خطر کاهش سهم بازار ویندوز به کم تر از ۹۰ درصد

  • 1389/10/29
  • ITTeach
  • 0

ویندوز ، پر کاربر ترین سیستم عامل جهان ، در خطر کاهش سهم بازار به زیر ۹۰٪ قرار گرفته است. به کمک تبلت‌ها و اسمارت فون‌های دارای سیستم عامل‌های غیر ویندوز که تهدیدهای فزاینده‌ای برای مایکروسافت به شمار می روند، احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود که درصد سهم بازار ویندوز به کم تر از ۹۰ درصد برسد.

سایت Netmarketshare ، سایتی است که میزان استفاده از سیستم‌های عامل در کامپیوترهای رومیزی و دستگاه‌های قابل حمل را نمایش می دهد. طبق آمار این سایت ، سهم بازار ویندوز از ۹۳.۴۷٪ در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ (فوریه ۲۰۰۹) به ۹۰.۲۹٪ در آذرماه ۱۳۸۹ (دسامبر ۲۰۱۰) کاهش پیدا کرده است.

وینس ویزاکو که معاون اجرایی همین سایت است ، در این باره گفت : «به طور کلی از نمودار سهم بازار سیستم عامل‌ها می تونیم بفهمیم که در سال ۲۰۱۱ درصد سهم بازار ویندوز چند بار به زیر ۹۰ درصد می ره. مدت زمانی که طول می کشه تا درصد سهم بازار ویندوز کاملا به زیر ۹۰٪ بره به چندین عامل بستگی داره.ممکنه این اتفاق در ماه آینده بیفته و ممکن هست که اصلا این اتفاق نیفته.»

ویندوز و کامپیوترهای رومیزی

در مورد کامپیوترهای رومیزی و PC ها هم حتی نمی توانیم ابراز امیدواری کنیم که ویندوز سهم خود را در بازار حفظ کند. چرا که با توجه به این وضع تکثیر و پیشرفت اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها، تعریف کامپیوتر رومیزی و PC دارد عوض می شود و دیگر صرفا به آن کامپیوترهای دارای کیس و نمایشگر و صفحه کلید و موس جدا از هم اطلاق نمی شود. بلکه امروزه می توانیم تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها را هم به نوعی PC تلقی کنیم. در حال حاضر مایکروسافت دارد تلاش می کند تا ویندوز فون ۷ را ارتقا دهد و البته وجود ویندوز ۷ برای تبلت‌ها هم برای مایکروسافت بسیار لازم خواهد بود.

جک گلد ، تحلیلگری در زمینه‌ی فناوری اطلاعات است که در سایت Thestreet.com مطلب می نویسد ، پیش بینی کرده که با آغاز سال ۲۰۱۳ ، بیش از ۶۷٪ مرورگرهای اینترنت از طریق سیستم عامل‌های غیر از ویندوز به اینترنت متصل خواهند شد. در آن زمان ، مرورگر اینترنت اکسپلورر نهایتا یک بازیکن نخودی در بازار مرورگرهای اینترنت خواهد بود. در این شرایط ، مرورگر‌های بر پایه‌ی موتور رندرینگ وب‌کیت ، مرورگرهای مناسبی برای دستگاه‌های قابل حمل خواهند شد و مرورگرهای بر پایه‌ی فایرفاکس به سراغ سیستم عامل‌های برپایه‌ی لینوکس می روند تا جای خالی اینترنت اکسپلورر کاملا پر شود. خلاصه بگویم ؛ وب سایت‌ها چند صباحی بیش از این دیگر برای اینترنت اکسپلورر ویندوز بهینه سازی نخواهند شد. ولی بر پایه‌ی وب‌کیت و HTML 5 استاندارد سازی می شوند.

اما به هر حال ، الآن اکثر افراد عادی کارهای خود را با کامپیوترهای ویندوزیشان انجام می دهند. StatCounter نیز سایتی مانند NetMarketShare است اما با این تفاوت که سهم بازار سیستم عامل‌ها در دستگاه‌های قابل حمل و کامپیوترهای رومیزی شخصی را جداگانه آمارگیری می کند. نتیجه‌ی آمارگیری این سایت نشان می دهد که در کامپیوترهای رومیزی ، سهم بازار ویندوز (۷ ، ویستا ، XP) هم اینک ۹۱.۹۴٪ است. در حالی که مک ۶.۲۵٪ و لینوکس ۰.۷۵٪ سهم بازار را در کامپیوترهای رومیزی در اختیار دارند. آمار را از اینجا ببینید.

اما در بازار سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه ویندوز فون ۷ در هیچ کجای آمار این سایت جایی ندارد. در این بازار ، سیستم عامل‌های سیمبین ، iOS ، بلک بری و اندروید حرف اول را می زنند.

وینس ویزاکو ، معاون اجرایی سایت NetMarketShare گفت :«تعداد کاربران ویندوز طی سال ۲۰۱۰ رشد چشمگیری داشته و من در این مورد شکی ندارم. اما مطمئنم که کاربران سیستم عامل مک هم به همین اندازه در سال جاری رشد خواهند کرد. چیزی که کاملا واضحه اینه که تبلت‌ها و موبایل‌ها در این مورد رشد بیش تری دارن. به نظرم  ویندوز فون ۷ هنوز خیلی وقت نیست که به بازار اومده و طبیعتا توی این مدت کوتاه نمی تونه مایکروسافت رو در عرصه‌ی تلفن‌های همراه چندان پیش ببره ولی اعتقاد دارم که مایکروسافت اینو می دونه که حضور در عرصه‌ی تلفن‌های همراه چقدر مهمه و برای همین ، روی این تمرکز کرده که در این بازار موفقیت‌هایی به دست بیاره.»

نفرات بعدی

در طول مدتی که آمار NetMarketShare سقوط سهم ویندوز از بازار سیستم عامل‌ها را از ۹۳.۷۴٪ به ۹۰.۲۹٪  را نشان می داد ، مک توانست سهم خود را از بازار سیستم عامل‌ها از ۴.۵۵٪ به ۵.۰۲٪ افزایش دهد. وب سایت NetMarketShare این داده‌ها را از حدود ۴۰۰۰۰ وب سایت جمع آوری کرد و بازدیدها را به شکل منحصر به فرد شمارش می کرد. به این معنی که هر فرد را در هر بازدیدش به یک سایت ، تنها یک بار شمارش می کرد و با این کار ، درصد قطعیت آمار خود را بالا می برد.

اما لینوکس تقریبا هیچ تکانی نخورد و هم چنان روی ۰.۹۶٪ ماند. اما iOS اپل ، از ۰.۲۳٪ در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ (فوریه ۲۰۰۹) به ۱.۶۹٪ در آذرماه ۱۳۸۹ (دسامبر ۲۰۱۰) ارتقا پیدا کرد. اندروید حدود ۰.۴٪ از سهم بازار سیستم عامل‌ها را در اختیار دارد ولی ین رقم همچنان در حال افزایش است. جاوا ME هم طی دو سال پیش تا کنون چهار برابر رشد داشته و از ۰.۲۳٪ به ۰.۹۱٪ رسیده.

مایکروسافت هم بازار مرورگرها را در اختیار گرفت. زیرا بیش تر کاربران ویندوز که در اکثریت قرار دارند ، از مرورگر پیش فرض سیستم عامل خود ، یعنی اینترنت اکسپلورر استفاده می کنند. اما میزان رشد مرورگرهای شایسته تری همچون موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم به خوبی به سهم بازار اینترنت اکسپلورر غلبه کرده.

طبق آمار NetMarketShare ، سهم اینترنت اکسپلورر در بازار مرورگرهای اینترنت از ۶۹.۷۲٪ در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ (فوریه ۲۰۰۹) به ۵۷.۰۸٪  در آذرماه ۱۳۸۹ (دسامبر ۲۰۱۰) کاهش پیدا کرده است. در همین زمان ، سهم فایرفاکس تغییر نداشته و همچنان در محدوده‌ی ۲۲٪ باقی مانده اما سهم گوگل کروم از بازار مرورگرها رشد حیرت آوری داشته و طی این دو سال ، از ۱.۵۲٪ به ۹.۹۸٪ افزایش پیدا کرده.

آمارهای StatCounter ، خبر از آن می دهد که وضع مایکروسافت در عرصه‌ی مرورگرها حتی از این هم وخیم تر است. StatCounter گزارش داده که درصد استفاده از اینترنت اکسپلورر به ۴۹.۹۴٪ رسیده و این مرورگر نیمی از سهم خود را در بازار مرورگرها ، به فایرفاکس ، گوگل کروم و مرورگر سافاری سیستم عامل مک بخشیده است.

در حالی که وب سایت NetMarketShare فقط اولین بازدید کاربران را از یک سایت در یک روز ثبت می کند ، وب سایت StatCounter همه‌ی بازدیدهای روزانه‌ی یک کاربر را از یک سایت ، هر چند بار هم که باشد در آمارهای خود ثبت می کند. StatCounter ، آمار بازدیدهای کاربران را از حدود ۳ میلیون وب سایت برداشت می کند. یک توضیح قابل قبول برای وجود تفاوت در آمارهای NetMarketShare و StatCounter آن است که بیش تر کاربران حرفه‌ای اینترنت یا به قول خودمان ، وب گرد ها ، فایرفاکس یا کروم را به اینترنت اکسپلورر ترجیح می دهند. در حقیقت ، بیش تر کاربران کامپیوتر از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده می کنند ولی بیش تر بازدیدها از صفحات اینترنتی با استفاده از مرورگرهای غیر مایکروسافتی انجام می شود. اما به هر حال پژوهش‌های بیش تری برای تعیین دقیق درصد استفاده‌ی کاربران از مرورگرها نیاز است.

StatCounter در این باره می گوید :«قطعا چنین حرفی قابل قبوله که کاربران فایرفاکس و کروم در هر روز صفحات اینترنتی بیش تری رو نسبت به کاربران اینترنت اکسپلورر مشاهده می کنن. اما با این حال ما مدرکی ارائه نداده ایم که این مورد در آمارهای ما تاثیر می ذاره.»

ارسالي توسط مجيد زنجيران

منبع: دنیای کامپیوتر

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *