اپل واچ به دلیل مسائل حقوقی علامت تجاری در سوئیس ممکن است با تاخیر در این کشور به فروش برسد

اپل واچ به دلیل مسائل حقوقی علامت تجاری در سوئیس ممکن است با تاخیر در این کشور به فروش برسد
  • 1394/1/17
  • مهرداد فراهانی
  • 0

اپل واچ قرار است در تاریخ ۲۴ آوریل در نه کشور مختلف، عرضه گردد. با این حال سوئیس، کشوری که با ساعت هایش معروف است، متاسفانه در این لیست نیست. دلیل آن هم ثبت اختراعی است که در سال ۱۹۸۵ انجام شده و به مدت ۳۰ سال اعتبار دارد و خوشبختانه تا ۵ دسامبر سال جاری اعتبار دارد و پس از این تاریخ منقضی می شود. این ثبت اختراع به تازگی توسط رسانه خبری RTS در سوئیس گزارش شده است و مربوط به یک شرکت به نام Leonard Timepieces می شود که یک برند تجاری در این کشور است و درحال حاضر حقوق انحصاری استفاده از کلمه “apple” در جواهرات خود از جمله ساعت هایش را دارد که اساسا مانع اپل از فروش دستگاه جدید خود در این کشور شده است.علامت تجاری متعلق به لئونارد ساعت مواردی مثل “فلزات گرانبها و آلیاژها و محصولات این شرکت که از این مواد یا به وسیله آن ساخته می شوند را پوشش می دهد، و شامل کلاس های دیگر و یا جواهرات،  سنگ ها و سنگ های قیمتی و ساعت ها می شود.” اپل نه تنها نمی توان از نام اپل واچ استفاده کند بلکه آرم اپل در کنار واچ را هم نمی تواند نشان دهد.

apple-watch

اپل همچنین موارد مشابهی را در زمانی که آیفون و آیپد را معرفی کرد تجربه کرده است. در ایالات متحده، شرکت سیسکو از علامت تجاری آیفون برای تلفن های VoIP خود استفاده می کرد و زمانی که اپل گوشی خود را با صفحه نمایش لمسی در ژانویه سال ۲۰۰۷ معرفی کرد با این شرکت به مشکل برخورد. اما یک ماه بعد، از معرفی آیفون هر دو طرف این مشکل را حل و فصل کردند. در نهایت این علامت تجاری در فوریه ۲۰۱۰ به اپل اهدا شد.

در جولای ۲۰۱۲، اپل برای نام آیپد در چین مجبور به پرداخت ۶۰ میلیون دلار به یک شرکت چینی Proview شد. قبل از راه اندازی تبلت آیپد در سال ۲۰۱۰، اپل یک قرارداد با نماینده تایوانی شرکت Proview امضا کرده بود که تنها مربوط به حقوق به استفاده از نام آیپد در تایوان بود، نه در سرزمین اصلی این شرکت یعنی چین. سرانجام یک نبرد قانونی بین اپل و Proview درگرفت و این شرکت در اصل از اپل درخواست پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار بابت استفاده از نام آیپد در این کشور کرد.

اپل میتواند با پرداخت مقدار زیادی پول نقد شرکت Leonard Timepieces را برای خرید این علامت تجاری متقاعد کند. از طرفی هم این علامت تجاری در ماه دسامبر منقضی خواهد شد و Leonard Timepieces نمیتواند تمایل به گرفتن مبلغ زیادی از اپل داشته باشد. ما احتمال نمی دهیم که اپل برای راه اندازی اپل واچ در سوئیس تا ماه دسامبر صبر کند و این شرکت به احتمال زیاد مجبور به خرید این علامت تجاری خواهد بود زیرا ساده ترین راه برای اپل حذف این مانع است که در راه ورود اپل واچ به سوئیس شده است.

منبع: [Phonearena & Slashgear]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *