آیا شبکه های اجتماعی فیلتر می شوند یا فیلترینگ هوشمند؟

آیا شبکه های اجتماعی فیلتر می شوند یا فیلترینگ هوشمند؟
  • 1393/10/23
  • حمید مداحی
  • 0

با پیشرفت علم و تکنولوژی در دهه اخیر و رشد جهشی این تکنولوژی در صنعت همراه و موبایل شاهد تغییرات گسترده ای در زمینه ارتباطات بودیم. به خصوص در یکی دو سال اخیر با ورود گوشی های هوشمند و همچنین ارائه اینترنت پرسرعت نوع جدیدی از فعالیت های مجازی اجتماعی به وجود آمد که بیشتر در بستر شبکه های اجتماعی موبایلی صورت گرفت.

این تکنولوژی نیز مانند بسیاری از تکنولوژی های قبلی بدون فرهنگ سازی وارد کشور و جامعه ما شد و علاوه بر خوبی هایی که دارد زیان هایی نیز در پی دارد که باعث ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی مانند ارتباطات نامشروع، از بین رفتن حریم شخصی افراد، اتلاف وقت جوانان و نوجوانان، انتشار سریع شایعات و خبر های دروغین و… گردید.

از این معضلات داخلی که بگذریم میرسیم به خطرات جاسوسی این نرم افزار ها از اطلاعات و حریم شخصی افراد. قطعا این شرکت ها از ارائه این همه خدمات رایگان قصد و نیتی دارند که می توان به احتمال جاسوسی اطلاعات اشاره نمود.

تمام این مباحث مطرح شده سبب شد تا مسئولین به فکر راه چاره بیافتند و جلوی آسیب های بیشتر را هرچه سریع تر بگیرند. در همین راستا پیشنهاداتی ارائه شد مانند فیلتر کامل شبکه های اجتماعی موبایلی و فیلترینگ هوشمند.

فیلترینگ هوشمند:

447252_593

وزارت ارتباطات مدعی است با سیستم فیلترینگ هوشمند می تواند جلوی محتوای مجرمانه را بگیرد و کسانی که استفاده صحیح از این سیستم دارند را از این نرم افزار ها محروم نکنند. این وزارت اجرای طرح خود را از اپلیکیشن اینستاگرام شروع نموده است.

محمد علي اسفناني عضو کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با اعلام خبر اجراي موفق فيلترينگ هوشمند شبکه اينستاگرام، گفت فيلترينگ هوشمند ديگر شبکه هاي پيام رسان موبايلي تا 6 ماه ديگر اجرا مي شود .

وزير ارتباطات نيز در اظهار نظر خود در زمينه فيلترينگ هوشمند از تکميل اين طرح ظرف 6 ماه آينده خبر داده است . به گفته واعظي، در طرح فيلترينگ هوشمند ۹۰ درصد محتواي موجود براي مردم قابل استفاده است و محتواي مجرمانه که معمولا 10 درصد است، حذف مي شود.

 

 

آخرین اخبار از فیلترینگ شبکه های اجتماعی و فیلترینگ هوشمند:

86

اواخر شهریور ماه ۹۳ بود که محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات، خواستار فراهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو شده و مُهر اقدام عاجل هم بر آن نهاده بود تا این کار هرچه سریع‌تر انجام شود.

دلیل چنین برخوردی نیز طبق متن نامه، انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت، اخلاق اسلامی، امنیت عمومی و … بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) توسط این شبکه‌های اجتماعی که بعضاً توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود، ذکر شد.

هر چند اینگونه تلقی می شد که این فرصت یک ماهه تنها زمانی است که قوه قضائیه در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده است اما محسنی اژه ای در همان نامه سخن از یک مهلت سه ماهه دیگر، پیش از این به میان می آورد: «استمهال سه‌ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فراهم‌آوری امکان مسدود‌سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم‌سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تاکنون اقدام مؤثری به عمل نیامده است»

چند روز پیش خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر دستور قوه قضاییه برای فیلترینگ سه شبکه لاین، واتس آپ و تانگو. اما ساعاتی پس از آن، یک عضو این کارگروه از صدور چنین حکمی ابراز بی اطلاعی کرد.

وزیر دادگستری نیز در آخرین اظهارات خود گفت: مباحثی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مطرح است اما فعلا بحث فیلترینگ واتس آپ، لاین و تانگو در دستور کار نیست.

حال باید دید آیا دولت برنامه ویژه ای برای این شبکه ها دارد یا اینکه در نهایت باید به خواست قوه قضاییه جامه عمل بپوشاند و این شبکه ها را به طور  کامل فیلتر کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *