Jade rabbit شب بخیر گفت

Jade rabbit شب بخیر گفت
  • 1395/5/19
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر از علاقه مندان به اخبار فضایی و کاوشگرها باشید حتما تاکنون اسم کاوشگر چینی Jade rabbit  را که دو سال پیش در دسامبر سال ۲۰۱۳ به وسیله فرودگر  Chang’e 3 بر ماه فرود آمد را شنیده اید.

تیم مسئول انجام این پروژه زمان تقریبی فعالیت این کاوشگر را ۳ ماه پیش بینی نموده بودند اما به طرز عجیب و غیر قابل باوری این کاوشگر علیرغم مشکلات فراوانی که داشت توانست ۳۳ ماه، بر روی کره ماه به کاوش های خود ادامه دهد.

یکی از مشکلاتی که این کاوشگر با آن دست و پنجه نرم نمود در فوریه سال ۲۰۱۴ است که به مدت ۲ هفته ارتباط آن به طور کامل قطع شده و تصور ها براین بود که این کاوشگر از بین رفته است اما پس از دو هفته ارتباط مجددا به طریقی برقرار گردید. این کاوشگر در اکتبر سال ۲۰۱۵ عنوان طولانی ترین کاوشگر ماه را از آن خود ساخت.

یکی از دلایلی که سبب شد کاوشگر Jade rabbit بتواند مدت بقای طولانی تری داشته باشد این بود که مانند شخصیت وال-ایی استودیوی پیکسار در هنگام شب به فرودگر خود باز می گشته تا از خطرات احتمالی شب ماه در امان باشد و صبح مجدد با طلوع آفتاب به سطح ماه بازگشته و به کاوش می پرداخته است.

نتایج آزمایشات این کاوشگر در بیش از صد مقاله علمی منتشر شده است. از جمله‌ی این مقالات می‌توان به شناسایی نوع جدیدی از سنگ در سطح ماه اشاره کرد.

این کاوشگر به عنوان یکی از موفقترین پروژه های مربوط به ماه در تاریخ ثبت خواهد شد.

آژانس فضایی چین به تازگی اعلام نموده که  Yutu، کاوشگر ماه این کشور که با نام Jade Rabbit (خرگوش یشمی) نیز شناخته می‌شود، از کار افتاده است.

این خبر بسیار ناراحت کننده است زیرا این کاوشگر با حساب کاربری شبکه اجتماعی خود قلب یک ملت را شیفته خود نموده بود.

حساب کاربری رسمی Jade Rabbit در Sina Weibo‌ می‌نویسد:

“این بار واقعا شب‌بخیر می‌گویم. هنوز هم سوالات بی‌پاسخ بسیاری وجود دارند، اما من خرگوشی هستم ستاره‌های بسیاری را به چشم خود دیده است! ماه می‌گوید که رویایی بسیار طولانی را برای من تدارک دیده است.”

نکته جالبی که در این پروژه وجود دارد این است که این کاوشگر به همراه خود یک تلسکوپ رباتیک نیز برده است. اما این خبر تا سال ۲۰۱۵ جایی فاش نشده بود.

در حال حاضر به صورت رسمی اشاره‌‌ای به عامل پایان‌دهنده‌ی ماموریت Jade Rabbit نشده است، اما با توجه به مشکلات سابق این کاوشگر، پیش‌بینی می‌شود که نقص‌های فنی سبب این موضوع شده‌اند.

اخبار جدیدا منتشر شده می گوید که  چینی‌ها امیدوار هستند تا در سال ۲۰۱۸ فضاناو پژوهشی دیگری را موسوم به Chang’e 4 به ماه پرتاب کنند. این بار آنها قصد دارند تا به کاوش در نقاط دوردست ماه بپردازند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این فضاناو جایگزینی را نیز برای Jade Rabbit حمل می کند یا نه.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *