راهنمای تعویض کانکتور هدفون استریو

  • 1390/3/21
  • محمدرضا ارجمندی
  • 31

جک صوتی هدفون با اندازه نامناسب و غیر استاندارد مثلا قطر 2.5 میلی متر به جای 3.5 میلی متر می تواند سبب شود استفاده از آن هدفون در دستگاه های مختلف امکان پذیر نباشد و چه بسا شما را مجبور به خرید هدفون جدید نماید. در مقاله حاضر به شما می آموزیم اگر برخی ابزارهای خاص در دسترس داشته باشید، خواهید توانست با جایگزین کردن جک استاندارد هدفون با جک به اندازه دلخواه هدفون مورد علاقه خود را نگه داشته و در خرید یک هدفون جدید صرفه جویی کنید.

مواد لازم

به جز هدفون یا کابلی که قصد دارید سری اتصالش را عوض کنید، به یک جک یدکی صوتی که اندازه مورد نظر شما را تامین می کند نیاز دارید. شما می توانید این جک را یا به صورت(آنلاین) و یا در فروشگاه های الکتریکی محل سکونت خود یافته و خریداری کنید.

وقتی اجزا جک خریداری شده را از هم جدا کنید، چیزی شبیه به تصویر بالا پیش رویتان نمایان می شود. همانطور که ملاحظه می کنید محل اتصالات  در قطعه سمت چپ از نوع پیچی است. درست است، هیچ تجربه قبلی یا مهارت در لحیم کاری مورد نیاز نیست! اگر یک هویه در دسترس شما بود، قطعا می شود از آن برای محکم کاری استفاده کرد اما یک ضرورت نیست. برای اطلاعات بیشتر بخش انتهایی مقاله را ببینید.

شما همچنین یک چاقوی کوچک و  فندک لازم خواهید داشت و این ایده خوبی است اگر یک ناخن گیر کوچک هم کنار دیگر وسایل بگذارید شاید لازم شود.

سیم های درون کابل

اولین کاری که شما باید انجام دهید جدا کردن کانکتور فعلی از هدفون توسط قطع کردن یا چیدن کابل است. در مرحله بعد حواستان باشد که روکش مشکی رنگ کابل را که در بر دارنده سیم هاست با دقت ببرید تا سیم های درونی قطع نشوند. در این مواقع چاقوی کوچک خیلی بهتر از سیم لخت کن جواب می دهد و به این خاطر از چاقو استفاده کنید، دیگر اینکه استفاده از ناخن گیر برای لخت کردن سر سیم های نازک احتمالا شما را شگفت زده می کند که چرا تا کنون از ناخن گیر برای سیم های الکتریکی نازک استفاده نکرده بودید!

اکثر کابل های صوتی و هدفون ها دارای سه یا چهار سیم رنگی درون روکش کابل می باشند: به رنگ های قرمز ، سبز یا آبی ، و  یک سیم لخت مسی. اگر چهارتا سیم وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که دو ععد آن ها سیم بدون روکش مسی باشد. سیم قرمز مربوط به کانال سمت راست ، سبز یا آبی مربوط به کانال سمت چپ ، و سیم های لخت مربوط به زمین است. این رنگ ها می تواند متفاوت باشد ، اما کانال سمت راست تقریبا همیشه سیم قرمز خواهد بود و سیم زمین معمولا یک کابل به رنگ زرد است اگر از نوع روکش دار باشد و لخت نباشد.

هدفون های ارزان قیمت معمولا پوشش رنگی برای هر یک از سیم های درونی ندارند. در این هدفون ها هر سیم توسط یک پوشش رنگی از سیم دیگر تمیز داده می شود، که اغلب با نخ نایلون به سیم های مسی بافته شده. اگر به این نوع سیم ها برخورد کردید احتمالا بهتر است بی خیال تعویض شده و در این مورد به خرید هدفون جدید فکر کنید! با این حال، اگر شما مثل من کله شق و سمج هستید، هنوز هم می تواند این چنین هدفون هایی را با تعویض جک راه بیاندازید به طوری که مانند روز اولش کار کند. فندک را روشن کرده و به سیم ها نزدیک کنید- با دقت! – تا رشته های نایلون ذوب شده و رنگ از سیم ها برود. متناوبا ، شما می توانید از سنباده فولادی یا یک جسم زبر مناسب برای حذف رنگ استفاده کنید. هدفون های بهتر هم ممکن است پوشش رنگی روی سیم مس داشته باشند و اگر قصد داشتید با سنباده فولادی با این روش رنگ زدایی کنید، به دقت و به آهستگی این کار را انجام دهید تا از وارد آمدن صدمه به سیم ظریف مسی جلوگیری شود.

در هر صورت ، سیم ها را به اندازه کافی لخت کنید، رنگ ظاهری را بزدایید، و سعی کنید آنها را تا انجا که ممکن است راست نگه دارید. این کارها آنقدر که  به نظر می رسد سخت نیست، فقط نیاز به یک دست با حرکات آهسته و کمی صبر و حوصله دارد؛ همین!

جک صوتی

اتصال کابل به کانکتور TRS – (این نام فنی برای این نوع جک خاص است) — بسیار آسان است. اولین کار، لغزش بدنه کانکتور و روپوش پلاستیکی بر روی کابل است. اگر شما این کار را اکنون انجام ندهید، بعدا فراموش خواهید کرد. باور کنید، بنا به تجربه به شما می گویم که وقتی در مراحل جلو می روید و حس می کنید این کار را قبلش باید انجام می دادید ولی فراموش کرده اید، واقعا تکرار مراحل و آغاز دوباره مراحل خسته کننده و ملال آور است.

خب. حال، اجازه دهید نگاهی اجمالی داشته باشیم به شکل و اجزا یک کانکتور معمولی:

با توجه به شکل فوق و مطالب بالا، هر یک از سیم ها را به کاکتور مناسب خود ببندید ، و سپس پیچ را محکم کنید تا مطمئن شوید سیم از جایش دچار لغزش نمی شود.

وقتی که این کارها انجام شد، مطمئن شوید که هیچ تکه سیم اضافی به سیم ها نچسبیده و سیم های هر کانکتور هیچ گونه تماسی با هم ندارند. اگر علاوه بر این نیاز به عایق بندی هر یک از سیم ها پیدا کردید، از ناخن گیر استفاده کنید؛ ابزاری سریع و در عین حال انعطاف پذیر. سپس پیچ محفظه کانکتور را ببندید و کار تمام است، یک کانکتور جدید برای هدفون خود تهیه کرده اید.

چرا لحیم کاری؟

این سوال واقعا در میان مبتدیان و کسانی که زیاد دستی در الکترونیک ندارند به کرات شنیده می شود. در واقع ، با ذکر عدم نیاز به لحیم کاری در این راهنما، احتمالا من سبب انقباض ماهیچه های غیر ارادی صورت برخی کاربران و یا نمایان شدن علامت سوال یا تعجب بالای سر برخی دیگر شده ام!!. لحیم کاری همیشه بهتر جواب می دهد. همیشه. سیم ها به هم بهتر پسوند می خورند، کیفیت صدای هدفون دچار افت نمی شود، و یک پایان حرفه ای تر برای یک کار الکتریکی است. این لحیم کاری کار خیلی سختی نیست و تقریبا زمان چندان زیادی نمی گیرد.

پس چرا لحیم کاری را بی خیال شدیم؟ خوب اگر شما یک هویه نداشته و قصد خرید یکی از این وسایل را هم برای این پروژه خاص نداشته باشید، که با این راهنمایی می توانید بدون هرگونه لحیم کاری به مقصود خود برسید. من متوجه شدم که نتایج حاصل از انجام لحیم کاری و عدم لحیم کاری هنگام استفاده از کانکتور TRS تفاوت چندانی با هم ندارند. چیزهای دیگر ، مانند به هم تابیدن کابل های صوتی، سبب افت خیلی بیشتر و قابل توجه در کیفیت می شود. با این حال، اگر شما به میزان کافی تجربه کار با کابل دیجیتال را ندارید، لحیم کاری واقعا مهم نیست. لحیم کاری در این پروژه تنها باعث محکم نگه داشتن اتصال سیم به محل اتصال کانکتور و جلوه ظاهری بهتر می گردد زیرا شما می توانید از shrink-wrap یا محفظه پلاستیکی روی اتصال استفاده کنید . هر دوی این اعمال را شما می توانید به طرق دیگر انجام دهید ، اما سیگنال دیجیتال همانند سیگنال آنالوگ دچار افت کیفیت نخواهد شد.

آیا تا کنون این کار یا اعمالی مشابه این کار را انجام داده اید؟ اگر راهنمایی و نقطه نظری در این خصوص داریدو فکر می کنید لحیم کاری لازم است و نمی توان آن را نادیده گرفت، افکار خود را در نظرات به اشتراک بگذارید!

منبع:HowtoGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 31 دیدگاه
  1. سلام.متشکرم ک این مطلالب رو در اختیار کاربراتون قرار میدید.
    من یک هندزفری بسیار گرون قیمت دارم ک از قسمت جک مشکل پیدا کرد و این روش رو در آن استفاده کردم ولی متاسفانه جوابی حاصل نکردم ،اگر امکان داره راهنماییم کنین فوری دگ نمیدونم چیکار کنم،درضمن سیم های داخل این هندزفری دقیقا همون رنگ هایی ک گفتید هستند ولی جنسشون بسیار ظریف تر از این سیم هایی است تو عکس هست ،ب نظر خودم جک بسیار قوی تره و جواب نمیده،لطفا راهنمایی کنین ممنون!!!!!

  2. ممنون بابت مطلب مفیدتون. من یک هدفون موبایل دارم که از قسمت کانکتور قطعی پیدا کرده و در ضمن میکروفون هم داره، سیم میکروفون رو باید به کدوم پایه کانکتور وصل کنم?

  3. سلام
    پستتون خیلی مفید بود ولی متاسفانه راه حل مشکل من داخلش نبود

    سووکت(قسمت اتصالیش) هدفون من از وسط شکست
    سیم های داخلی هدفون من هم دو عدد سیم رنگی به رنگهای سبز و قرمز هستش
    مدل هدفونم هم axtrom هستش
    باید چیکار کنم که بتونم دوباره ازش استفاده کنم؟؟
    چون فعلا دست و بالم تنگه توانایی خرید هدفون تازه رو هم ندارم لطفا راهنمایی کنید

    تشکر از سایت خوبتون

  4. سلام. سیم هندزفری من از قسمت بلندگو قطع شده,لحیمش کردم اما صدا نداره!.میشه درستش کرد؟؟؟؟

  5. سلام اقا هدفون من ۴ تا سیم داره یکی ابی یکی سبز یکی قرمز یکی مسی اما کانکتور فقط سه تا جا داره واسه اتصال من چه کنم؟؟

    1. کانکتور چهرتایی تهیه کنی که من حالا ینک سایتی رو که اموزش میده میفرستم برات یونس هستم مهندس برق از یزد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *