نوریو اوگا «پدر سی دی» در ۸۱ سالگی درگذشت !

  • 1390/2/9
  • ITTeach
  • 0

گفته می‌شود که عمر سی دی رو به پایان است. روز شنبه ۲۳ آوریل٬ نوریو اوگا٬ شخصی که بسیاری او را «پدر سی دی» لقب داده‌اند هم در سان ۸۱ سالگی درگذشت.

نوریو اوگا٬ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سابق شرکت سونی٬ شخصی است که مدیریت برنامه توسعه سی‌ دی یا لوح فشرده را بر عهده داشت.  او در بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رئیس و مدیرعامل شرکت سونی بود. وی در سال ۱۹۹۵ از سمت مدیرعاملی کنار رفت اما تا سال ۲۰۰۳ به عنوان رئیس هئیت مدیره این شرکت مشغول به کار بود.

نوریو اوگا در ۲۹ ژانویه ۱۹۳۰ چشم به جهان گشود. وی در سال ۱۹۵۳ از دانشگاه ملی هنرهای زیبا و موسیقی توکیو و در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه هنر برلین فارغ‌التحصیل شد. وی آرزو داشت یک خواننده اپرا شود و همین آرزو بود که وی را واداشت تا در نامه‌ای به سونی از کیفیت پایین ضبط‌ کننده‌های نوار این شرکت شکایت کند. ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا٬ مؤسسین سونی٬ بلافاصله او را در شرکت خود استخدام کردند.

رشد او سریع بود و در سومین دهه زندگی خود یکی از مدیران اجرایی شرکت سونی شد که در بین شرکت‌های ژاپنی پدیده نادری است. اوگا در سال ۱۹۷۰ به سمت ریاست CBS Sony Records منصوب شد٬ در سال ۱۹۸۸ رئیس هیئت مدیره شرکتی شد که بعدأ شرکت سونی آمریکا نام گرفت و در سال ۱۹۸۹ به سمت مدیرعاملی سونی برگزیده شد.

علاقه اوگا به موسیقی بر مشخصات آنچه بعدا لوح فشرده نامیده شد اثر گذاشت. اوگا اصرار داشت که سی دی طوری طراحی شود که ۱۲ سانتی‌متر (۴.۸ اینچ) قطر داشته باشد تا به این ترتیب بتوان ۷۵ دقیقه موسیقی روی آن ذخیره کرد. علت اینکه لازم بود سی دی قابلیت ذخیره ۷۵ دقیقه موسیقی را داشته باشد این بود که بتوان کل سمفونی نهم بتهوون را رویش ضبط کرد.

سونی نخستین سی دی خود را در سال ۱۹۸۲ به فروش رساند. اوگا معتقد بود که سی دی‌ها در نهایت جایگزین آلبوم‌های ضبط‌شده خواهند شد و هرچند که خیلی‌ها در آن زمان به او خندیدند٬ اما پنج سال بعد فروش سی دی در ژاپن از فروش آلبوم‌های LP بیشتر شد.

مشخصات سی دی هنوز هم به همین صورت به کار می‌روند. این در حالی است که امکان دانلود محتوای دیجیتال به شدت بر میزان فروش سی دی تأثیر گذاشته است.

همسر نوریو اوگو٫ میدوری٬ پیش از او فوت کرده بود. سونی اعلام کرده که یک مجلس یادبود خصوصی برای او ترتیب خواهد داد.

منبع: hothardware

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *