خودروی هوشمند Byton در CES 2018 رونمایی خواهد شد

خودروی هوشمند Byton در CES 2018 رونمایی خواهد شد
  • 1396/10/20
  • رقیه کُرد
  • 0

در نمایشگاه CES سال جاری خودروی جدیدی که توسط کارکنان قبلی شرکت های BMW و اپل ساخته شده رونمایی خواهد شد.خودروی Byton دارای یک صفحه نمایش بزرگ لمسی است که تمام فضای داشبورد را به خود اختصاص داده و حس و حال قرار گرفتن در خودرو را به طور کلی متحول کرده است.

گویا آی تی – اگر چه روی کاغذ، این خودروی الکتریکی از نظر سرعت و قیمت قادر به رقابت با محصولات تسلا نیست اما شرکت چینی بایتان امیدوار است در آینده مردم به جای توان اسب بخار، اهمیت بیشتری برای قدرت دیجیتال خودرو قائل باشند.

یکی از ایرادات وارده به این خودرو از سوی متخصصان، عدم وجود زیرساخت مناسب برای شارژ است.

نام Byton برگرفته از سه واژه ”Byte on Wheels“ یا ”بایت روی چرخ ها“ است که کنایه خوبی است به پیشی گرفتن قدرت دنیای دیجیتال از صنعت خودروهای مکانیکی.

هدف اصلی شرکت، تولید اولین خودروی هوشمند واقعی در جهان است.

عده ای از خبرنگاران قبل از رونمایی رسمی از این خودروی مفهومی در نمایشگاه سالانه CES موفق به ملاقات بایتان شدند. این خودرو در یک انبار ناشناس در بیرون از شهر و به دور از چشم رسانه های کنجکاو و زیر یک چادر سیاه رنگ نگهداری می شود.

سرمایه اصلی شرکت از طرف کشور چین تامین شده و به نظر می رسد شرکت بایتان نقشه راه مشخصی داشته و برای پشت سر گذاشتن موانع رو به رو برای موفقیت در این بازار رقابتی که تا کنون قربانیان زیادی داشته، آمادگی لازم را دارد.

بایتان برای حل بزرگ ترین مشکل خود نیازمند رسیدن به یک توافق جدی با ایلان ماسک، مدیر عامل فعلی شرکت تسلا موتورز است.

صفحه نمایش بسیار بزرگ

«جف چانگ» رئیس بخش تجربه هوشمند خودرویی بایتان می گوید: ”ما قصد داریم زندگی بیرون از خودرو را با تجربه درون آن ادغام کنیم.“

در قسمت جلویی کابین خودرو شاهد یک صفحه نمایش بسیار بزرگ هستیم که در کل فضای داشبور را به خود اختصاص داده است. این صفحه نمایش در طول روز کاملا روشن و شفاف است و در طول شب نور آن کمتر شده و حواس راننده را کمتر جلب می کند.

این صفحه نمایش بخشی از به اصطلاح ”لژ دیجیتالی“ خودروست. این صفحه نمایش را با لمس، دستورات صوتی و حرکات اشاره ای می توان کنترل کرد.

یک کامپیوتر تبلت مانند در وسط فرمان تعبیه شده و در پشت هر صندلی هم یک مانیتور تعبیه شده است.

صفحه نمایش اصلی خودرو محتویات متعددی را نشان می دهد مثل کلیپ های ویدئویی، تقویم ها، نقشه ها، اطلاعات سلامتی و … با نشستن روی صندلی، دوربین های داخلی شما را شناسایی کرده و پروفایل مخصوص تان را بارگذاری خواهند کرد؛ برای مثال وضعیت صندلی دقیق با فیزیک بدن شما تنظیم شده و کارهای مشابه دیگری برای راحتی هر چه بیشتر شما انجام خواهد شد.

زمانی که خودرو در حالت رانندگی خودکار بوده یا کلا متوقف باشد، صندلی های جلو می توانند تغییر مکان داده تا فضای دوستانه تری در خودرو شکل گرفته و امکان مشاهده صفحه نمایش بزرگ خودرو برای افرادی که در صندلی های عقب نشسته اند هم فراهم شود.

رابط کاربری بایتان پیچیده ترین رابط کاربری است که تا کنون در خودروها دیده ایم. اما من هم با آقای چانگ موافقم که برداشتن دست از فرمان خودرو و حرکت دادن آن در هوا (برای دادن دستورات اشاره ای) موجب حواس پرتی راننده خواهد شد.

البته امکان دسترسی به تمام ویژگی های خودرو از طریق لمس وجود خواهد داشت. ضمنا امکان مدیریت حرکات اشاره از طریق تبلت راننده هم همراه وجود دارد.

شرکت بایتان بعد از خرید خودرو بنا به سلیقه مشتری می تواند ویژگی کنترل آن با اشاره را غیرفعال کند زیرا عده بسیار زیادی از افراد با این سبک تعاملی راحت نیستند.

بایتان هیچ کس را مجبور به کنترل ویژگی های خاص خودرو از طریق حرکات اشاره ای با انگشتان نخواهد کرد. امکان شخصی سازی توانایی های خودرو یکی از قابلیت های کلیدی بایتان است.

رقیب تسلا

از آن جایی که به خاطر ترس از شناسایی خودرو توسط سایرین و انتشار عکس های آن در رسانه های اجتماعی فرصت بسیار کمی برای رانندگی با آن را داشتیم، آن طور که باید و شاید نتوانستیم جنبه های مختلف آن را بررسی نماییم.

طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی بایتان خودروی این شرکت طی ۵ ثانیه به شتاب ۹۷ کیلومتر در ثانیه می رسد.

همان طور که می بینید خودروی ۴۵۰۰۰ دلاری بایتان در رسیدن از شتاب صفر تا صد از خودروی Model 3 تسلا با قیمت ۳۵۰۰۰، کندتر است.

در واقع می توان گفت در جنبه های مختلف بنچ مارک عملکرد بایتان آن طور که باید و شاید رضایت بخش نیست اما مسئولان شرکت به نکته ای اشاره می کنند که از دید بسیاری از مشتریان پنهان می ماند.

آنها معتقدند همان گونه که معیار بسیاری از مشتریان تلفن های هوشمند امکانات و قابلیت های نرم افزاری است و نه مشخصات سخت افزاری، بایتان هم خریداران خاص خود را خواهد داشت.

این خودرو مجهز به حسگرهای پیشرفته برای فعال سازی سیستم هدایت خودکار سطح ۴ است؛ سطحی که راننده می تواند به خواب رفته و کنترل کامل خودرو را به سیستم هوشمند آن محول کند.

البته این قابلیت تا چند سال آینده فعال نخواهد شد و فعلا سیستم هدایت خودکار سطح ۳ فعال خواهد بود؛ در این حالت کنترل کامل خودرو بر عهده سیستم هوشمند است اما راننده باید کاملا هشیار بوده و آماده رانندگی باشد.

پروسه ساخت

سال گذشته شرکت Faraday Future از خودروی FF91 خود رونمایی و توجه عده بسیار زیادی از مشتریان را به خود جلب نمود. این شرکت  قول داد که در اولین فرصت پروسه ساخت و تولید انبوه FF91 را شروع نماید. این شرکت از آن زمان تا کنون همه برنامه های خود را به منظور ساخت یک کارخانه بزرگ در نوادا کنسل کرده است و پشتیبان اصلی آن یعنی آقای LeEco’s Jia Yueting دچار مشکلات مالی متعدد شرده و دارایی های وی در چین مصادره شده اند.

Faraday Future هم دچار سرنوشت شرکت های نوپای سازنده خودرو شد که برای محقق کردن آرزوهای دور و دراز خود به در بسته خورده اند.

حتی شرکت معروف تسلا هم در زمینه ساخت خودروی Model 3 با مشکل مواجه شد و البته تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در سریع ترین زمان ممکن آن را روانه بازار کند چرا که سرمایه گذاران احساس خوبی از تاخیرهای پیش آمده نداشتند.

اما دست اندرکاران بایتان معتقدند خودروی آنها دچار چنین سرنوشت شومی نخواهد شد.

در این زمینه «کارستن بریتفلد»، مدیر عامل بایتان می گوید:

”من ۲۰ سال در شرکت BMW فعالیت کرده و عهده دار مسئولیت برنامه i8 بوده ام. من از همان ابتدای پایه ریزی شرکت بایتان در آن حضور داشته ام و همه افراد حاضر در این شرکت، تجربه غنی از نحوه صنعتی سازی خودرو دارند. این مساله یکی از نقاط قوت ماست. ما پروسه تولید انبوه خودرو را در کارخانه نانجینگ چین شروع کرده ایم. ما چشم انتظار ورود پر قدرت به بازار هستیم.“

برخلاف Faraday Future، شرکت بایتان تنها متکی به یک سرمایه گذار بزرگ نیست که قصد کنترل بیش از حد فعالیت های آن را داشته باشد. یکی از سرمایه گذاران بزرگ چینی بایتان، شرکت Tenecent، یعنی چهارمین شرکت‌ بزرگ اینترنتی جهان است.

چالش تامین انرژی

یکی از چالش های اصلی که احتمالا بایتان را با مشکل مواجه می کند عدم وجود ایستگاه های شارژ سریع است.

این در حالی است که تسلا ۸۴۹۶ ایستگاه شارژ فوق سریع در سراسر جهان برای مشتریان خود تدارک دیده و این مقدار برای بایتان صفر است.

بریتفلد انتظار دارد شرکت تسلا همکاری لازم را با بایتان انجام داده و در غیر این صورت از طریق قانونی، ایستگاه های شارژ خود را با این شرکت به اشتراک بگذارد.

اظهارات بریتفلد در این مورد: ”بهتر است باید یکدیگر همکاری کرده و زیرساخت فراهم شده توسط تسلا باید در اختیار سایر شرکت هم قرار بگیرد. وجود این ایستگاه ها نباید فاکتوری متمایز کننده برای تسلا باشند. این ایستگاه های شارژ، نقشی کلیدی در موفقیت کل صنعت خواهند داشت.“

تا کنون تسلا پاسخی به سوالات رسانه ها در این مورد نداده است و بریتفلد هم اشاره ای به مذاکرات احتمالی بین این دو شرکت نکرده است.

یکی از تحلیلگران مرکز مشاوره CCS معتقد است که احتمالا تسلا علاقه ای به به اشتراک گذاری زیرساخت گسترده خود که زحمت بسیار زیادی برای آن کشیده با سایر رقبا نخواهد داشت مگر این که نگرشی دوستانه برای رسیدن به اهدافی والاتر مطرح شود.

این مساله چالش های خودروهای الکتریکی را به خوبی نشان می دهد. این روزها ساخت خودروها بسیار آسان شده اما مساله تامین سایر نیازهای جانبی است. وجود زیرساخت شارژ مهم ترین مساله ای است که باید مرتفع شود.

البته تسلا در گذشته سیگنال های مثبتی برای به اشتراک گذاری ایستگاه های شارژ خود ارسال کرده بود.

در سال ۲۰۱۴ ایلان ماسک به وب سایت Pocket-lint گفته بود که در صورت پرداخت مبالغ قابل توجه برای جبران هزینه ها، حاضر است زیرساخت های خود را به اشتراک بگذارد.

اظهارت ایلان ماسک:

”هدف از برپایی این شبکه عظیم ایستگاه های شارژ سریع ساخت یک باغ زیبا با حصارهایی محکم برای صرفا برای خودمان نیست. هر شرکت تولید کننده ای که تمایل به استفاده از این ایستگاه ها داشته باشد ما همکاری های لازم را انجام خواهیم داد. مساله فقط مشارکت این تولیدکننده ها در پرداخت سهم خود در قبال استفاده از امکانات زیرساخت ماست.“

از قرار معلوم بریتفلد چاره ای جز قبول شرایط ماسک نخواهد داشت.

همان گونه که تمام خودروهای معمولی ساخته شده توسط شرکت های مختلف از جایگاه های سوخت یکسان استفاده می کنند، خودروهای الکتریکی هم باید قادر به استفاده از ایستگاه های شارژ مشترک باشند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *