بررسی مشخصات فنی و قیمت خودروی جدید برلیانس C3

بررسی مشخصات فنی و قیمت خودروی جدید برلیانس C3
  • 1396/5/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

برلیانس کراس۳ (C3) به عنوان پنجمین عضو از خانواده ی برلیانس فعال در بازار است که در کلاس ماشین های «هاچ بک سایز بزرگ» ساخته شده و می تواند به عنوان یک رقیب برای رنوساندرو استپ وی و یا دانگ فنگ H30 کراس در بازار داخلی کشور باشد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و قیمت این ماشین می پردازیم.

گویا آی تی – البته رنو ساندرو استپ وی قیمت بالاتری دارد و رقیب برلیانس C3 محسوب نمی شود، ولی می تواند رقیب دانگ فنگ H30 کراس که توسط ایران خودرو مونتاژ شده باشد، چون هر دوی این خودروها تقریباً بین ۴۵ تا ۵۵ میلیون قیمت دارند، برخلاف رنوساندرو استپ وی که دارای قیمتی بیش از ۶۰ میلیون تومان است. در ادامه شما را با برلیانس C3 بیشتر آشنا خواهیم کرد.
پیش از ادامه ی بحث، ذکر این نکته لازم است که بعد از انتقال خط تولید محصولات برلیانس به پارس خودرو، این شرکت تولید خودرویی را بر مبنای H320 آغاز کرد و پس از تحقیق و توسعه، سرانجام در اوایل مرداد امسال در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودروسازی ایران با عنوان برلیانس کراس۳ یا همان برلیانس C3 رونمایی شد.
بررسی خودروی جدید برلیانس C3
الف) تغییرات در برلیانس C3
با در نظر گرفتن طول ۴۲۱۰ میلیمتر، عرض ۱۷۹۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۲۱ میلیمتر، می توان گفت برلیانس C3 یک نسخه ی اصلاح شده از هاچ بک H320 است، مانند رنو ساندرو هاچ بک و ساندرو استپ وی که البته تغییرات بسیار کمی در آن صورت گرفته است. تغییراتی مانند افزایش ارتفاع ۵ سانتیمتری سقف ماشین و یا افزایش ۲ سانتیمتری ارتفاع سیستم تعلیق، که البته آنچنان تاثیری در ظاهر خودرو نداشته اند. ولی فارغ از این ها، برلیانس C3 رینگ های بزرگتر و فلاپ های پلاستیکی دارد که این دو با هاچ بک H320 بسیار تفاوت دارند. همچنین ستون های میانی جلو پنجره H320 نیز در برلیانس C3 دیده نمی شوند. اضافه بر تمامی ویژگی هایی که برای برلیانس C3 ذکر شد، می توان با اهمیت ترین ویژگی این ماشین را طراحی روف راک آن دانست. طراحی روف راک از طرف شرکت پارس خودرو بوده که برای اولین بار در میان خودروسازان داخلی دیده می شود. این طراحی به ترکیب چند رنگ سقف خودرو اطلاق می شود و بر روی برلیانس C3 از مشکی، نقره ای و سفید استفاده شده است.
اما ماشین دانگ فنگ H30 کراس که رقیب برلیانس C3 است، طولی به اندازه ی ۴۳۵۱ میلیمتر، عرضی به اندازه ی ۱۷۶۰ میلیمتر و ارتفاعی به اندازه ی ۱۵۲۸ میلیمتر دارد که همانطور که عیان است، دارای ابعادی بزرگتر از C3 است، اما عرض آن ۳۰ میلیمتر از برلیانس کوچکتر است. کابین برلیانس C3 تفاوت چندانی با H320 ندارد، چه از نظر کنسول مرکزی، چه از نظر اهرم تعویض دنده و چه از نظر صفحه کیلومتر و غربیلک فرمان سه ستون.

ب) پیشرانه و تجربه ی رانندگی با برلیانس C3
برلیانس c3 از نگاه مولد قدرت دقیقاً همان H320 است. یعنی دارای پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر و قدرتی ۱۰۳ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ است. گشتاور برلیانس C3، ۱۳۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۸۰۰ بوده که دقیقاً مانند H320 می باشد.
نکته ای که در مورد برلیانس C3 و سایر رقبای آن وجود دارد این است که با قرار دادن جعبه دنده ۴ سرعته برلیانس روی حالت درایو، خودرو در ابتدای حرکت خود با عکس العمل بسیار کند پدال گاز همراه است و متاسفانه در ادامه از قدرت ۱۰۳ اسب بخاری شتاب قابل قبولی حاصل نمی شود و این امر می تواند راننده را هنگام سبقت آزار دهد. این امر ممکن است ناشی از ترکیب آن با فرمان برقی خودرو و مدت زمان زیادی که لازم است تعویض دنده ها صورت گیرد باشد.
بررسی خودروی جدید برلیانس C3
در عوض معکوس کشیدن با این خودرو و همچنین کارکردن با جعبه دنده ی ۴ سرعته ی آن بسیار آسان تر از جعبه دنده های انتقال CVT است، که نه تنها مصرف سوخت بسیار بالایی دارند بلکه باعث می شوند که نیروی تولیدی پیشرانه در اختیار چرخ های محرک خودرو قرار گیرد. البته ذکر این نکته لازم است که معکوس کشیدن فقط در دور موتور زیر ۳۰۰۰ امکان دارد و همچنین دور موتور را نمی توان بدون تعویض دنده در دورهای بالا نگه داشت، چون جعبه دنده به صورت خودکار تعویض دنده می کند تا به آن آسیبی نرسد.
خودروی برلیانس C3 به مانند H320 دارای فرمان تقویت شده برقی، سانروف، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع خودکار، مه شکن جلو، باز شدن خودکار درب ها موقع تصادف، دو کیسه هوای ایمنی، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، تنظیم الکتریکی آینه ها، رینگ های ۱۶ اینچی و سیستم ترمز دیسکی بر روی چرخ های جلو و عقب همراه با خنک شوندگی است. لازم به ذکر است که سیستم ترمز دیسکی این خودرو با سیستم های ABS و EBD حمایت می شود.
در کلیت ماجرا، رانندگی با برلیانس C3 مانند رانندگی با برلیانس H320 است. درست است که این خودرو اسم کراس اوور را یدک می کشد، اما چون تک دیفرانسیل است و ارتفاع آنچنان بلندی هم ندارد، نمی توان قابلیت آفرودی را از آن انتظار داشت، هر چند که رانندگی با آن در مسیرهای خارج از جاده با اطمینان قابل قبولی همراه است.
بررسی مشخصات فنی و قیمت خودروی جدید برلیانس C3
ج) قیمت و زمان پیش فروش
قیمت برلیانس C3 هنوز اعلام نشده است. اما بر طبق گفته ها، پیش فروش این خودرو در ۲۲ مرداد در نمایشگاه خودروی مشهد آغاز خواهد شد. می توان حدس زد که قیمت این خودرو چیزی حول و حوش ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *