حقه هکرها : نمایش افرادی که از پروفایل فیسبوک شما بازدید کرده اند

حقه هکرها : نمایش افرادی که از پروفایل فیسبوک شما بازدید کرده اند
  • 1391/1/14
  • علیرضا
  • 101

هکرها همیشه اهداف خود را در جایی جستجو میکنند که بیشترین تعداد کاربران وجود داشته باشند . مثلا سیستم عامل ویندوز که بیش از 90 درصد کامپیوترهای دنیا با استفاده از آن کار میکنند . یا شبکه اجتماعی فیسبوک که تقریبا یک میلیارد کاربر دارد . پای اشتباهات انسانی نیز که به میان بیاید ، کار هکرها راحت تر هم میشود . چون انسان ها خیلی راحت مرتکب اشتباه میشوند . در صورتی که منحرف کردن یک سیستم کامپیوتری مسلما مشکل تر است .

امروز قصد داریم در مورد یک تهدید جدید که این روزها در فیسبوک سر و صدای زیادی به پا کرده است به شما توضیحاتی را ارائه دهیم تا هم خودتان مواظب باشید و هم مانع از آلوده شدن دیگران شوید . با گویا آی تی همراه باشید ……..

مدتی است که یک اپلیکیشن جعلی ادعا میکند که میتواند لیست افزادی که از پروفایل شما بازدید کرده اند را به شما نشان دهد . این اپلیکیشن مدعی است که این قابلیت توسط فیسبوک و در یک بروز رسانی جدید ارائه شده است که مسلم است از این طریق که به حملات مهندسی اجتماعی معروف است ، سعی در بدست آوردن اعتماد کاربران دارد . چون قبلا نیز اپلیکیشن های وجود داشته اند که مدعی انجام چنین کاری میشدند و پس از کشف ماهیت واقعی آنها توسط کاربران ، دیگر اعتماد به آنها برای کاربران فیسبوک بسیار مشکل است .

اما سناریوی گرفتار شدن در دام این ترفند جدید هکرها چگونه است ؟

مثل همیشه که مطالب به اشتراک گذاشته توسط دوستان خود را میبینید ، یک مطلب به اشتراک گذاشته شده را مشاهده میکنید که همین اپلیکیشن را به شما معرفی میکند . تصویر زیر نمونه ای از این مطلب به اشتراک گذاشته شده است :

یک تصویر اغواگرانه به چشم میخورد که نمونه ای از کارکرد این اپلیکیشن را به شما نمایش میدهد با این توضیح که در زیر تصویر آمده است : ” یک بروز رسانی جدید از فیسبوک . اکنون شما میتوانید افرادی که از پروفایل تان بازدید کرده اند را چک کنید ” . سپس یک لینک به صفحه این اپلیکیشن جعلی داده شده است . سپس با این سوال که ” چه کسی پروفایل شما را مشاهده کرده است ؟ ” شما را بی تاب دانستن جواب این سوال میکند .

پس از کلیک بر روی لینکی که با عنوان FACEBOOK PROFILE VIEWER مشخص شده است ، به یک صفحه جدید هدایت خواهید شد . این مربوط به نصب این اپلیکیشن جعلی میباشد . در این صفحه از شما درخواست تایید یکسری مجوزهای دسترسی به بخش های مختلف اکانت شما میشود که در صورت تایید آنها باید خود را جزو دسته قربانی های این حمله بدانید .

متاسفانه خیلی از کاربران بدون هیچ گونه توجهی و بدون مطالعه جزئیات مربوط به این مجوزهای دسترسی ، اقدام به تایید آنها میکنند . به عنوان مثال این اپلیکیشن از شما موارد زیر را درخواست میکند :

1- دسترسی به اطلاعات پایه ای و اصلی شما که شامل مواردی مثل نام ، تصویر پروفایل ، جنسیت ، لیست دوستان و مواردی از این دست میشود .

2- دسترسی به اطلاعات مربوط به پروفایل شما که شامل تاریخ تولدتان میشود .

3- دسترسی به تصاویر موجود در اکانت شما که ممکن است حاوی تصویر شخصی شما باشد نخواهید کسی به آنها دسترسی داشته باشد .

4- دسترسی به اطلاعات که ممکن است افراد با شما به اشتراک بگذارند که شامل مواردی مثل موقعیت مکانی فعلی میباشد .

5- ارسال موارد مختلف در پروفایل شما که میتوان به استتوس آپدیت ها ، تصاویر و موارد دیگر اشاره کرد .

حتما متوجه شده اید که سهل انگاری در تایید دسترسی ها به یک اپلیکیشن میتواند چه عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد . پس در مواقع بعدی حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید .

اما پس از این کار لیستی به شما نمایش داده خواهد شد که این افراد از پروفایل شما بازدید کرده اند و همچنین این افراد را بر اساس تعداد بازدیدهای شان مرتب نیز میکند که واقعا در فریب دادن کاربران موثر واقع خواهد شد . حتی در قسمت بالای صفحه ، تعداد افرادی که در حال حاضر در حال مشاهده پروفایل شما هستند را نیز نمایش میدهد .

اما در پشت صحنه چه اتفاقی در حال رخ دادن است ؟ بدون اینکه شما متوجه شوید ، پیام های از سوی شما در حال پست شدن روی دیوارتان است که دوستان شما را تشویق و ترغیت به استفاده از این اپلیکیشن جعلی میکند . دوستان شما نیز به دلیل اعتمادی که به شما دارند ، به احتمال بسیار زیاد قربانی این کلاهبرداری جدید هکرها خواهند شد .

بدیهی است که این اپلیکیشن و اپلیکیشن های مشابه آن سعی در دسترسی به اطلاعات شخصی شما داشته و از این طریق قصد ارسال هرزنامه ها را در سطح اینترنت دارند .

اما در صورت گرفتار شدن در دام این اپلیکیشن جعلی چه باید کرد ؟

1- ابتدا به تایم لاین خود نگاهی بیندازید و پست هایی که به معرفی این اپلیکیشن پرداخته اند را حذف کنید و به فیسبوک گزارش اسپم بودن آنها را بدهید تا روند متوقف سازی این پیام ها توسط مسئولان فیسبوک سریع تر صورت پذیرد .

2- مجوزهای دسترسی این اپلیکیشن را باطل کنید . کافیست به قسمت Account Settings بروید ( روی فلش کوچک بالای صفحه فیسبوک کلیک کنید و گزینه Account Settings را انتخاب کنید ) . سپس از پنل سمت چپ روی گزینه Apps کلیک کنید . اکنون لیستی از اپلیکیشن ها را مشاهده خواهید . این اپلیکیشن ( یعنی Profile Visitor ) را پیدا کرده و سپس روی علامت ضربدر سمت راست آن کلیک کنید . به این ترتیب این اپلیکشن از اکانت شما حذف خواهد شد .

3- به هر شکلی که میتوانید اطلاع رسانی کنید . این مطلب را به اشتراک بگذارید تا روند شیوع این اپلیکیشن جعلی کندتر شود .

مطمئن باشید که فیسبوک تا به حال چنین قابلیتی را ارائه نکرده است و کلیه اپلیکیشن هایی که ادعا میکنند که قادر به انجام این کار میباشند ، کلاهبرداری بیش نیستند .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 101 دیدگاه
  1. سلام داداش پس این zoosk چیه که این پیغامو میده
    see whos viewd you
    خواهشا سریع جوابمو بدید…

    1. سلام .
      در مورد zoosk اطلاع دقیقی ندارم ولی بهتره اپلیکیشن هایی رو که میگن قادر به نمایش افراد بازدید کننده از پروفایل شما هستن رو تایید نکنید .
      موفق باشید ……

  2. با سلام جناب اقای علیرضا من با سرچی که توی گوگل کردم به سایت شما هدایت شدم و امیدوارم بتونین راهنمایی ام کنین. در واقع چند ماهی است که در فیس بوک برای خودم یه پیج اشپزی زده ام و متاسفانه اوائل کار بدلیل نااگاهی از قوانین, اخطار فیس بوک رو مبنی بر فرستادن کامنت و متعاقبا دیس ابل شدن نادیده گرفتم و دیس ابل شدم از اون زمان مجبورم هر بار اکانت جدید بسازم و فقط کافی است دو خط مسیج با کسی رد و بدل کنم تا سریعا بلاک شم یا دیس ابل
    در حال حاضر بخاطر اینکه اکانت قبلی ام بلاک شده دوباره اکانت جدیدی ساخته ام و امروز متوجه شدم پستهایی که به اسم پیج یا با اکانت شخصی ام برای دیگر پیج ها می فرستم همه در قالب اسپم قرار می گیره. یعنی اگه با پیج بفرستم فقط با پیج خودم قادرم اون رو ببینم و اگه با اکانت شخصی ام فقط با اکانت شخصی. در صورتی که فعالیت من خیلی محدود است و بر عکس, دوستان دیگرم که ادمین هستند خیلی فعال ترند بدون اینکه مشگلی از این بابت داشته باشند. در صورتی که امکان داره راهنمایی ام کنین چه کار کنم که لااقل ارتباطاتم رو به صورت محدود هم که شده بتونم حفظ کنم و از این سانسور شدنها توسط فیس بوک خلاص شم
    ازتون ممنون می شم اگه من رو راهنمایی کنین

    1. سلام .
      متاسفانه نمیدونم مشکل از کجاست .

  3. ba salam..yek soal dashtam dar morede in k chegune mitavan fahmid k wall ma dar facebook tavasote digaran chek mishavad ya moshahede shode ast??

    1. man fek mikonam in aslan ye barname nist yani mahiyatesh ((application)) nist va hichvaght betore kamel az account facebooke ma hazf nemishe
      !!

    2. سلام ، بله منم این برنامه رو فعال کردم ، متاسفانه یه ویروس هستش ، وبه هیچ وجه حذف نمیشه و ماهیت یه اپلیکیشن رو نداره ، و تا آخر با شما خواهد ماند ، مگر اینکه به فیسبوک سکوریتی اعلام دهید تا این برنامه رو حذف کنه ، وگرنه حذف نمیشه ، من الان چند ماه هستش که درگیر این ویروس هستم و توانسته ام به فیسبوک سکوریتی اعلام دهم و اونا تا حدودی تونستن که حذفش کنن ، ولی همچنان با من هستش ، ولی هیچ کاری نمیتونه بکنه ،،،،،،، اگه بازم کمکی خواستین یا هر کس خواست بیا تو پروفایلم و فیس بگه AmirAli (swag)

  4. سلام
    اصلا راهی هست تا بتوانم بازدیدکنندگان پروفایلم را در فیسوک ببینم آیا فیسبوک توانایی لاگ برداری از بازدیدکنندگانم را ارائه داده است؟

    1. سلام .
      خیر ، هیچ راهی نیست و تمامی اپلیکیشن هایی که ادعا میکنن میتونن این قابلیت رو به شما بدن ، مخرب هستن .
      موفق باشید …..

    2. در واقع چنین امکانی در فیس بوک وجود ندارد و نرم افزاری هم واسه اینکار نیست اما راهی وجود دارد که بتوان فهمید آیا یک شخص خاص از پروفایل شما دیدن کرده یا نه .
      خودم کفشش کردم! ولی نمی تونم بگم چون ممکنه همه از روشم استفاده کنن و اونوقت دیگه جلوی این روش گرفته بشه. همچنین امکان سوء استفاده های بسیار بدی هم وجود داره . پس شرمنده !

    3. ای بابا !پس الان اصلا راهی نیس که آدم بفهمه کیا از پروفایلش دیدن کردن؟!!!!!!!! هیچ راهی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    4. خیر ؛ هیچ راهی نیست که فیسبوک گذاشته باشه . بقیه راه ها هم یا دروغ هستن و یا اینکه نمیشه از نظر امنیتی بهشون اطمینان کرد .

    5. علیرضا کمتر خالی ببند ( علیرضای اولی که کفش کرده ! )

  5. سلام یعنی کسی برنامه facebook profile viewerداشته باشه اطلاعاتی که میده دروغه؟از طریق follow نمیتونه بفهمه چه کسی از صفحش دیدن کرده؟ممنون میشم جواب بدین

  6. سلام
    من نمیتونم توی فیس بوک عضو هیچ پیجی بشم و وقتی روی پسندیدم کلیک میکنم چند ثانیه بعد پیام میاد که تلاش شما برای هوادار شدن ناموفق بود. خواهشمند است دوباره تلاش کنید.
    و بعضی از پیج ها عضو اون ها بودم الان نیستم
    اطفلا کمک کنید

  7. سلام . ی سوال داشتم .. مرتبط با مطلب نیست .. میخاستم بدونم قسمتی که اطلاعات میده درباره لایک کردنا.. کامنت گذاشتنا .. ک بالای فرندا هست.. تنظیماتش چطوریه

  8. بسیار بسیار عالی. متاسفانه من این قابلیت فعال کرده بودم اما حالا دیس اکتیوش کردم و خیالم راحت شد . بازم مرسی.
    در ضمن عکس 8 نفر از دوستانی که توی نمایه شما ظاهر میشه نشون میده این افراد بیشترین بازدید از پیج شما داشتن. من بارها تستش کردم و بهش مطمئنم. هر چند رفرش شدنش تقریبا 24 ساعت طول میکشه.

  9. (سلام خدمت ادمین)
    ببخشید ادمین مثلا من یک عکس جدید اپلود میکنم رو کاور فیسبوکم بعد کسانی که در اد لیست من هستند فقط میتونن اون عکس رو ببینن و لایکش کنن ولی کسایی که تو ادلیست دوستان من نیستن میتونن عکس رو ببین ولی نمیتونن لایک کنن یعنی کلمه لایک اصلا وجود ندارد در عکس من می خواستم بفهم چطور میشه کاری کرد که کسایی که تو اد لیست دوستان من نیستن بتوانن عکسه من رو ببین و لایک یا شر و… کنن ممنون میشم

  10. اول از همه مرسی از سایت خوبتون که اینقدر مفیده و به هموطنان عزیز کمک می کنه
    می خواستم بدونم که در صفحه فیس بوک یک قسمتی رو نشون می ده که اسمش pokesهستش که مثلا افرادی شما را pokesکردن ،می خواستم بدونم که این یعنی چی؟ یعنی این افراد اومدن فیس بوک من رو دیدن ؟! آیا این برای همه افرادی که در فیس بوک هستند فرستاده می شه؟

    سوال بعدیم اینه که اگر کسی فیس بوک من را دیده باشه حالا یکبار یا چند بار آیا فیس بوک این مطلب را برای من نشون می ده یا نه بعبارتی اگر کسی چند بار فیس بوک شخص دیگری را چک کند ،آیا آن فرد می فهمه که توسط شخص دیگری فیس بوکش دیده شده یا نه؟
    با تشکر از شما

    1. سلام .
      1- poke در واقع برای اشاره به طرف مقابل هست . در واقع وقتی شما کسی رو poke میکنید میخواید توجهش رو جلب کنید .
      2- خیر ، فیسبوک این اطلاعات رو در اختیار کسی نمیذاره . مثل نمیشه متوجه شد کسی از صفحه شما بازدید کرده یا نه .
      موفق باشید …..

  11. ba salam khedmate shoma doste aziz , baraye man ye moshkeli pish omade ke dar morede fb ast ,man ba firefox miyam va filteram stunnel ke amiricee ast va az on estefade mikonam emroz ye sari be fb zadam didam pagam kamel baz nemishe safhee sefid ke ba fonte abi neveshte facbook va chizae dg ke masalan harmhae khososi va ghere vaghti to smam click mikonam bazam barmigarde be hamon page ke sefid ast va man nemitonam pagamo baz konam alan ba freegate omadam va darzemn khaharam az manzelash vaghti vared sistem khodesh mishe page man baz mishe mikham bedonam chera intori shode va rah hal ono be man begid

  12. سلام. از دو بروزر فایر فاکس و گوگل کروم استفاده میکنم. یک ماه قبل نمی دانم به چه دلیلی صفحه ی فیس بوک من در گوگل کروم باز نشد و با عوض کردن پسورد هم مشکل حل نشد اما با فایر فاکس بازشد. امروز اتفاقی پیجم را لوگ اوت نکردم و انرا بستم و وقتی خواستم دوباره وارد شوم این پیغام را داد:Log in from a recognized computer
    د رحالی که من نه از طریق موبایل که اصلا اینترنت ندارد و نه کامپیوتر دیگری وارد فیس بوکم نشده بودم. این بار هم از طریق ایمیلم وارد شدم و پسوردم را عوض کردم ولی فایده نداشت.به تیم فیس بوک گزارش دادم. راهنمایی کردند ولی مشکل همچنان باقیست. لطفا بگویید چکار کنم؟اگر پیجم هک شده بود که من نمی توانستم پس ورد را عوض کنم؟ ولی همچنان تا یوزر و پسورد جدید را وارد میکنم بازم همان اشکال قبلی که برایتان را نوشتم میگیرد. مرسی که توجه میکنید و پاسخ میدهید.

  13. با سلام.مدتی هست که نمیتونم مشخصات کاربران فیس بوک رو مشاهده کنم البته برای فرندای خودم همچین مشکلی رو ندارم.ممکنه کمکم کنید

  14. خسته نباشید از کجا میشه اد لیست دوستان را فهمید خیلی به کمک نیاز دارم ممنون میشم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *