ناسا می گوید مریخ زمانی بیشتر از اقیانوس منجمد شمالی دارای آب بوده است

ناسا می گوید مریخ زمانی بیشتر از اقیانوس منجمد شمالی دارای آب بوده است
  • 1393/12/16
  • مهرداد فراهانی
  • 0

یکی از دلایلی که ناسا را به جستجو در مریخ علاقه مند کرده است مشخص کردن این مسئله می‌باشد که آیا این سیاره زمانی صاحب آب بر روی سطح خود بوده یا نه. اگر ردی از آب وجود داشته باشد، این یک فرصت است که بتوان فهمید که به نوعی امکان زندگی در این سیاره وجود دارد. ناسا مدت هاست که توسط مریخ نورد های خود درحال مطالعه این سیاره هست و دانشمند در حال حاضر به نتیجه ای جدید دست پیدا کردند.

دانشمندان ناسا تعیین کرده اند که سیاره سرخ در گذشته بر روی سطح خود بیشتر از اقیانوس منجمد شمالی زمین آب داشته است. محققان می گویند که این سیاره ۸۷ درصد از آن آب را در فضا از دست داده است.

تعیین این که این سیاره زمانی مقدار زیادی آب بر روی سطح خود داشته با استفاده از رصدخانه بزرگ grand-based که رد آب را در جو مریخ اندازه گیری کرده است و همچنین مقایسه میزان آب به دام افتاده در یک شهاب سنگ مریخی که از ۴.۵ میلیارد سال پیش به دام افتاده است انجام شده است. دانشمندان هنوز در حال تلاش برای کشف این که چه چیزی باعث شده تا تمام آب بر روی سطح این سیاره ناپدید شود، هستند.

با توجه به تحقیقات دانشمندان حدود ۴.۳ میلیارد سال پیش، مریخ به اندازه کافی برای پوشش تمام سطح خود آب داشت و یک لایه مایع با عمق حدود ۱۴۰ متر سطح آن را پوشانده بوده است. اما اعتقاد بر این است که این آب در اقیانوسی قرار داشته که حدود نیمی از نیمکره شمالی این سیاره را تشکیل داده بود.

[منبع: Slashgear]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *