بهترین ISO برای عکاسی منظره | ISO مناسب برای عکاسی در فضای باز

بهترین ISO برای عکاسی منظره | ISO مناسب برای عکاسی در فضای باز
  • 1402/10/19
  • گویا آی تی
  • 0

 

بهترین ISO برای عکاسی منظره چیست؟

برای عکاسی حرفه‌ای و شکار بهترین لحظات در طبیعت باید با تنظیمات و ویژگی‌های انواع دوربین‌ها آشنا باشید تا بهترین تصویر را ثبت کنید. تنظیم دوربین‌ها و انتخاب ISO مناسب در شرایط گوناگون برای عکاسان مبتدی کمی پیچیده است. خوشبختانه شما می‌توانید با روش‌های ساده و تمرینات مکرر این کار پیچیده را بیاموزید. با رعایت برخی از نکات پایه می‌توانید میزان ISO مناسب در شرایط مختلف را تشخیص دهید. انتخاب ISO برای مناظر در فضاهای باز، به‌مراتب دشوارتر از انتخاب ISO برای عکاسی در فضاهای بسته با نور ثابت است. در این مطلب با بررسی روش‌ها و نکات انتخاب ISO، با ویژگی‌های مناسب برای عکاسی منظره آشنا می‌شویم.

نقش ISO در عکاسی حرفه‌ای و اصولی چیست؟

به‌طور کلی، میزان حساسیت سنسور به نور در عکاسی را ISO می‌گویند. ایزو در عکاسی یکی از سه عنصر اصلی مثلث نوردهی است. در حقیقت عکاسان با تغییر ایزو می‌توانند میزان حساسیت دوربین به نور را تغییر دهند. بنابراین ایزو در ایجاد بهترین نور به کمک عکاسان آمده است تا بهترین نتیجه در عکس ظاهر شود. همان‌طور که حدس می‌زنید، هر چه ایزو را در میزان بالاتری تنظیم کنید، عکس‌ها با روشنایی بیشتری ثبت می‌شوند. انتخاب ایزو ایده‌آل در میزان روشنایی مختلف، شما را برای عکاسی باکیفیت و حرفه‌ای آماده می‌کند. میزان استاندارد ایزو در اغلب دوربین‌های عکاسی، بین میزان ۱۰۰ تا ۳۲۰۰ قرار دارد. شما با آشنایی با تنظیمات ایزو، می‌توانید بهترین عکس‌ها را در فضاهای باز و فضاهای بسته ثبت کنید.

در اغلب مواقع بهترین ISO برای عکاسی منظره ایزو ۱۰۰ است

لازم به‌ذکر است که انتخاب ISO برای ایجاد تعادل در عکس است. هر چه ایزو را در میزان بالاتری تنظیم کنید، شاتر با سرعت بیشتری عمل می‌کند. بنابراین شما می‌توانید در نور کم، عکس‌ها را واضح‌تر ثبت کنید. البته بالا بودن ایزو، ممکن است باعث ایجاد نویز در عکس‌ها ‌شود. انتخاب بهترین ISO برای عکاسی، در حقیقت به‌دلیل دوری از نویزهای ناخواسته و دردسرساز است. بسیاری از افراد، پیشنهاد می‌دهند که برای عکاسی منظره، بهتر است از ایزو ۱۰۰ استفاده شود؛ اما این میزان با توجه به نور طبیعی موجود در محیط، متغیر می‌باشد. در دوره‌های آموزشی عکاسی حرفه‌ای، همواره گوشزد می‌شود که بهترین ایزو وجود ندارد و عکاسان باید با سلیقه و مهارت خود، ایزو را در میزان‌های مختلف آزمایش کنند تا به نتیجه دلخواه برسند.

در ادامه مواقعی که استفاده از ایزو ۱۰۰ لازم است را بررسی می‌کنیم:

  • هنگام تنظیم سرعت شاتر برای تصویربرداری از حرکت و جریان آب، ایزو را روی ۱۰۰ تنظیم کنید
  • در صورت تمایل به عکاسی از عناصری که به‌دلیل وزش باد تکان می‌خورند، ایزو را روی ۱۰۰ تنظیم کنید تا کاملا بی‌حرکت نمایش داده شوند
  • در روشنایی روز و هنگام عکاسی از سوژه‌های غیرمتحرک در فضاهای باز، ایزو را روی میزان ۱۰۰ یا کمی بیشتر تنظیم کنید

تمام عکس‌های منظره را با ایزو ۱۰۰ ثبت نکنید

ایزو ۱۰۰ که به گفته بسیاری از عکاسان، بهترین میزان برای عکاسی منظره در روشنایی روز به‌شمار می‌آید را به‌عنوان یک قانون مطلق قبول نکنید. عکاسی هنری است که خلاقیت و نوآوری در آن اهمیت بسیاری دارد. برای عکاسی منظره، نباید همواره ISO را روی ۱۰۰ تنظیم کنید. آموختن روش‌های انتخاب ایزو ایده‌آل برای عکاسی منظره، با آزمون و خطا و قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف امکان‌پذیر است. در برخی مواقع خواهید فهمید که برای نتیجه بهتر، لازم است که در عکاسی منظره، ایزو را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید تا جزئیات بیشتری را ثبت کنید. میزان مناسب برای ایزو، به سبک عکاسی نیز بستگی دارد.‌ البته در صورت تمایل به افزایش ایزو به بیش از ۱۰۰، توجه کنید که پایین‌ترین ایزو ممکن را انتخاب کنید.

نوع دوربین و نوع لنز نیز در انتخاب بهترین ایزو تاثیرگذار است. طبیعی است که بهترین ISO برای عکاسی منظره با دوربین‌ کراپ فریم، با بهترین میزان ایزو برای دوربین‌ فول فریم متفاوت است. یکی از بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره، می‌توان به سونی A7R IV اشاره کرد. شما همچنین باید مطابق با انواع لنزها در انواع شرایط آب‌وهوایی، ایزو دقیق و ایده‌آل را انتخاب کنید. برای مثال، عکاسی باکیفیت با لنز پرایم نسبت به لنز زوم، با ایزو متفاوتی انجام می‌شود.

در ادامه با مواقعی که افزایش ایزو برای عکاسی منظره ضروری است آشنا می‌شویم:

  • در هنگام عکاسی دستی در فضاهای باز، ایزو را در میزان بیش از ۱۰۰ تنظیم کنید
  • برای عکاسی از سوژه‌های متحرک در فضاهای باز، ایزو را افزایش دهید
  • در شب و نور ضعیف، برای عکاسی واضح‌تر باید ایزو را افزایش دهید

برای افزایش سرعت شاتر برای عکاسی در شب ISO را افزایش دهید

برای عکاسی در منظره، باید با نکات انتخاب ایزو آشنا باشید. ایزو ۱۰۰ که حداقل میزان ایزو در اغلب دوربین‌های عکاسی است، برای تصویربرداری در شب مناسب نیست. نور محدودی در ساعات شب دیده می‌شود که برای عکاسی با وضوح بالا مناسب نخواهد بود. برای ثبت عکس با نوردهی مناسب، لازم است که سرعت شاتر افزایش یابد. البته افزایش سرعت شاتر به تنهایی نتیجه مطلوب را رقم نمی‌زند؛ زیرا ایزو همچنان روی ۱۰۰ تنظیم شده است و عکس نور کافی را نخواهد داشت. بنابراین لازم است برای عکاسی در شب، حداکثر کیفیت عکس را برای افزایش وضوح قربانی کنید. پس برای عکاسی در شب ابتدا سرعت شاتر را در محدوده ۱۰ تا ۳۰ ثانیه انتخاب کنید و سپس برای ثبت عکس‌های زیبا در شب، ایزو را افزایش دهید.

برای انتخاب ISO در دقیق‌ترین حالت، به نورهای مصنوعی در شب و نور ماه نیز توجه داشته باشید. برای مثال میزان بهترین ISO برای عکاسی منظره در شب، به حالت و روشنایی ماه و آسمان بستگی دارد. همچنین در صورت نزدیکی به چراغ‌های شهر یا سایر منابع نور مصنوعی در شب، لازم است که ISO نسبت به عکاسی در شب با نور کم، در میزان کمتری تنظیم شده باشد.

انتخاب مناسب‌ترین ISO برای عکاسی منظره به چه عواملی بستگی دارد؟

در عکاسی منظره، انتخاب ایزو اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با تنظیم دقیق ایزو می‌توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید تا عکس با نور بیشتری ثبت شود. لازم به‌ذکر است که شرایط مختلفی وجود دارد که شما باید با توجه به آن‌ها، برای ثبت عکس واضح‌تر، روشن‌تر و باکیفیت‌تر ایزو را به بیش از میزان ۱۰۰ برسانید.

این شرایط عبارتند از:

  • حرکت دوربین: هنگام عکاسی در حال حرکت، شدت و جهت نور همواره در حال تغییر است و لازم است که ایزو نیز همگام با آن تغییر کند. برای جلوگیری از این مشکل تشخیص مدام ایزو، می‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید
  • حرکت سوژه: برای ثبت سوژه‌های متحرک در عکاسی منظره، برای مثال تکان خوردن شاخه درختان با وزش باد، به ایزو متفاوت نسبت به سوژه‌های غیرمتحرک نیاز خواهیم داشت
  • زمان: زمان عکاسی به‌دلیل میزان نور برای عکاسی منظره اهمیت دارد. تفاوت شدت نور در یک شبانه‌روز، باعث احساس نیاز به تغییر ایزو خواهد شد

برای وضوح و کیفیت بیشتر عکس‌ها در فضای باز ایزو را تنظیم کنید

نور از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر در عکاسی به‌شمار می‌رود. عکاسان حرفه‌ای می‌توانند میزان حساسیت سنسور دوربین‌های عکاسی به نور را تغییر دهند. به این میزان، ISO می‌گویند. تغییر میزان ایزو به این معنا است که شما با افزایش آن می‌توانید عکس‌های روشن‌تری را ثبت کنید. بهترین ایزو برای عکاسی منظره، به عوامل مختلفی مانند زمان، تحرک سوژه، تحرک دوربین، نوع دوربین و نوع لنز، میزان فاصله نسبت به نورهای مصنوعی و … بستگی دارد. بنابراین کیفیت تجهیزات عکاسی نیز از عوامل موثر در این زمینه به‌شمار می‌آید.

در صورتی که تجهیزات باکیفیت عکاسی نیاز دارید، فلاشیران بهترین مرجع داخلی برای خرید اینترنتی این محصولات است. شما می‌توانید انواع لنزها و دوربین‌های باکیفیت برندهای برتر دنیا و همچنین تجهیزات نورپردازی و ضبط صدا را از این مجموعه خریداری کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *