، کمتر تهاجمی شدن فرایند جراحی ، بهبود میدان دید در ناحیه تحت جراحی ، کاهش اسکار و انعطاف پذیری بیشتر و کاهش احتمال نیاز به عمل ریویژن ،  از جمله فاکتورهای کلیدی است که می توان در خصوص جراحی رباتیک بر شمرد.

جدیدترین ربات جراح

جراحی رباتیک در سالهای اخیر نردبان ترقی را به سرعت بالا رفته است به همراه خود توسعه ربات های جراح پیشرفته تر را به ارمغان آورده است. ربات جراحی da Vinci سیستم جراحی است که با ترکیبی از بازوهای رباتیک و یک کنسول که جراح روی آن کار می کند، برای انجام جراحی های حداقل تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر سیستم da Vinci ، ربات های جراحی دیگری نیز از قبیل سیستم جراحی Senhance وجود دارد که از یک دستاورد مشابه با سیستم da Vinci استفاده می کند ولی بازوهای رباتیک و دوربین ها در آن قوی تر هستند.

برخی ربات های جراحی نیز به صورت تخصصی برای انجام برخی انواع خاص جراحی طراحی شده اند که از جمله آنها می توان به سیستم بازوی رباتیک Mako اشاره کرد که برای جایگزین کردن زانو و کفل به کار گرفته می شوند.

ربات جراحی CyberKnife ربات جراحی دیگری است که از بازوی رباتیک و یک منبع اشعه ایکس با انرژی بالا برای انجام پرتودرمانی غیر تهاجمی بهره می برد.

برخی ربات ها از قبیل ROSA نیز برای کمک به جراح در طول پروسیجرهای جراحی استفاده می کنند و با ایجاد نقشه دقیقی از آناتومی مغز، در جراحی این اندام مورد استفاده واقع می شوند.

برخی ربات ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که به طور کامل خودمختار و مستقل بوده و جراحی را بدون نیاز به اپراتور انسانی انجام می دهند، البته این ربات ها هنوز در فازهای اولیه توسعه قرار داشته و به مرحله بهره برداری نرسیده اند.

ربات های جراحی مزایای بیشماری از قبیل دقت بالاتر ، وارد آمدن آسیب کمتر به بافت های اطراف ، دوره ریکاوری کوتاه تر و خطر کمتر بروز عوارض بعد از عمل را به همراه دارند.

هر چند ربات های جراحی در سطح وسیعی در حال استفاده هستند ولی هنوز دغدغه هایی از قبیل قیمت بالا، نیاز به آموزش های تخصصی در امر استفاده از آنها و نیز توان بالقوه از نظر سطح قابل اعتماد بودن اجرای فرایند جراحی به دست آنها، مواردی است که ذهن متخصصان و مجریان این حوزه را به خود مشغول کرده است.

به طور کلی ، آینده نویدبخشی برای جراحی رباتیک پیش بینی می شود و با توجه به پیشرفت ها و بهبود هایی که در این تکنولوژی در حال رخ دادن است می توان نتایج جراحی بهتری را در آینده انتظار داشت.

منبع : https://javdanimd.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *