ساخت اولین هواپیمای غیرنظامی مافوق صوت جهان موسوم به AS2

ساخت اولین هواپیمای غیرنظامی مافوق صوت جهان موسوم به AS2
  • 1396/3/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هواپیمای رابرت باس احتمالا اولین هواپیمای غیرنظامی است که بعد از سال ۲۰۰۳ ساخته شده و می تواند سریعتر از صوت حرکت کند.

گویا آی تی – رؤیای رابرت باس میلیاردر، یعنی ساخت جت مافوق صوت اختصاصی، از سوی یکی از سازندگان برتر موتور در جهان: یعنی جنرال الکتریک، آماده ی تولید است.
طبق بیانیه‌ای که روز دوشنبه‌ شرکت سازنده هواپیمای تحت حمایت باس منتشر کرد، شرکت آریون در حال مذاکره با شرکت جنرال الکتریک است تا منابع لازم برای ساخت اولین هواپیمای غیرجنگی که بتواند سریع‌تر از صوت حرکت کند را تامین نماید. این هواپیما، اولین هواپیما با این ویژگی است که بعد از توقف تولید کنکورد در سال ۲۰۰۳ ساخته می شود.

این گفتگوها حاکی از آن است که یک گام به رفع مانع اساسی موجود در مسیر پیشرفت طرح شرکت آریون نزدیکتر شده ایم. این شرکت قصد دارد جتی بسازد که بتواند سه ساعت از سفر بر فراز اقیانوس اطلس بکاهد و زمان پرواز بر فراز اقیانوس آرام را تا شش ساعت کوتاه تر کند. شرکت آریون که در حال حاضر با خریدار هواپیمای AS2 قرارداد دارد، با همکاری یکی از تولیدکنندگان موتور هواپیما درصدد آن است که محدودیت‌های نویزی را رفع کرده و کاری کند که پرواز با سرعتهای کمتر یا بیشتر از دیوار صوتی، مقرون به صرفه شود.
شرکت های آریون و جنرال الکتریک در بیانیه‌ی روز دوشنبه خود اعلام کردند:”این ۲ شرکت به مشارکت در یک فرآیند رسمی و تحت کنترل برای تعریف همکاری بالقوه در زمینه ی تولید موتور AS2 ادامه خواهند داد.” شرکت جنرال الکتریک، برای تولیدکنندگان هواپیماهای بزرگ تجاری، از جمله هواپیماهای SE شرکت ایرباس و شرکت بویینگ، موتور جت می‌سازد.
تلاش آریون برای ساخت جت تجاری مافوق صوت در سال ۲۰۱۴ به ثمر رسید؛ یعنی زمانی که شرکت ایرباس، با کمک در طراحی و تولید این هواپیما موافقت کرد. سال بعد، فلکس جت، یک شرکت مالک جت های کوچک، ۲۰ هواپیمای AS2 را سفارش داد.

به گفته‌‌ی شرکت جنرال الکتریک، توافق نهایی هنوز حاصل نشده است. برد موتیر، معاون بخش حمل و نقل تجاری این شرکت می گوید:” ما از دیدگاه آنها استقبال کردیم و مشتاقیم بحث و گفتگو پیرامون اجزاء تشکیل دهنده‌ی موتور را ادامه دهیم.”

سرعت صوت
شرکت آریون به دنبال ساخت هواپیمایی است که با سرعت بالای ۱٫۵ ماخ یا ۱٫۵ برابر سرعت صوت پرواز می کند. پرواز با این سرعت فقط بر فراز آبها انجام می شود و وقتی هواپیما به خشکی ها رسید، با سرعت کمتر از سرعت صوت به پرواز خود ادامه می دهد تا از انفجارهای صوتی جلوگیری شود. واکنش شدید در برابر این انفجارها و سر و صدای موتور در نهایت جان هواپیماهای کنکورد را گرفت. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۷۶ وارد سیستم حمل و نقل هوایی شد.
چالشی که پیش روی شرکت آریون قرار دارد، فروش تعداد کافی از هواپیمای AS2 جهت جبران سرمایه‌گذاری لازم برای اجزای پرهزینه آن است. موتور این هواپیما، گران ترین قسمت آن می باشد. قیمت تعیین شده برای این هواپیما ۱۲۰ میلیون دلار است.

شرکت آریون کار روی این هواپیما را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. اما برنامه های آن با رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ قطع شد. این وضعیت موجب کاهش تقاضا برای خرید جت های این شرکت شد. به گفته‌ی موسسه جی. پی. مورگان چیس و شرکا، سال گذشته، تعداد محموله‌های تجاری که با جت منتقل شده اند، ۶۵۷ بوده و این رقم، بیش از ۴۰ درصد کمتر از مقدار اوج ۱٫۱۳۶ موردی در سال ۲۰۰۸ می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *