بررسی مرورگر Chrome برای iOS

بررسی مرورگر Chrome برای iOS
  • 1391/4/12
  • امیر امام جمعه
  • 1

گوگل در کنفرانس اخیر خود با نام  Google I/O 2012 نسخه جدیدی از مرورگر کروم را معرفی کرد و علاوه بر آن ، از نسخه مخصوص مرورگر کروم برای سیستم عامل iOS نیز پرده برداری کرد. این نسخه از مرورگر محبوب کروم برای iPhone و iPad میباشد که ویژگی های ظاهری مشابه در هر دو دستگاه مشاهده میشود. در ادامه قصد داریم به بررسی این مرورگر و مزیت ها و مشکلات آن در سیستم عامل iOS بپردازیم.

مرورگر کروم در دو دستگاه iPad و iPhone دارای کیفیت بسیار مناسبی میباشد و میتواند جایگزینی مناسب برای مرورگر Safari باشد که به طور پیشفرض بر روی سیستم عامل iOS قرار دارد. البته باید اشاره کرد  WebKit به کار رفته برای این مرورگر مشابه نسخه ای از WebKit میباشد که برای iOS است پس باید گفت شرکت گوگل در این زمینه خلاقیت و توان کافی را به خرج نبرده است و این مرورگر نمیتواند به عنوان تجربه ای تازه برای کاربران iOS محسوب شود. البته گوگل در مورد سیستم عامل اندروید نیز از WebKit مشابه خود آن استفاده کرده بود و این کار گوگل امری تازه محسوب نمیشود.

در این نسخه از کروم ، گوگل جای کار زیادی را برای توسعه دهندگان قرار نداده است و کار به خصوصی وجود ندارد که توسعه دهندگان بتوانند به انجام آن بپردازند و شرایط را برای این مرورگر تغییر دهند. همانند نسخه مخصوص کامپیوتر ، در قسمت بالایی مرورگر قسمت آدرس بار وجود دارد که برای نوشتن آدرس صفحات مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر آن امکان جستجو در این قسمت نیز فراهم آمده است ولی مرورگر Safari دارای دو بخش مجزا برای نوشتن آدرس و جستجو است.

قابلیت دیگر این مرورگر همگام سازی دستگاه های مختلف با یک دیگر میباشد که البته در مرورگر های مشابه مانند Firefox نیز در دسترس میباشد. برای همگام سازی دستگاه های مختلف ابتدا باید به اکانت خود در گوگل متصل شوید. پس از اتصال دستگاه هایی که در اکانت شما ثبت شده باشند قابلیت همگام سازی را دارند. این دستگاه ها میتوانند کروم بوک های گوگل که مبتنی بر سیستم عامل کروم هستند باشند یا یک گوشی مبتنی بر اندروید و یا یک کامپیوتر شخصی که دارای مرورگر کروم است. اطلاعات شما مانند صفحات مختلف میان دستگاه های دلخواه شما منتقل میشود و شما میتوانید در شرایط مختلف به آنها دسترسی داشته باشید.

کروم دارای قابلیت هایی است که شاید زیاد قابل ملاحظه نباشند ولی همین قابلیت ها ممکن است برتری میان این مرورگر و Safari ایجاد کند. در مرورگر Safari برای دسترسی به تنظیمات مرورگر باید از خود برنامه خارج شوید ولی در مرورگر کروم قسمت تنظیمات در خود برنامه قرار دارد که این امر استفاده از مرورگر را برای کاربر بسیار آسان تر میکند.

هم چنین این مرورگر تمام پسورد های شما را در خود ذخیره میکند و در صورت نیاز آنها را در اخیتار کاربر قرار میدهد. کروم دارای توانایی تشخیص صدا نیز میباشد ولی مرورگر پیشفرض iOS این قابلیت را دارا نمیباشد. برای استفاده از این ویژگی فقط کافیست گزینه ای که دارای تصویر میکروفون در کنار آدرس بار است را انتخاب کنید و با گفتن بعضی از کلمات کلیدی مرورگر را به قسمت های مورد نظر هدایت کنید.

برای مقایسه عملکرد کد های جاوا اسکرپیت در مرورگر ها باید به اعداد و ارقام منتشر شده مراجعه کنیم. طبق بنچمارک منتشر شده توسط SunSpider مرورگر Safari در اجرای این کدها توانسته عدد 1840ms را بدست آورد در حالی که این رقم برای کروم 7000ms میباشد. در این تست رقم کمتر بهتر است و نشان دهنده این است که در اجرای کد های جاوا اسکرپیت مرورگر کروم بسیار ضعیف تر از Safari عمل کرده است.

شما میتوانید برای نصب مرورگر کروم بر روی iPad و iPhone خود به صورت رایگان از طریق iTunes اقدام کنید.

منبع : SlashGear

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. هرچی که میخواد باشه وقتی تو آی او اس همه مرورگرا عین سافاری عمل میکنن به چه درد میخوره؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *