مقایسه Galaxy S5 و Galaxy S6

مقایسه Galaxy S5 و Galaxy S6
  • 1393/12/28
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

به عقیده سامسونگ شش عدد مقدسی است. این غول صنعت موبایل اخیراً در کنگره جهانی موبایل در بارسلون Galaxy S6 را معرفی کرد و از آن زمان به بعد سایت های تکنولوژی پر از مطالب مختلفی در ستایش طراحی و قدرت سخت افزاری این تلفن هوشمند هستند. کاملاً واضح است که GS6 از دید ظاهری نسبت به برادر بزرگترش تغییرات بسیار زیادی داشته است.Galaxy S6 در کنگره جهانی موبایل همه چشم ها را به سوی خود خیره کرده بود و شاید عمده دلیل این اتفاق طراحی بسیار زیبای آن باشد. اما اگر آن را با GS5 مقایسه کنیم چطور؟ آیا دستگاه جدید توانسته انتظارات را برآورده کند؟ در ادامه به بررسی این دو تلفن هوشمند خواهیم پرداخت.

 table

پردازنده و معماری

طرفداران سامسونگ سال ۲۰۱۵ را با جدایی دستگاه های این شرکت از پردازنده های کوالکوم به یاد خواهند آورد. در این سال سامسونگ وارد عصر پردازنده های هشت هسته ای Exynos شد. اینکه پردازنده جدید در برابر کوالکوم چه خواهد کرد هنوز مشخص نیست اما بی شک انتظارات از چیپ هشت هسته ای و ۶۴ بیتی سامسونگ بسیار بالاست. در آینده خبرهای بیشتری درباره عملکرد پردازنده جدید سامسونگ خواهیم شنید.

در کنار پردازنده بروز شده، سامسونگ از ۳ گیگابایت RAM (یک گیگابایت بیشتر از GS5) در دستگاه جدید خود استفاده کرده و حافظه داخلی را در پایین ترین مدل به ۳۲ گیگابایت ارتقا داده است. این ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و همچنین RAM بالاتر، Galaxy S6 را تبدیل به یکی از قدرتمندترین دستگاه های بازار تبدیل کرده که البته نکته عجیبی نیست. در سوی دیگر، سامسونگ برای نازک تر و جذاب تر کردن GS6 ورودی کارت حافظه SD را در آن حذف کرده است.

طراحی و کیفیت نمایشگر

به طور خلاصه باید گفت GS6 یکی از زیباترین تلفن های موجود است. طراحی باریک تر و تلفیق آلومینیم و شیشه در بدنه، حس با کیفیت تری به این دستگاه می بخشند. دوربین اندکی از بدنه پشتی بیرون زده است اما این روزها می توان از این نکته چشم پوشی کرد، چون آیفون جدید هم همینطور است. همچنین درباره ضد آب نبودن دستگاه هم می توان به سامسونگ ارفاق کرد. متاسفانه به دلیل استفاده بیشتر از فلزات در بدنه، تنها تعداد اندکی از تلفن های هوشمند معرفی شده در سال ۲۰۱۵ ضد آب هستند.

همچنین سامسونگ کیفیت نمایشگر GS6 را نیز افزایش داده است. دستگاه جدید با کیفیت ۱۴۴۰*۲۵۶۰ پیکسلی، وارد دسته نمایشگرهای Quad HD می شود. چگالی پیکسل ها نسبت به GS5 در حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از ویژگی های GS6 که باید منتظر مشاهده عملکرد آن باشیم باتری است. در این بخش تنها اعداد اهمیت ندارند. علیرغم برخی ویژگی های GS5 که در نسخه جدیدتر حذف شده اند (مانند باتری قابل تعویض و اندازه بزرگتر آن)، ویژگی شارژ سریع به GS6 اضافه شده است که باعث می شود تلفنتان با ۱۰ دقیقه شارژ کردن، بتواند ۴ ساعت کار کند. اگر این ویژگی را در کنار پردازنده جدید سامسونگ و اندروید ۵، که مصرف باتری در آن بهینه شده است، و نیز قابلیت شارژ بیسیم GS6 قرار دهیم، مشخص می شود که دستگاه جدید حرف های زیادی در زمینه باتری دارد.

دوربین

با اینکه GS5 از دوربین فوق العاده ای بهره می برد، اما سامسونگ باز هم آن را ارتقا داده است. شاید مهم ترین نکته، دوربین “سلفی” جلوی دستگاه باشد که از ۲٫۱ مگاپیکسل به ۵ مگاپیکسل افزایش پیدا کرده و GS6 را در کنار بزرگان اندرویدی در این مورد قرار می دهد.

مسلماً قدرت یک دوربین تنها به عدد مگاپیکسل آن وابسته نیست. به همین دلیل دوربین GS6 دارای ویژگی های جدیدی است تا بهترین شرایط را برای استفاده از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی آن فراهم کند. برای مثال، کاربران GS6 می توانند با دو بار تپ کردن روی دکمه Home، در کسری از ثانیه وارد برنامه دوربین شوند؛ یک قابلیت بسیار کاربردی که خیلی ها را خوشحال خواهد کرد. همچنین دوربین پشتی دارای پایدارساز اپتیکی تصویر بوده و دیافراگم f/1.9 جدید، به گرفتن عکسهای wide کمک خواهد کرد.

هر دو مدل GS5 و GS6 قادر به عکسبرداری و فیلمبرداری در حالت HDR هستند اما دستگاه جدیدتر دارای قابلیت جدید HDR خودکار است که باعث افزایش کیفیت عکس های گرفته شده در این حالت خواهد شد.

نتیجه گیری

باید گفت تلفن هوشمند جدید سامسونگ یک زیبای به تمام معناست. تصمیم این شرکت برای ساخت یک دستگاه باشکوه باعث شده برخی ویژگی ها از Galaxy S6 حذف شوند. عدم وجود درگاه SD، باتری غیر قابل تعویض و ضد آب نبودن دستگاه نا امید کننده اند. اما برای بسیاری از ما که منتظر تغییر طراحی تلفن های سامسونگ بودیم، این نقاط ضعف قابل چشم پوشی هستند. به جرات می توان گفت Galaxy S6 یکی از بهترین دستگاه های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ است.

[منبع: DigitalTrends ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *