کامپیوترهای پزشک؛ نسل بعدی پزشکان

کامپیوترهای پزشک؛ نسل بعدی پزشکان
  • 1393/10/16
  • نادر عظیمی
  • 0

بسیاری از افراد معتقدند که جهان به سویی پیش می‌رود که کم‌کم شکاف بزرگی مابین افراد متخصص و افرادی که تخصص خاصی نداشته و یا دارای تخصصی پایین هستند ایجاد می‌شود. این قبیل گفتگوها معمولاً پیرامون این محور می‌گردند که در آینده زمام تمام امور به دست افراد متخصص افتاده و چیز زیادی عاید افراد بدون تخصص نخواهد شد.

حقیقت این است که این قبیل پیش‌بینی‌ها آن‌قدرها هم دقیق نیستند، چراکه مشاغل بااهمیت و افراد دارای تخصص‌های مهم هم در معرض خطر جایگزین شدن توسط ماشین‌ها قرار دارند. حتی ممکن است انقراض این مشاغل مهم و روی کار آمدن ماشین‌ها باعث شود مشاغلی در حاشیه آن‌ها شکل گیرد که نیاز چندانی هم به مهارت خاصی نداشته باشند.
نمونه واضحی از این موارد، مشاغل مربوط به علم پزشکی است. هر زمان که صحبت از علم، مهارت، تخصص و تحصیلات می‌شود اولین تصویری که در ذهن تمامی افراد شکل می‌گیرد، پزشک است که سال‌ها به‌صورت عمومی تحصیل می‌کند؛ پس‌ازآن دوباره سال‌ها درزمینهٔ تخصصی خاص عمر خود را صرف می‌کند، سپس دوره انترنی، رزیدنسی، و … . حال تحقیقات نشان داده‌اند که یک نرم‌افزار، بسیار دقیق‌تر از پزشکی بااین‌همه سوابق می‌تواند بیماری را تشخیص داده و احتمال تشخیص اشتباه آن نیز به‌مراتب کمتر است. اکنون شرکت‌هایی مانند Theranos وجود دارند که با بهره‌گیری از ماشین‌ها امکان آزمایش خون ارزان را برای افراد فراهم می‌آورند و این آزمایش ها به‌مراتب اطلاعات بیشتری را نیز به مراجعین ارائه می‌دهند. و یا شرکت‌هایی مانند Sherpaa وجود دارند که اپ تولیدی آن‌ها بیماری افراد را تشخیص داده و نسخه درمانی برایشان تجویز می‌کند و یا به متخصصین مختلف ارجاعشان می‌دهد. در حال حاضر این قبیل اپ ها با پزشکان همکاری می‌کنند؛ اما دلیلی وجود ندارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور نرم‌افزارها جایگزین این پزشک‌ها شده و اپ ها بی‌نیاز از پزشکان به مداوا بیماران بپردازند.

شاید بگویید که به‌هرحال نمی‌توان انسان را به‌طور کامل از روند درمانی حذف کرد. انسان نیازمند تماس با انسان و قضاوت انسان است.
حق با شما است. شاید همچنان در این روند درمانی نیاز به حضور انسان‌ها باشد، اما نه نیاز به متخصصان! شاید نیاز به پرستاری باشد که بتواند هم با بیمار تعامل کرده و هم به برنامه‌های نرم‌افزاری مسلط باشد. ترکیبی از نیروی نیمه متخصص و ابزارهای نرم‌افزاری متخصص می‌تواند راهکاری ارزان‌تر و مؤثرتر باشد نسبت به ملاقات گران‌قیمت پزشکان و نوبت‌های طولانی‌مدت برای تنظیم این ملاقات.

می‌بینیم که پیش‌بینی‌ها خیلی هم درست از آب درنیامد. فردایی را تصور کنید که عده‌ای از متخصصان با همراهی علم برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند که تمامی افراد از سراسر دنیا را از دیدار با متخصصین بی‌نیاز می‌کند و به‌جای آن مشاغلی در حواشی آن شکل می‌گیرد که نیازمند تخصصی بالا نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *