انفجار هر یک از موشک های SpaceX چقدر هزینه در بر دارد؟

انفجار هر یک از موشک های SpaceX چقدر هزینه در بر دارد؟
  • 1395/11/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فقط چند دقیقه بعد از پرتاب موشک خودفرود فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶، شاهد انفجار آن بر فراز اقیانوس اطلس بودیم.

گویا آی تی – ناسا قصد داشت با این موشک محموله هایی را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند و اعلام کرد انفجار آن ۱۱۲ میلیون دلار آمریکا خسارت به بار آورده است. در عین حال، خود شرکت اسپیس ایکس که توسط یکی از کارآفرینان حوزه فناوری یعنی الون ماسک (Elon Musk) تاسیس شده، هم ده ها میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده بود.

اما همان طور که اسناد مالی جدیدی که از وال استریت ژورنال به دست آمده نشان می دهند، کل خسارت مالی وارد شده به اسپیس ایکس، به صد ها میلیون دلار می رسد.
نویسندگان این نشریه یعنی رالف وینکلر (Rolfe Wrinkler) و اندی پاسزتور (Andy Pasztor) گزارش کرده اند “این شرکت درسال ۲۰۱۵، یعنی زمانی که موشک های فالکون ۹ حامل دو تن محموله برای ایستگاه فضایی بین المللی در زمان کوتاهی پس از پرتاب منفجر شدند، ۲۶۰ میلیون دلار خسارت دید”.

خسارت مالی بسیار سنگین بود، زیرا پرتاب آن با تاخیر صورت گرفت. خود شرکت اسپیس ایکس نیز تحقیقات داخلی صورت داده و تغییراتی در ناوگان موشک و عملکرد آن ایجاد کرده بود. تا دسامبر ۲۰۱۵، زمانی که اولین تقویت کننده فالکون ۹ روی سکوی پرتاب قرار گرفت، شش پرتاب آزمایشی از مجموع ۱۲ پرتاب برنامه ریزی شده، با شکست مواجه شده بود و پرتاب این موشک به تاخیر افتاد.
هزینه های پرتاب فالکون ۹ برای اشخاص ثالث، حدود ۶۲ میلیون دلار بود. این بدان معناست که شرکت اسپیس ایکس از لحاظ درآمد مربوط به پرتاب موشک، حدود ۳۷۰ میلیون دلار ضرر کرده است.

مشخص نیست که این خسارت درآمدی عظیم، چه مقدار به درآمد عملیاتی این شرکت ضرر زده است. عدم انجام شش ماموریت برنامه ریزی شده قطعا به سود این شرکت لطمه وارد می کند، اما ساخت، دریافت گواهینامه های لازم، تامین سوخت و پرتاب یک موشک هم بسیار پرهزینه است. به همین دلیل احتمالا آن هزینه ها را متحمل نشده است.
البته آنها مجبور بودند به پرداخت حقوق کارکنان، اجاره های مختلف و سایر هزینه های کسب و کاری ادامه دهند. این هزینه ها نیز در آن زمان به سرعت رشد می کرد.
این حادثه شبیه اتفاق رخ داده برای یکی از شرکت های حمل و نقل فلوریدا است که برای مدت شش ماه احتیاجات خود را دریافت نکرد.

آنها در مواجهه با این تاخیر، یا باید خرید تجهیزات جدید را به تاخیر می انداختند یا خسارت وارد را قبول می کردند و به خرید تجهیزات ادامه می دادند.
اما این شرکت کارکنان بیشتری استخدام کرده بود و برای سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه خود هزینه های زیادی را متحمل شد ه بود.
بنابراین آنچه که خسارت وارد شده به اسپیس ایکس می دانیم، فقط یک دورنما از خسارت واقعی بوده و میزان آن خسارت آنقدر زیاد بوده که هنوز از عواقب شدید آن رنج می برد.
اول سپتامبر ۲۰۱۶، یک فالکون ۹ در طی یک آزمایش پرتاب معمولی با یک سنگ آسمانی بزرگ برخورد کرد و منفجر شد. انفجار آن باعث شد ماهواره ای که تحت اجاره فیس بوک قرار داشت، از بین برود و به همین دلیل پرتاب بعدی اسپیس ایکس بیش از چهار ماه به تاخیر افتاد.

تحقیقات بعدی ناسا شامل برنامه ریزی برای پرواز مجدد موشک های این سازمان در ژانویه ۲۰۱۷ بود و باعث شد اسپیس ایکس حداقل یکی از مشتریان خود را از دست بدهد.
این حادثه باعث شد ده ها پرتابی که برای سال ۲۰۱۶ برنامه ریزی شده بود، لغو شوند. لغو این پرتاب ها احتمالا بیش از ۷۴۰ میلیون دلار به درآمد سالیانه اسپیس ایکس ضرر زد.
شرکت اسپیس ایکس در طی گزارشی به وال استریت ژورنال گفت در حال حاضر “بیش از ۱ میلیارد دلار پول نقد داشته و هیچ بدهی ندارد”. همچنین نمایندگان این شرکت قبلا به Business Insider گفته بودند ۷۰ پرتاب در دستور کار این شرکت قرار گرفته که تقریبا ۱۰ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به همراه دارد.
این شرکت می خواهد بازار کل جهان را در دست بگیرد و در تلاشی بی نظیر با راه اندازی ۴۴۲۵ ماهواره، اینترنت پرسرعت را به تمام جهان بفروشد. این تعداد ماهواره، از تعداد کل ماهواره هایی که انسان تا کنون به فضا پرتاب کرده بیشتر است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *