چند نوع هارد دیسک داریم؟ بررسی بهترین انتخاب برای خرید هارد!

چند نوع هارد دیسک داریم؟ بررسی بهترین انتخاب برای خرید هارد!
  • 1402/5/16
  • گویا آی تی
  • 0

یکی‌از حیاتی‌ترین قطعات سخت‌افزاری در کامپیوتر و لپ تاپ که وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات چه به‌صورت بلند مدت و چه به صورت کوتاه مدت را دارد، هارد دیسک است؛ این قطعه مهم انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به واسطه ویژگی‌های خاص خود وظایف گوناگونی در سیستم شما داشته باشند اما مسئله‌ای که بسیاری از کاربران با آن سر و کله می‌زنند، شناخت انواع و خرید هارد دیسک مناسب نیاز آن‌ها است.

اهمیت هارد دیسک آن‌جایی مشخص می‌شود که شما برای ذخیره‌کردن اطلاعات خود یا حتی کار با برنامه‌های سنگین در یک سیستم به این قطعه نیاز خواهید داشت؛ در نتیجه تنها راهی که می‌توانید یک هارد دیسک کامپیوتر مناسب برای خود انتخاب کنید، شناخت بیشتر این قطعه است و ما نیز دراین مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با انواع هارد دیسک و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

هارد دیسک چیست؟

هارد دیسک به‌معنای فضای ذخیره‌سازی در کامپیوتر است و این قطعه در واقع تمام اطلاعات و داده‌های سیستم شما را جمع‌آوری می‌کند؛ به عبارتی‌دیگر هارد دیسک قطعه سخت‌افزاری در سیستم شما است که انواع فایل‌ها و داده‌ها را به‌طور دائم و تا زمانی که خود شما عمداً آن‌ها را پاک نکنید، نگه‌می‌دارد.

این قطعه برخلاف حافظه اصلی سیستم که Volatile Memory یا RAM نام دارد، یک نوع حافظه دائمی یا به زبان ساده‌تر غیر فرار است که دراین حالت داده‌های ذخیره شده شما در سیستم حتی پس‌از خاموش شدن و قطع برق نیز حفظ می‌شوند؛ اگر بخواهیم هارد دیسک و رم را باهم مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که رم، حافظه موقت سیستم است که تا زمان روشن بودن اطلاعات را در خود نگه‌می‌دارد اما هارد دیسک این‌گونه نیست.

معرفی انواع هارد دیسک

به‌طورکلی هارد دیسک‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: ۱٫ HDD (درایو دیسک سخت) ۲٫ SSD (درایو وضعیت جامد) که دراین بخش از معرفی هارد دیسک کامپیوتر قصد داریم تا هر دو نوع را همراه با ویژگی‌های مخصوص آن‌ها برای شما عزیزان بررسی کنیم.

هارد HDD

درایو دیسک سخت یا همان HDD که مخفف عبارت  Hard Disk Drive است، در اکثر کامپیوترها نصب شده که داخل آن چندین صفحه آلومینیومی وجود دارد و عملیات خواندن و نوشتن در این قطعه به سبب چرخش صفحات و داشتن حسگر در چند نانومتر انجام می‌شود؛ نکته جالب‌تر آن است که در هنگام کار با سیستم خود قطعا صدای نویزی را شنیده‌اید که این امر می‌تواند به‌دلیل سرعت بالای صفحات تا ۱۵ هزار دور در دقیقه باشد.

تمام سیستم‌های موجود در دنیا برای ذخیره دائمی اطلاعات خود نیازمند هارد دیسک HDD هستند و همین اهمیت بالای این قطعه باعث می‌شود تا در زمان خرید سیستم، مناسب‌ترین آن را مطابق نیاز خود انتخاب کنید؛ بااین وجود هارد دیسک HDD دو نوع مختلف دارد که عبارت‌انداز: NVMe و SATA که در ادامه قصد داریم هریک را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  1. SATA drives

SATA که مخفف عبارت Serial Advanced Technology Attachment است در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و نسبت‌به نسل قبلی خود یعنی هارد دیسک PATA بسیار سریع‌تر است، به‌طوری‌که می‌تواند با سرعت ۶ گیگابایت برثانیه و توان تولید ۶۰۰ مگابایت برثانیه اطلاعات سیستم شما را برروی دیسک بنویسد؛ این نوع هارد دیسک کامپیوتر می‌تواند از ۵۰۰ گیگابایت تا ۱۶ ترابایت ظرفیت داشته باشد که اگر فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارید مدل‌های مختلف هارد دیسک وسترن دیجیتال گزینه‌های مناسبی خواهند بود.

یکی‌از ویژگی‌های اصلی این نوع هارد دیسک، قابلیت تکه تکه شدن است بدین معنا که می‌توانید آن‌ها را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و در مناطق مختلف دیسک پخش کنید که البته این عمل باعث کم شدن سرعت درایو می‌شود و ممکن است قطعات آن نیز در برابر ضربه و حرکات ناگهانی آسیب ببیند.

  1. NVMe

NVMe که مخفف عبارت Nonfolatile Memory Express است در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و یک اسلات PCI Express در برد اصلی آن متصل است که این اسلات‌ها درواقع برای کارت گرافیک طراحی شده و سرعت فوق‌العاده‌ای دارد؛ نکته جالب توجه درباره این نوع هارد دیسک آن است که سرعت آن می‌تواند به ۳۲ گیگابایت بر ثانیه با توان خروجی ۳٫۹ گیگابایت در ثانیه برسد، در نتیجه اگر قصد دارید تا با سیستم خود کارهای سنگین مثل بازی یا ویرایش عکس و فیلم انجام دهید، این مدل می‌تواند مناسب شما باشد.

هارد SSD

SSD که مخفف عبارت Solid State Drive است هیچ قسمت متحرکی ندارد و در نتیجه تمام اطلاعات را در حافظه فلش غیر فرار خود ذخیره می‌کند و این بدین معنا است که هیچ سوزنی وجود ندارد تا خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام دهد و همین امر سبب می‌شود تا سرعت آن‌ها بسیار بیشتر از درایوهای مدل SATA باشد.

این مدل هارد دیسک بسیار گران قیمت‌تر از درایورهای دیگر است که تنوع بالای هم ندارد و ظرفیت ذخیره‌سازی در آن کم‌تر است به‌طوری‌که یک هارد SSD از ۱۲۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد؛ این هارد دیسک از آن‌جایی که هیچ قطعه متحرکی ندارد بسیار بادوام بوده و مصرف انرژی در آن بسیار کم‌تر است اما با تمام این اوصاف این قطعه نیز علاوه بر داشتن دو نوعی که در هارد HDD وجود دارد، دارای دو نوع مختلف دیگر است که عبارت انداز: M.2 و PCIe که در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

  1. کانکتور ۲

رابط اتصال M.2 سبب می‌شود تا هارد SSD شما با سرعت خواندن و نوشتن بیشتری کار کند و این بدان معنا است که یک SSD مدل NVMe می‌تواند به سرعت بیش‌از ۲۶۰۰ مگابایت در ثانیه برسد و اگر یک مادربرد کانکتور M.2 در خود نداشته باشد، این نوع هارد دیسک ازطریق کارت PCIe که دارای M.2 است متصل می‌شود و در مقابل اگر مادربرد دارای M.2 باشد، SATA M.2 یا NVMe M.2 را در آن مشاهده خواهید کرد.

  1. اتصال PCle

هنگامی که SSD مدل NVMe به اتصال PCIe مجهز باشد می‌تواند به حداکثر بهنای باند خود برسد و بیشترین سرعت ممکن را دریافت کند و این موضوع هنگامی رخ می‌دهد که شما با داده‌های بزرگ‌تر از ۵۰ گیگابایت کار می‌کنید و تفاوت سرعت را به وضوح خواهید دید و در نهایت بالاآمدن ویندوز سیستم شما و بازی‌کردن در آن نسبت به SSD سنتی بسیار سریع‌تر است.

هارد دیسک اکسترنال چیست؟

پس‌از آن‌که با انواع هارد دیسک کامپیوتر آشنا شدید وقت آن است که به معرفی و بررسی نوعی از هارد دیسک بپردازیم که با تمام مدل‌های گفته شده تفاوت دارد؛ هارد دیسک اکسترنال در واقع هاردی است که در کامپیوتر تعبیه نشده و شبیه به دستگاه‌های قابل حملی هستند که می‌توانند به سیستم شما متصل شده و داده‌هایی که قصد نگه‌داری در کامپیوتر خود را ندارید برای شما ذخیره کنند.

هارد دیسک‌های داخلی که پیش‌تر معرفی کردیم مستقیماً به مادربرد سیستم شما متصل هستند و داده‌های سیستم عامل، درایوها و نرم‌افزارها را ذخیره می‌کنند درحالی که هارد دیسک اکسترنال بیشتر برای ذخیره اطلاعات شخصی مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند بیش‌از ۲۰ ترابایت داده را در خود ذخیره کند.

چگونه می‌توانم هارد دیسک مناسب خود را تهیه کنم؟

اگر اهل اسمبل کامپیوتر باشید قطعا می‌دانید که خرید هارد دیسک می‌تواند کار دشواری باشد، اما بهترین راهی که می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم، خرید این قطعه ضروری از فروشگاه‌های معتبری چون اگزو گیم است که علاوه‌بر ارائه مشاوره به شما در زمان خرید، اجناس اصل را با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

از دیگر مزایای خرید هارد دیسک از Exo.ir می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه طولانی مدت این فروشگاه در زمینه فروش محصولات برندهای معروفی چون وسترن دیجیتال، اینتل، سامسونگ، ریزر و غیره.
  • دریافت مشاوره تخصصی پیش‌از خرید هارد دیسک موردنظر خود
  • ارائه جنس اصل با بهترین قیمت و بسته‌بندی به مشتریان

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *