کشف سیگنال های عجیب ارسال شده از یک ستاره با فاصله ی ۱۱ سال نوری

کشف سیگنال های عجیب ارسال شده از یک ستاره با فاصله ی ۱۱ سال نوری
  • 1396/4/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فضا نوردان می گویند توانسته اند “سیگنال های عجیبی” را کشف کنند که از سوی یک ستاره کوچک و کم نور با فاصله حدود ۱۱ سال نوری از زمین ارسال شده اند.

گویا آی تی – محققان در ۱۲ ماه می، با استفاده از آرسیبو، یک تلسکوپ رادیویی عظیم که در داخل گودالی بزرگ در پورتو ریکو واقع است، سیگنال های مرموزی را دریافت کرده اند.
به نظر می رسد که این سیگنال های رادیویی متعلق به Ross 18، یک ستاره کوتوله قرمز است که تاکنون اطلاعاتی از سیارات آن در اختیار نبوده است و نور آن ۲۸۰۰ مرتبه کمتر از خورشید است.
آبل مندز، یک اخترزیست شناس در دانشگاه پورتو ریکو در آرسیبو می گوید این ستاره به مدت ۱۰ دقیق مورد مشاهده قرار گرفته است و در طول این مدت، سیگنال دریافت شده است که “تقریبا متناوب” بوده است.
مندز می گوید احتمال آنکه مسئول این سیگنال، به نوعی هوش فرازمینی باشد بسیار اندک است، اما اذعان کرده است که هنوز نمی توان این احتمال را به طور کامل رد کرد.
مندز در ایمیلی به Business Insider نوشته است:” گروه های مختلف از پروژه جست و جوی هوش فرازمینی (SETI) از وجود این سیگنال ها آگاهند.”
در حالی که آلسیبو به خاطر موثر بودن در جست و جو برای سیگنال های ارسال شده ازسوی موجودات فرازمینی معروف است، می تواند برای چشم دوختن به کهکشان های بسیار دور و سیارک های تزدیک به زمین هم مناسب باشد.
مندز معتقد است:” میدان دید آرسیبو بسیار عریض است، بنابراین احتمال دارد منشأ سیگنال ها یک ستاره نبوده باشد، بلکه شیء دیگری در امتداد خط دید تلسکوپ آن را ایجاد کرده باشد.” او هم چنین می افزاید:” برخی از ماهواره های ارتباطی در فرکانس های مشابهی مخابره انجام می دهند.”
با این حال، او در ۱۲ جولای، در پستی راجع به معمای Ross 18 در وبلاگ خود نوشته است:” ما تاکنون ماهواره هایی را ندیده ایم که چنین سیگنال هایی را ارسال کنند” و این سیگنال ها را “بسیار عجیب و غریب” نامیده است.
یک توجیه احتمالی دیگر برای این سیگنال ها می تواند یک لکه یا شراره ستاره ای (Stellar Flare)، یا همان آزاد شدن ناگهانی انرژی از سطح ستاره باشد. شراره های این چنینی مربوط به ستاره خورشید، با سرعت نور حرکت می کنند، سیگنال های رادیویی قوی منتشر می کنند و می توانند ماهواره ها و سیستم های ارتباطی روی زمین را مختل کنند، و جان فضانوردان را به خطر بیندازند.
ممکن است به دنبال لکه های خورشیدی هاله ای ایجاد شود که ناشی از توده جرم های بسیار پر انرژی است که اندکی آرام تر حرکت می کنند: جریایی از ذرات خورشیدی که می توانند میدان مغناطیسی سیاره ی ما را دچار اختلال کنند، طوفان های ژئومغناطیسی ایجاد کنند، شبکه های برق را فلج کرده و دستگاه های الکترونیکی را بسوزانند.
مندز می گوید، برای اینکه مشخص شود آیا این سیگنال ها هنوز وجود دارند یا خیر، قرار است رصد خانه آرسیبو از شانزدهم جولای، بیشتر به ستاره Ross 18 و محیط اطراف آن توجه کند.
“در صورتی موفق خواهیم بود که این سیگنال ها را در همان نقطه قبلی پیدا کنیم، نه در اطراف آن. اگر دوباره نتوانیم این سیگنال ها را دریافت کنیم، معما قدری پیچیده تر خواهد شد. ما مطمئن نیستیم که آیا می توانیم با انجام این مشاهدات، معما را به طور کامل حل کنیم.”
اما تلسکوپ FAST قابل استفاده نیست و در حال تنظیم شدن است. مندز می گوید نم داند که این تلسکوپ چه زمانی دوباره آماده خواهد شد.
سث شوستاک، یکی از فضانوردان ارشد در موسسه SETI تأیید کرده است که گروه تحقیقاتی”کاملا از وجود این سیگنال ها آگاه است” و ممکن است از مجموعه قدرتمند تلسکوپ های آلن در کالیفرنیا “برای بررسی آن ها” استفاده کند.
شوستاک در ایمیلی به Business Insider گفته است احتمال آنکه این سیگنال ها ناشی از تداخلات ارتباطی زمینی باشند، بسیار زیاد است. معمولا همیشه چنین دلایلی پشت این نوع سیگنال ها وجود دارد.”
در حال حاضر تنها یک سیگنال وجود دارد که احتمال داده می شود از سوی موجودات فرازمینی ارسال شده باشد: و آن سیگنال WOW است. به عقیده شوستاک، این سیگنال هنوز هم عجیب و غریب به نظر می رسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *