کشف چند مورد جدید از اولین لحظات شکل گیری جهان

کشف چند مورد جدید از اولین لحظات شکل گیری جهان
  • 1396/1/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به تازگی تخقیقات جدیدی بر روی عوامل گوناگون شکل گیری جهان انجام شده است که نتایج شگفت انگیزی در بر داشته است؛ در ادامه به بررسی نتایج این تحقیقات می پردازیم.

گویا آی تی – به تازگی تخقیقات جدیدی بر روی عوامل گوناگون شکل گیری جهان انجام شده است که نتایج شگفت انگیزی در بر داشته است؛ در ادامه به بررسی نتایج این تحقیقات می پردازیم.

• امروز، CERN (سرن) اعلام کرد به یک کشف جدید و استثنایی دست یافته است. در این کشف که توسط LHCb صورت گرفته، پنج حالت جدید به یک باره ظاهر شده است.
• تیم تحقیقاتی مربوطه اعلام کرد این اکتشاف، درک ما از نظریه کوانتومی را بهبود بخشیده و سرنخ های جدیدی در مورد اولین لحظات شکل گیری جهان به دست می دهد.
یک کشف منحصر به فرد
برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC)، آخرین بخشی است که به مجموعه شتاب دهنده های سرن اضافه شده است و قدرت مند ترین شتاب دهنده ذره ای که تا کنون ساخته شده، می باشد. این دستگاه از یک حلقه ۲۷ کیلومتری (۱۶ مایلی) تشکیل شده که آهن رباهای ابررسانا و ساختارهایی که برای افزایش انرژی ذرات موجود در اتاقک ساخته شده اند را در خود جای داده است. در این شتابدهنده، دو پرتو از ذرات پرانرژی با سرعت نزدیک به سرعت نور با هم برخورد می کنند.
در هنگام این برخورد، چگالی انرژی بسیار بالایی خلق می شود که ماده معمولی را ذوب می کند و به اجزای تشکیل دهنده اش، یعنی کوارک ها و گلوئون ها، تجزیه می نماید. به این ترتیب می توانیم اجزای اساسی ماده ، یعنی ذرات بنیادی در مدل استاندارد، را بازیابی کنیم.

این پروژه ابعاد عظیم و بی نظیری دارد
بیش از ۱۰ هزار دانشمند و مهندس در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند تا به ما کمک کنند با استفاده از LHC بتوانیم چیزهای بیشتری در مورد خواص بنیادی فیزیک بدانیم. تا به امروز، این زنان و مردان به اکتشافات قابل توجهی دست یافته اند. گروه LHC، اکتشاف بوزون هیگز، که زمانی احتمال وجود آن رد شده بود، را در پرونده خود دارد و در شرف کشف ذرات جدید است.
امروز، مقاله ای از این موسسه تحقیقاتی منتشر شد که ثابت می کرد سرعت این اکتشافات کند نشده است.
به تازگی دانشمندانی که در انجام آزمایش “زیبایی برخورد دهنده بزرگ هادرون” (LHCb) نقش داشتند، کشف یک سیستم جدید متشکل از پنج ذره را اعلام کرده اند. حتی کشف یک حالت هم شاهکار محسوب می شود؛ کشف پنج حالت جدید در یک زمان، واقعا استثنایی است. خصوصا وقتی چنین سطح قابل توجهی از معناداری آماری را به همراه داشته باشد. این یعنی دستیابی به پنج حالت مذکور، فقط یک اتفاق نبوده است.

هر یک از این پنج ذره، حالات برانگیخته Omega-c-0 بودند. این ذره، ۳ کوارک دارد. حالات یافته شده ، طبق قرارداد استاندارد عبارتند از Ωc(3000)0 ، Ωc(3050)0، Ωc(3066)0، Ωc(3090)0 و Ωc(3119)0.
حالا محققان باید عدد کوانتومی این ذرات جدید و اهمیت نظری آنها را تعیین کنند. همه اینها، به درک ما از رابطه میان کوارک ها و حالات چند کوارکی کمک می کنند. همین امر موجب شناخت بهتر جهان هستی و نظریه کوانتومی می شود.
سرن، آن را “یک چشمه از نتایج جدید و فوق العاده ی فیزیک” نامید. و این تازه اول ماجراست. آزمایش ها و نتایج بیشتر در راهند.
به همین دلیل است که اهمیت همکاری های بین المللی را نمی توان دست کم گرفت. LHC، بزرگترین همکاری علمی بین المللی تاریخ است (دانشمندانی از بیش از ۸۵ کشور جهان در LHC مشغول به کار هستند و آزمایش های آن در آزمایشگاه سرن واقع در اروپا انجام می گیرد). به همین دلیل شاید جای تعجب نداشته باشد که LHC را آغازگر یک عصر جدید در فیزیک بدانیم که درهای جدیدی به روی درک ما از جهان باز می کند. این پروژه می تواند وجود ابعاد بالاتر را نیز اثبات کند.
در طی ماهها و سالهای آینده LHC از انرژی شگفت انگیز خود برای آشکار کردن “بخش تاریک فیزیک” استفاده خواهد کرد و ذراتی که در حال حاضر ناشناخته هستند را شناسایی خواهد نمود. این پروژه برخی از بزرگترین اسرار کیهانی (مانند ماده تاریک، ابعاد موازی و آنچه در طی اولین لحظات انفجار بزرگ رخ داده) را برملا خواهد کرد. هر چه به روز رسانی های بیشتری در LHC صورت می گیرد، تیم تحقیقاتی آن فرصت های “چشمگیرتری” را برای کاوش در دنیای فیزیک متصور می شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *