پس از پیروزی ترامپ؛ رهبران فناوری جهان همگی به باهاماس رفتند

پس از پیروزی ترامپ؛ رهبران فناوری جهان همگی به باهاماس رفتند
  • 1395/8/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

رهبران حوزه فناوری تنها چند ساعت پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عازم باهاماس شدند.

گویا آی تی – همین که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده به قدرت رسید، نخبگان صنعت فنآوری برای پیوستن به تظاهراتی که شهرهای ساحل غربی آمریکا را به لرزه درآورده است، در شهر باقی نماندند. آنها در عوض به یک گشت و گذار دریایی لوکس در باهاماس رفتند تا در آنجا به تبادل آرا در زمینه «تغییر جهان» بپردازند.
صنعت فنآوری ایالات متحده همواره سرش به لاک خودش بوده و بسیاری از افراد گمان می کنند که ترامپ در مورد چگونگی عملکرد واقعی فنآوری، نادانی بیش نیست. او امنیت سایبری را «سایبری» تلقی کرده و فکر می کند که ایالات متحده «افراد زیادی را به دلیل اینترنت از دست می دهد». – اما نادانی او در این زمینه، وی را از داشتن بسیاری از ایده های قطعی در مورد اینکه در دولت خود چگونه می خواهد برای با تکنولوژی سر و کار داشته باشد، باز نمی دارد.
برای مثال، او معتقد است که تنها راه متوقف کردن جذب آمریکایی های آسیب پذیر توسط تروریست هایی مانند داعش، «بستن اینترنت» است. او همچنین برای ایجاد اشتغال و راه اندازی چرخه تولید آمریکا، خواهان تحمیل تعرفه به شرکت هایی مانند اپل است که برای ساخت کالاهای خود از نیروی کار ارزان تر در چین استفاده می کنند.

کشتی سواری دور از یاس و ناامیدی

حضور در این کنفرانس دریایی منحصر به فرد که برای نهم تا دوزادهم نوامبر تدارک دیده شده بود، تنها از طریق دعوتنامه امکان پذیر بود، و روز هشتم نوامبر، قبل از به پایان رسیدن انتخابات آمریکا، با سوار شدن به کشتی در میامی آغاز شد.
این نشست نسبت به کنفرانس TED یا اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در یک اردوگاه کوهستانی در داووس سوئیس، خنک تر بود. این نشست دریایی با حضور کارآفرینان ثروتمند جوان عرصه تکنولوژی و کهنه کاری مسن تری برگزار شد که قادر به تهیه بلیط ۱۹۹۵ دلاری آن بودنداز جمله این افراد می توان به اریک اشمیت رئیس هلدینگ فناوری آلفابت، ریچارد برانسون، تراویس کالانیک از بنیانگذاران شرکت همسفری اوبر، و کیمبال ماسک برادر ایلان ماسک، که سرمایه گذار و کارآفرین تکنولوژی مواد غذایی است، اشاره کرد.
در مقایسه با مجموعه نشست های قوی ای که ده هزار عضو دارد، و مرکز آن در نوک یک کوه در ادن یوتا قرار گرفته، این نشست دریایی تجربه ای چند بعدی بود. زیرا شرکت کنندگان به طور کامل از اینترنت جدا شده و در عوض، از راه حل های پیشنهادی دویست سخنران، شامل نوازندگان، رهبران روحانی جنبش عصر جدید، فعالان، مربیان یوگا، بازیگران و کارگردان های هالیوودی، سرآشپزها، روزنامه نگاران و شخصیت های ورزشی برای حل مشکلات جهان الهام گرفتند.
برای «جلب حضور» این سه هزار شرکت کننده و بلند کردن سر آنها از روی گوشی هایشان هیچ آنتن وای-فایی وجود نداشت و پوشش شبکه تلفن همراه آنها در دریا عمدا محدود شده بود. بنابراین آنها تمام توجه خود را اجراها و سخنرانی افرادی مانند اریک بروکوویچ فعال محیط زیست، ویل.آی.ام رپر، تونی هاوک اسکیت باز، پیتر کولورس از بنیانگذاران جنبش «جان سیاهپوستان مهم است»، و ریما بنت بندر آل سعود، شاهزاده سعودی، معطوف کردند.

آنها درباره چه چیزی صحبت کردند؟

نخبگان دره سیلیکون در این گشت و گذار دریایی درباره چه چیزی صحبت کردند؟ موضوعاتی که امسال مورد بحث قرار گرفتن عبات بودند از: «اَبَر انسانی سازی» [Superhumanification] (کنار زدن محدودیت های عملکرد بدیع)، «اسب های تروا» (هکرهای نهایی که از طریق داستان، هنر، و کنش در حال تغییر جامعه، فرهنگ، و آگاهی هستند)، «ذرت و سویا» (چگونه بدن، ذهن، و ماشین آلات خود را تغذیه کنیم)، «ریشه ها» (کاوش در گذشته خودمان، برای اینکه آینده خود را انتخاب کنیم) و «شکاف بزرگ» (به عنوان یک جامعه، و برای درک اینکه با هم می توانیم به زیاد دست یافته و جدایی درونی کمتری داشته باشیم، چگونه باید با هم پیوند داشته باشیم؟).
شاید صرفا بر حسب تصادف است که این نشست در دریا، درست پس از انتخابات آمریکا اتفاق می افتد. اما زمان آن بسیار مناسب بوده و –همانگونه که در توئیت های برخی شرکت کنندگان مشهود بود- تقریبا این را تداعی میکند که گویی صنعت فنآوری بازگشت جریان علیه هیلاری کیلنتون را دیده و تصمیم به فرار از آن گرفته است.
دیدن اینکه چگونه یوگا و روح گرایی عصر جدید به دنبال کمک به تغییر جهان -به ویژه جهان ترامپ- هستند، بسیار سخت است. اما دیدن این صحنه که چگونه کارآفرینان تکنولوژی -که در حباب خود در آب های بین المللی شناور هستند- دنبال حرکتی هوشمندانه ای هستند که پیش از حرکت بعدی ترامپ بر او برتری یابند، چندان تعجب آور نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *