از شهرهای متحرک آینده چه می دانید؟

از شهرهای متحرک آینده چه می دانید؟
  • 1395/11/3
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به تازگی چگونگی ایجاد تحول در زندگی شهری و برون شهری توسط وسایل نقلیه بدون راننده در یک ایده مفهومی جالب به تصویر کشیده شده است.

گویا آی تی – از قبل به ما گفته شده است که خودروهای بدون راننده به داشتن شهرهایی بهتر منجر می شود، یعنی این که این خودروها می توانند به آپارتمان شما متصل شوند تا فضای بیشتری فرآهم کنند و یا در مسیر به سمت محل کار به عنوان یک دفتر کار استفاده شوند. با وجود شرکت هایی مانند Uber که به شدت بر روی این فناوری سرمایه گذاری کرده است، به راحتی می توان این وسایل نقلیه را در آینده به عنوان یک منبع شهری عمومی تصور کرد، همانند دسترسی ساده به تاکسی. اما در صورتی این وسایل نقلیه قادر خواهند بود در زندگی شهری تغییر اساسی ایجاد کنند که هرگز به یافتن محل پارک نیاز نداشته باشند.

شرکت طراحی NewDealDesign در شهر سان فرانسیسکو که با پروژه هایی مانند Fitbit و طرح هایی مانند Scrip معروف است، دارای دیدگاه متفاوتی نسبت به آینده است. به یک مفهوم می توان این شرکت را Autonomics ( صنعت وسایل نقلیه خودران) نامید زیرا این شرکت بر روی این موضوع تمرکز کرده است که وسایل نقلیه الکتریکی خودکار چگونه می توانند زندگی های برون شهری و حتی شهری را تغییر دهند. این شرکت نمایی را به تصویر می کشد که در آن پیک های روباتی کوچک به کنار خودوری در حرکت شما می آیند تا غذای شما را تحویل دهند، همچنین وسایل نقلیه اتوبوس مانندی که شما می توانید در جاده ها به آن متصل شده و در آن جشن گرفته و یا خرید کنید و نیز ده ها و صدها وسایل نقلیه ای که می توانند به شهرهای متحرک متصل شوند.

گادی آمیت، موسس شرکت NewDealDesign می گوید، ” ما در اینجا گزینه های احتمالی زیادی را در نظر گرفته ایم که در حال حاضر مورد بررسی قرار نگرفته اند.” او به پژوهش انجام شده توسط سایتTrulia اشاره می کند که حاکی از افزایش رشد زندگی برون شهری است و نشانگر این حقیقت است که رشد بی رویه شهری به معنای رانندگی روزانه زیاد مردم در شهرهای بزرگی مثل هیوستن است. ” به تاثیر شهری و برون شهری این خودروها پرداخته نشده است. و یکی از نکات کلیدی که ما سعی داریم در اینجا تاکید کنیم این است که با وسایل نقلیه خودکار شما بیشتر حرکت می کنید زیرا رانندگی بیشتر راحت تر است. شما می توانید در سراسرکشور رانندگی کنید در حالی که از بهترین خدمات بهره مند می شوید.”

بنابراین به جای تحویل گرفتن بسته در درب منزل، آن را در داخل اتومبیل خود دریافت می کنید. شرکت NewDealDesign می گوید، وقتی شما به سمت محل تمرین فوتبال فرزند خود در حرکت هستید، یک روبات به نام ” Leechbot ” می تواند به خودروی شما متصل شده، سفارش مک دونالد شما را تحویل داده و به سرعت دور شود، این کار می تواند باعث صرفه جویی چند دقیقه ای صرف شده در طی خریدهای داخل خودرویی شود. یک ZoomRoom – که اساساً یک اتوبوس خودران است – می تواند هرکاری انجام دهد، از پارک کردن جلوی خانه شما برای ست کردن لباس ، متصل شدن به خودروی در حرکت شما برای رفع خستگی، یا برقراری کمپ با چندین ZoomRoom دیگر و ایجاد روستای های ویژه.

آیا تصور آن واقعاً سخت است؟ یک شبکه اجتماعی مانند توئیتر، که شیوه های تبلیغاتی فوری برای کشاندن کاربران به سمت خودورهای فروشنده غذا یا دستفروشان را امکان پذیر کرده است را با کامیون های باری بزرگ که توسط خودورهای خودران دنبال می شوند ترکیب کنید، به سادگی ترکیب جدیدترین هشتگ پرطرفدار. وسایل نقلیه خواروبار می توانند محصولات تازه و دسرها را ارائه کنند و واگن های پزشکی می توانند خدمات بسیار ویژه را به مناطق شهری وارد کنند و در شهرهای کوچک بچرخند به گونه ای که هیچ بیمارستان متمرکزی نمی تواند این کار را انجام دهد.

به عبارت دیگر، شرکت NewDealDesign وسایل نقلیه خودکار را صرفاً به عنوان یک وسیله نقلیه تصور نمی کند بلکه آن را به عنوان شبکه ای از افراد و مشاغل می بیند که در سراسر ۴ میلیون مایل از جاده های ایالات متحده گسترده شده اند. آمیت تاکید می کند که این کار موجب ” بازسازی کامل بازار املاک ” می شود به طوری که هیچ قطعه زمینی نمی تواند خاص تر از قطعه کناری آن باشد.

آمیت می گوید، ” اگر بخواهم تخیلی تر صحبت کنم، احتمال دیگر این است که ما در طول بزرگراه ها جوامع متحرک کم سرعت را خواهیم داشت، زیرا ممکن است تعدادی از این ZoomRoom ها یک باند را انتخاب کرده و به آرامی حرکت کنند و یک جشن یا مراسم آرام و کند اتفاق بیفتد. ” بسته به نوع نگاه شما آن می تواند هر چیزی باشد، از یک بازارچه متحرک گرفته تا یک فستیوال Coachella با سرعت ۶۵ مایل در ساعت.

به نظر می رسد تنها هزینه آن انرژی باشد. صنعت وسایل نقلیه خودکار فقط زمانی معنای واقعی پیدا می کند که نیروی این ماشین های الکتریکی توسط انرژی رایگان خورشیدی تامین شود. در غیر این صورت می توان گفت که شرکت NewDealDesign در حال بازسازی فیلم Mad Max است.
اگرچه ممکن است این شهر متحرک ساختار شکن و جدید به نظر برسد، اما صنعت خودران ها در واقع منعکس کننده یک ایده ۵۰ ساله توسط معمار بریتانیایی ران هِرون است. در سال ۱۹۶۴، او ایده ساخت یک شهر متحرک (Walking City) را ارائه داد که اساساً شبیه کشتی های کروز امروزی بود، به طوری که دارای پاهای متحرک بوده و با خودکفایی کامل در زمینه های مختلف از حومه شهر عبور می کرد.

رید ایوانز، طراح ارشد حوزه خودران ها و مدیر طراحی استراتژیک شرکت NewDealDesign می گوید، ” من با طرح هِرون آشنا هستم، اما منبع اصلی الهام گرفتن من از زمانی است که در آن مسافرت قرار بود شکوهمند و تقریباً جادویی باشد، که از خودروهای ریلی مجهز به اتاق هایی برای خوردن، نوشیدن، خوابیدن و سرگرمی گرفته تا جت کنکورد با تمام جزئیات مدرن خود در تمام سطوح را شامل می شود. هدف صنعت خودران ها تصویر کشیدن جهانی بود که در آن فقط مبداء و مقصد مهم نباشد بلکه همه چیز در طول مسیر اتفاق بیفتد.”
در واقع، تصور ما این نیست که در آینده منهتن به یکباره چرخ در بیاورد و به سمت غروب خورشید حرکت کند. اما آیا بروکلین سال ۲۱۰۰ نمی تواند یک جامعه هنری باشد که تورهایی برای شگفتی های طبیعی آمریکای شمالی برگزار کند؟ مطمئناً سفر خوبی خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *