امکان نصب ویندوز ۱۰ روی لپ‌تاپ‌هایی با تراشه Snapdragon 835

امکان نصب ویندوز ۱۰ روی لپ‌تاپ‌هایی با تراشه Snapdragon 835
  • 1396/3/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تا چندی دیگر شاهد نصب نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ (و نه ویندوز ۱۰ موبایل) روی دستگاه‌هایی خواهیم بود که از پردازنده‌های مخصوص ابزارهای سیار استفاده می‌کنند. در نمایشگاه کمپیوتکس تایپه، مایکروسافت و کوالکام اعلام کردند که این سیستم عامل محبوب به زودی امکان نصب و اجرای ویندوز ۱۰ روی پردازنده‌ی Snapdragon 835 فراهم می‌شود. اولین شرکای تائید شده برای ساخت لپ‌تاپ‌هایی مبتنی بر این پردازنده، لنوو، اچ‌پی و اسوس هستند.

گویا آی تی – در حال حاضر اسنپ‌دراگن ۸۳۵ قدرتمندترین چیپ شرکت کوالکام است و تلفن هوشمند گلسی اس‌۸ سامسونگ هم از آن استفاده می‌کند. هدف جدید این شرکت استفاده از این چیپ در لپ‌تاپ‌های بسیار باریک با ماندگاری بسیار بالای باتری و اتصال پیوسته به اینترنت هستند.
« دان مک‌گور» معاون بازاریابی محصولات کوالکام معتقد است که لپ‌تاپ‌ها نیاز مبرمی به استفاده از وای‌فای داشته، عمر باتری محدودی داشته و بیش از اندازه گرم می‌شوند. رویای این شرکت ساخت یک ”کامپیوتر همیشه متصل به اینترنت“ با استفاده از ارتباط پیوسته‌ داده‌ی Gigabit LTE، عمر باتری ۲۴ ساعته یا بیشتر، طراحی خلاقانه‌ای که از فضای اضافی باقیمانده به خاطر اندازه‌ی بسیار کوچک پردازنده‌ی اسنپ‌دراگن ۸۳۵ و تجربه‌ی کامل ویندوز ۱۰ با تمام نرم‌افزارها و اپ‌هاست.
نکته‌ی آخر یعنی امکان نصب ویندوز ۱۰ همواره‌ برای کوالکام دردسرساز بوده چرا که نگارش RT ویندوز (نسخه‌ی محدود شده‌ی ویندوز ۸ برای ابزارهای سیار) که با پردازنده‌های ARM سازگار بود، از همه‌ی اپ‌ها پشتیبانی نمی‌کرد و متاسفانه برای استفاده در ویندوز ۱۰ هم به‌روزرسانی نشد. نمایندگان شرکت اذعان می‌کنند که اوضاع تغییر کرده و مشکلات این حوزه کاملا حل شده‌اند. در حقیقت آنها تصور می‌کنند با نوآوری‌های جدید انجام شده شاهد بهبود اکوسیستم لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود.

ویژگی‌های تلفن‌های هوشمند روی رایانه‌های شخصی
کوالکام به دنبال وارد کردن تخصص خود در حوزه تلفن‌های هوشمند به دنیای رایانه‌های شخصی (PC) است. ابزارهایی که از اسنپ‌دراگن ۸۳۵ استفاده می‌کنند همواره ارتباط خود را با شبکه حفظ خواهند کرد حتی زمانی که در حالت آماده به کار (Standby) قرار بگیرند، درست شبیه تلفن‌های همراه. این شرکت قول داده رویای روشن شدن آنی ابزارها، بدون اتلاف زمان و منتظر ماندن، را هم محقق کند. داده‌ها در حالت آماده به کار همگام‌سازی شده و کورتانا (دستیار صوتی مایکروسافت) هم در این حالت همچنان فعال بوده و به دستورهای صوتی کاربر گوش خواهد داد. این شرکت ادعا می‌کند ماندگاری باتری لپ‌تاپ‌هایی که از چیپ اسنپ‌دراگن استفاده کنند در حالت آماده به کار، چهار یا پنج بیشتر از سایر لپ‌تاپ‌ها خواهد بود.
اسنپ‌دراگن ۸۳۵ اولین چیپ ۱۰ نانومتری کوالکام است. این چیپ کوچک‌تر از یک سکه است و نمایندگان شرکت در نمایشگاه کمپیوتکس برای اثبات این مساله اقدام به نمایش سکه و چیپ در کنار یکدیگر می‌کردند. به لطف اندازه‌ی کوچک این چیپ شرکت‌های سازنده‌ی محصولات سایر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فضای اضافه روی صفحه‌ی مدار قطعات خواهند داشت که می‌توان آن را برای تعبیه‌ی باتری‌های بزرگ‌تر به کار گرفت. طبق اظهارات نمایندگان شرکت روی هم رفته محصولاتی که چیپ اسنپ‌دراگن در آنها تعبیه شود در مقایسه با سایر رقبا، ۵۰ درصد عمر باتری بیشتر خواهند داشت. با تعبیه‌ی مودم x6 LTE به عنوان بخشی از بستره‌ی پیشنهادی کوالکام، کاربران سرعت اتصال اینترنتی ۱ گیگابیتی در هر ثانیه را تجربه خواهند کرد و در صورت پایداری اتصال، می‌توان فایل‌های ویدئویی اینترنتی را با سرعت ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابیت در هر ثانیه تماشا کرد.

« مونته گایلز» رئیس بخش مدیریت محصولات کوالکام، عملکرد کلی چیپ اسنپ‌دراگن را با پردازنده‌های کم مصرف سری Y اینتل مقایسه می‌کند. اگر چه کاربران کم و بیش انتقاداتی به پردازنده‌های سری Y شرکت اینتل که پیشتر با نام Core m شناخته می‌شدند داشتند اما پردازنده‌های مذکور روی هم رفته از سرعت مناسبی برای انجام همزمان چند کار، پخش فایل‌های چند رسانه‌ای و کارهای سبک برخوردار بودند.
محصولاتی که از چیپ اسنپ‌دراگن استفاده می‌کنند به صورت پیش‌فرض سخت‌افزار لازم برای بهره‌برداری از شبکه‌ی LTE را هم خواهند داشت و نیازی به نگرانی در این مورد نیست. تکنولوژی E-Sim به کاربر اجازه می‌دهد بسته‌ی داده مورد نظر را از طریق ویندوز استور و تنها با چند کلیک ساده فعال کنید.
هر آن چه که از ویندوز ۱۰ انتظار دارید
بازدیدکنندگان غرفه‌ی کوالکام در کمپیوتکس بعد از مشاهده‌ی یک دموی ساده تصدیق می‌کنند که شاهد اجرای نگارش کامل ویندوز روی چیپ اسنپ‌دراگن ۸۳۵ بوده‌اند. با مشاهده اجرای نگارش کامل ابزارهای خانواده‌ی آفیس مثل ساخت جدول‌های پیچیده در اکسل، کپی محتواهای سنگین در پاورپوینت، کپی متن‌ در وورد و ارسال آن با اوت‌لوک به راحتی متوجه خواهید شد که با یک ویندوز تمام عیار روبه‌رو هستید و خبری از نسخه‌ی محدود شده نیست. اما برای برطرف کردن شک و شبهه‌های احتمالی نمایندگان شرکت اقدام به دانلود و نصب نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی در جلوی چشم بینندگان می‌کنند.

آنها همچنین ویدئوهای مختلفی را با سرعت فوق‌العاده از یوتیوب دانلود کردند. برای مثال دانلود یک ویدئو با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۳۷۰ مگابیت در ثانیه، تنها ۳۰ ثانیه طول کشید.
این چیپ برای اولین بار معماری big.LITTLE را در ویندوز استفاده کرده و موجبات صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی را فراهم می‌کند. در این معماری هر زمان که به فعالیت یک هسته نیازی نباشد غیرفعال خواهد شد که این امر موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف منابع و در نتیجه افزایش ماندگاری باتری خواهد شد.

آماده برای فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؟
اسنپ‌دراگن ۸۳۵ در گذشته تجربیاتی در حوزه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی داشته است. این چیپ در گذشته بخشی از طراحی مرجع گوگل برای هدست Daydream بوده است. آیا شاهد سازگاری این چیپ با هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت، مانند نمونه‌های ساخته شده توسط ایسر و اچ‌پی خواهیم بود؟ کوالکام تا کنون هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نکرده اما با توجه به تاریخچه‌ی استفاده این چیپ در حوزه‌ی واقعیت مجازی، احتمالا شاهد این مساله خواهیم بود.
انتظار می‌رود مایکروسافت در کنفرانس خبری خود در کمپیوتکس اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *